چرا وقتی که هزینه ثبت نام کتاب ۱۷ هزار پانصد تومان اعلام شده و بیمه هم در حدود ۷ تا ۸ هزار تومان است، مدارس به بهانه های مختلف پول بیشتری دریافت می کنند.

 دریافت چند برابر بیشتر از نرخ تعیین شده برای دریافت کتب تحصیلی/ مدارس هر چقدرصلاح بدانند پول می گیرند

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش ثبت نام کتب درسی مقطع ابتدایی و متوسطه آغاز شد. براین اساس قیمت کتابها در دوره ابتدایی شانزده هزار و ۱۰۰ تومان، پایه دوم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بابت ۶ جلد کتاب، پایه سوم ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان بابت ۷جلد کتاب، پایه چهارم بابت ۷جلد کتاب ۲۲ هزارو ۶۰۰ تومان، پایه پنجم بابت ۷جلد کتاب ۲۲ هزارو ۶۰۰ تومان، پایه ششم بابت ۹جلد کتاب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان و پایه هفتم، هشتم و نهم نیز میانگین ۴۰ هزار تومان تعیین شده است. البته در برخی پایه‌ها به دلیل تعدد کتاب‌ها این مقدار بیشتر است. در متوسطه دوم هم قیمت کتب به طور متوسط بین ۴۵ هزار تومان برای حدود ۱۴ تا ۱۵ جلد کتاب در نظر گرفته شده است.

همچنین اعلام شد که اولیا یا دانش آموزان این مقاطع تحصیلی می توانند با ورود به سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی خود اقدام کنند.

اما برای ثبت نام کتاب های درسی، یک روش مرسوم و قدیمی دیگر هم وجود دارد. در این روش مدیران مدارس به اولیا اعلام می کنند که مبلغ ثبت نام را به مدرسه ارائه دهند تا مدرسه پیگیر دریافت کتب دانش آموزان باشد. حتی در بیشتر مدارس، به گونه ای این روش را به اولیا اطلاع می دهند که گویی راه دیگری برای ثبت نام کتب درسی وجود ندارد. دور از ذهن نیست که بعد از این اتفاق، سروکله نرخ های متفاوت و بعضا چند برابر نرخ رسمی تعیین شده، در مدارس پیدا شود.

به همین منظور یک مقطع تحصیلی ثابت را در نقاط مختلف شهر در نظر گرفتیم و به سراغ اولیای دانش آموزانی که به صورت حضوری اقدام به ثبت کتب درسی کرده اند رفته و موضوع را پیگیری کردیم.

 یکی از اولیایی که فرزندش در یکی از مدارس دولتی در محدوده بلوار شفا قرار دارد به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: از طرف مدرسه به ما اعلام شد که برای ثبت نام کتب درسی فرزندمان در مقطع تحصیلی پیش رو به مدرسه برویم. می دانستم که ثبت نام به صورت اینترنتی هم انجام می شود اما به مدیران مدرسه اعتماد کرده و در همان جا مبلغ را پرداخت کردم. مبلغ درخواستی مدرسه بابت کتب درسی ۳۵ هزار تومان بود. بعد از آن متوجه شدم که مبلغ تعیین شده توسط دولت، بسیار پایین تر از مبلغی است که مدرسه از ما دریافت کرده است. نمی دانم چرا چیزی در حدود دوبرابر پول را از ما گرفته اند.

اما وضعیت در برخی از مدارس دیگر شهر نامناسب تر از این است. یکی دیگر از اولیا که فرزندش در یکی از مدارس محدوده قاسم آباد مشهد حضور دارد به خبرنگار ما می گوید: بابت ثبت نام کتب درسی از طرف مدرسه فرزندمان به ما اعلام شد مبلغ ۶۰ هزار تومان پرداخت کنیم. وقتی پرس جو کردیم گفتند که این مبلغ مربوط به هزینه کتاب، بیمه و مجلات رشد است و اگر مجلات رشد را نمی خواهید مبلغ ۴۵ هزار تومان بپردازید.

وی ادامه داد: اگر پولی برای مدرسه می خواهند خبر دهند تا آن را بپردازیم. چرا وقتی که هزینه ثبت نام کتاب ۱۷ هزار پانصد تومان اعلام شده است و تا جایی که می دانم بیمه هم در حدود ۷ تا ۸ هزار تومان است، مدارس به بهانه های مختلف پول بیشتری دریافت می کنند.

اما در یکی از مدارس منطقه عدل خمینی(ره)، هزینه کتب تحصیلی به نظر معقول تر تعیین شده است. یکی از اولیایی که فرزندش در این مدرسه حضوردارد به خبرنگار ما گفت: بابت ثبت نام کتب تحصیلی از ما مبلغ ۲۵ هزار تومان مطالبه شده است. به ما گفته اند که این مبلغ بابت کتاب و بیمه دانش آموز تعیین شده است. به نظرم این مبلغ تعیین شده مناسب است.

این شرایط در مدارس دولتی برقرار بود. اما یکی از اولیایی که فرزندش در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به تحصیل است به خبرنگار ما می گوید: از ما مبلغ ۷۰ هزارتومان درخواست شده است. مگر کتابی که دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی می خوانند با کتابهای دیگر متفاوت است؟ چرا هزینه دریافت کتاب تحصیلی اینقدر متفاوت است. مشکل این چند هزار تومان پول نیست. مشکل این است که به هربهانه ای و بدون اطلاع اولیا از جزئیات موضوع، مدارس هزینه های بیشتر از حد معمول دریافت می کنند.    

ما هم شاکی هستیم

برای پیگیری موضوع از مدیران آموزش و پرورش استان، ابتدا با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی تماس گرفتیم. علی ابری اول به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این سازمان هم مانند اولیای دانش آموزان از مدیران متخلف شاکی است.

وی افزود: اکنون اکیپ های گسترده، حتی بسیار بیشتر از سال گذشته برای رصد تخلفات، مشغول فعالیت هستند و بعد از احراز تخلف، به شدت با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: نرخ دقیق کتب تحصیلی اعلام شده و قیمت بیمه هنوز مشخص نشده است. مدارس مبلغ ۱۰ هزارتومان را به صورت علی الحساب بابت بیمه به همراه هزینه کتاب دریافت می کنند. دلیل آن هم به این خاطر است که اولیا مجبور نباشند، در روزهای آینده برای پرداخت این مبلغ اندک به مدرسه آمده و وقتشان گرفته شود.

ابری اول عنوان کرد: باید حساب مدیرانی که بسیار سالم در حال فعالیت هستند را با مدیرانی که در حال انجام تخلف هستند، از هم جدا کرد. مدیران مدارسی که در صحت و سلامت مشغول کار هستند مورد تقدیرند و مدیرانی که تخلف داشته باشند به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد.

مدیران متخلف از سمت خود عزل خواهند شد

در همین رابطه سید جواد قوامی نژاد، مسئول ارزیابی و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در هفته های گذشته گزارش های پراکنده ای راجع به این موضوع داشته ایم.

وی ادامه داد: اگر تخلفات احراز شود مدیر متخلف ضمن بازگرداندن مبالغ از سمت خود عزل خواهد شد.

وی عنوان کرد: تنها مبلغی که مدارس برای ثبت نام کتب تحصیلی می توانند دریافت کنند مبلغی است که وزارت خانه تعیین و توسط رسانه اطلاع رسانی شده است. همچنین مدارس می توانند ۱۰ هزارتومان را به صورت علی الحساب برای بیمه دانش آموزان دریافت کنند. به غیر از این دریافت هر مبلغ دیگری تخلف محسوب می شود.

وی تاکید کرد: تخلفات ممکن است به اشکال دیگر هم رخ دهد. برخی مدیران پول را به صورت نقدی دریافت می کنند، در حالیکه به همه مدیران اعلام کرده ایم که پول باید به صورت واریزی به حساب مدرسه باشد.

وی افزود: همچنین باید شماره تماس ولی دانش آموز دریافت شود که پس از واریز مبلغ پیامکی به عنوان رسید برای آنها ارسال شود. همچنین ممکن است که برخی از مدیران شماره ی خودشان یا شماره هایی غیر از شماره اولیا را به سامانه بدهند تا از ارسال پیامک حاوی رسید برای خانواده ها جلوگیری نمایند.

قوامی نژاد تصریح کرد: همچنین ممکن است مدیران مدارس، پولی را بابت دریافت کارنامه دانش آموز از اولیا طلب نمایند. تمام مواردی که گفت شد از مصادیق تخلف است و این اداره در صورت اطلاع، به شدت با متخلفین برخورد خواهد کرد.

وی بیان داشت: خانواده ها از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش می توانند موارد را اطلاع دهند. همچنین می توانند کتبی یا شفاهی و تماس با شماره ۳۲۲۲۲۱۰۳ خبر دهند. اما بهترین کار این است که به بازرسی محل یا منطقه یا شهرستان مراجعه کرده و آنها را مطلع نمایند.

وی توصیه کرد: خانواده ها نباید به هیچ عنوان مبلغ اضافه ای را به مدارس پرداخت نمایند و مدارس موظف هستند که خدمات لازم را بدون دریافت هیچگونه وجهی انجام دهند.

مسئول ارزیابی و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی متذکر شد: همچنین مطابق مقررات تمامی مدیران مدارس باید شماره تماس بازرسی منطقه را در مدرسه و در محل دید اولیا دانش آموزان نصب نمایند. عدم نصب این شماره نیز جزء دیگری از تخلفات محسوب می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.