رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی مرحله اول در سال ۱۳۹۸ در کلیه گاودارهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی استان علیه بیماری تب برفکی از ۷ خردادماه به مدت یک ماه خبر داد.

ایمن‌سازی حدود ۳۰۰ هزار راس دام سنگین در خراسان رضوی علیه تب برفکی آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، محسن عابدزاده گفت: در این مرحله، کلیه دام های سنگین(گوساله و گاو) صنعتی و مناطق روستایی به تعداد حدود ۳۰۰ هزار راس، تحت پوشش عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی‌گری، اجرای ۴۰ درصد از عملیات یادشده به‌بخش خصوصی دامپزشکی واگذار شده است که بخش دولتی نظارت کاملی بر اجرای عملیات فوق دارد.

وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به‌منظور به‌حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری، کلیه دام‌های سنگین استان با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی ـ قرنطینه‌ای تحت پوشش عملیات مایه‌کوبی قرار می‌گیرند.

عابدزاده با تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ‌های مایه کوب اعلام کرد: طرح مذکور، تا ۳۰ روز کاری ادامه دارد و گزارش‌دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های تابعه انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به رایـگـان بودن عملیات واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستاییان استان، خاطرنشان کرد: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌واکسن مورد استفاده در این طرح از نوع واکسن‌های بهادار بوده و هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری می‌شود و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و در صورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای ـ بهداشتی و رعایت مفاد سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع است.

وی تاکید کرد: دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه‌های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کرده و از حمل‌ونقل و خریدوفروش بدون ضابطه هر نوع دام خودداری کنند.

عابدزاده با توجه به حساسیت موضوع، از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام‌ها در سطح راه‌های استان به‌طور کامل ممانعت به‌عمل آورده و موارد تخلف را به‌دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.