۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
کد خبر: 658577

دست وزارت نفت باز است

 حسین صمصامی- اقتصاددان

وزیــر نفت از قدرت و اختیارات فراوانی برخوردار اســت. این اختیارات در زمان تحریم‌ها میتواند منجر به گشایش‌هایی شود، البته به شرط آنکه در دستورکار قرار داده شود. دور زدن تحریمها و اتخاذ راهکارهایی برای حل مشکلات تحریمی همه و همه از جمله موضوعاتی است که دولت دست وزیر را در آن باز گذاشته است؛ این موضوع بخصوص در وزارت‌خانه نفت که از اهمیت بالایی در صادرات و دریافت درآمدهای ارزی برخوردار است، لحاظ می شود.

دست وزارت نفت باز است

 مسئله دور زدن تحریم‌ها در همه وزارتخانه‌ها انجام می‌شود و باید در دستورکار تمامی وزرا قرار داده شــود. نمونه آن در تحریم‌های گذشته در زمان همکاری با وزارت اقتصاد بود که مجموعه وقت همواره به دنبال راهکارهای اجرایی عملیاتی و رایزنی با شرکتهای مختلف در ایجاد تعامل تجاری و اقتصادی بود.

 قطعاً رایزنی با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان از جمله موضوعاتی است که در زمان تحریم دو چندان اهمیت می یابد و وزارت نفت باید تلاش مضاعف‌تری نسبت به این مسئله داشته باشد.

 بدیهی اســت وزیر نفت و ســایر وزرا از اختیارات لازم بــرای انجام مراودات اقتصادی با کشــورهای همسایه و غیر همســایه برخوردار هستند و ضرورت برقراری تعامل اقتصادی در شــرایط کنونی باید مورد توجه آنها قرار بگیرد.

 وزیران می توانند راهکارهایی برای فرار و دور زدن تحریمها بیندیشــند. آنچه به عنوان عدم برقراری رابطه با ســایر کشورها یا بی‌توجهی به عملیاتی کردن راهکارهای دور زدن تحریم‌ها در وزارتخانه نفت بیان می شود از دو منظر قابل بررســی است؛ آیا شــدت تحریم‌ها اجازه برقراری تعامل به ما را نمی دهد یا سستی و اهمال کاری در وزارتخانه مانع دور زدن تحریم‌ها و توجه به شرایط خطیر تحریمی کنونی شده است؟

 ارائه راهکارهای وزارتخانه به قوای مربوط و بیان راه‌کارهای انجام شــده میتواند به شائبه عدم تلاش وزیر پایان دهد؛ در غیر این صورت موضوعی جز کم کاری و بی‌توجهی به وضعیت موجود باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.