خراسان شمالی-استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه طی سالیان متوالی، ناکارآمدی بر صنعت فرش استان چیره شده گفت: صنعت فرش برای ماندگاری و رقابت در بازار داخلی و خارجی باید به سمت اقتصادی شدن پیش برود.

صنعت فرش استان باید اقتصادی شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی دکتر محمد علی شجاعی در نشست بررسی مشکلات فرش دستباف با حضور فعالان  این حوزه اظهار داشت: صنعت فرش تا زمانی که بازار فروش خود را در داخل و خارج از استان پیدا نکند به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: برای طی کردن مسیر رشد و توسعه استان باید به سمت شناسایی پتانسیل ها و ایجاد تغییرو تحول رفت.

شجاعی با اشاره به اینکه نمی توان به سادگی از کنار صنعت فرش استان گذشت، تصریح کرد: فعالان حوزه فرش نیروی اصلی صنعت فرش هستند اما با یک حساب سرانگشتی از جمله اینکه ۲۵هزار و ۹۶۰ نفر در این حوزه مشغول هستند و سالیانه صدمیلیارد تومان فروش فرش دارید سالیانه برای هر نفر به طور میانگین ۴ میلیون تومان سرانه خواهیم داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این اوصاف دیگر نمی توان نام آن را صنعت و پیشران گذاشت و ما باید به جای پرداخت بیمه فعالان حوزه فرش ، این افراد را توانمند کرده و  برای زیر ساخت ها هزینه کنیم.

شجاعی در ادامه سخنان خود به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و افزود: تفکیک جمعیت شاغل حوزه فرش دستباف به همراه ارائه توانمندی های آنان، معرفی کارشناسان فرش از حوزه های استانداری، صمت، میراث فرهنگی،شهری و روستایی و شهرک های صنعتی برای ارائه برنامه تی اجرایی و مشخص، تاکید بر بازار داخلی،تشخیص ذائقه مردم در بحث طراحی می تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حوزه تعاونی ها نقطه قوت کار فعالان حوزه فرش است و باید کار از این حوزه آغاز شود تا مسیر فعلی را بهتر طی کنیم.

شجاعی افزود: باید کمیته‌ای تشکیل شود تا برنامه ای مشخص در ۱۰ روز عملیاتی شود و بافندگان اگر بدانند یک بازار دائمی در انتظار تولیدات آنهاست، خود نیز همکاری خواهند کرد و با قوت گرفتن این صنعت دیگر خود فعالان می‌توانند بازار خود را پیدا کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه اغلب خواسته‌های فعالان این حوزه درخواست از دولت است، افزود: مهمترین معضل فرهنگی ما این است که خود را دست کم گرفته و گمان می‌کنیم برای سامان دادن همه موارد باید دولت وارد شود.

شجاعی اظهار داشت: استانداری این آمادگی را دارد که در مسائلی مانند برپایی بازارهای داخل و خارج استان به صنعتگران کمک کند و باور و اعتقاد داریم که با هم افزایی و تلاش این ظرفیت استان شکوفا می‌شود.

گفتنی است: اهمال کاری در چرخه تولید حوزه فرش،عدم رنگرزی درست و صحیح، صادر شدن فرش های استان با نامی غیر از این استان، نبود بیمه، انجام رنگرزی به صورت سنتی،نبود مراکز تولید و عرضه نخ و مواد اولیه مرغوب ،عدم احیای طرح های قدیمی در فرش های دستباف و عدم حمایت از تولیدکنندگان فرش ترکمن از اهم مشکلات فعالان فرش عنوان شد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.