۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 659028

 در روایات تأکید شده به کودکانتان شنا، سوارکاری و تیراندازی بیاموزید، طبعاً این سه ورزش بسیار به کار انسان در هر دورانی می‌آیند و جزو مفیدترین ورزشها هستند.

بازی های جمعی و رشد شخصیتی

در صدر اسلام کسی که در کودکی این فنون را می‌آموخت در بزرگسالی زندگی موفق‌تری داشت. بنا به اهمیت توانایی جسمی در حفظ امنیت خانواده، قبیله و شهر، این سه ورزش مهم به عنوان بازی در دوران خردسالی بسیار در آن عصر مورد توجه بودند، حتی شاهان با آوردن خوبترین مربیان سعی میکردند فرزندشان را با بهترین آموزشها به بالاترین مهارت در این فنون برسانند.

 جدا از نتایج طبیعی تسلط بر این ورزشها در حوادث زندگی، همین احاطه بر این فنون، خود زمینه جامعه‌پذیری و داشتن شخصیتی سالم بود که بعدها در حوزه‌های مختلف و در میدانهای غیرمرتبط با این ورزشها به کار فرزند می‌آمد.

تا امروز هم این سه ورزش همان اهمیت راهبردی را دارند و اگر جامعه‌ای بتواند این سه ورزش را در سنین مناسب به بچه‌ها آموزش دهد، نسل‌های بانشاط و توانمندی خواهد داشت.

جدا از این ورزش‌ها که در متن روایات به آنها اشاره شده است هر جامعه‌ای بازیهای خاص خود را دارد و کودکان باید آنها را فرا بگیرند تا بتوانند فرایند جامعه‌پذیری را ساده‌تر طی کنند.

 بازیهای دوران کودکی ما بازی‌های دسته جمعی بودند که در سنت زندگی روستایی به سادگی قابل فراگیریاند، اما امروزه برخی بازیها محوریت یافته‌اند و به طور جدی نیاز به آموزش دارند.

فوتبال یکی از مهمترین این بازیهاست. مهارت‌های فوتبال آموختنی‌اند و کودکی که در این بازی مهارت داشته در میان دوستانش جایگاه خوبی پیدا میکند. حس خوشایند داشتن نسبت به خود در دوران کودکی و نوجوانی به هر بهانه‌ای اگر افزایش یابد برای سلامتی روانی کودکان ما در بزرگسالی بسیار مفید است.

ما نیاز به باشگاه‌های ورزشی‌ای داریم که با مساجد ما همکاری نزدیک داشته باشند. در مورد ورزش‌های رزمی چنین اتفاقی گاهی افتاده است، اما فوتبال چنین وضعیتی ندارد. خوب اســت متولیان مساجد و هیئت‌های مذهبی ما به این طور چیزها هم بیندیشند.

هیئت به عنوان یکی از کانون‌های مهم تربیتی اگر با ورزش‌های رایج و یا مورد نیاز پیوند بخورد نقش بسیار مهمتری در سازوکارهای اجتماعی ما پیدا خواهد کرد.

با توجه به سروکار داشتن هر نوع آموزشی با سلامت اخلاقی کودکان، بسیار خوب است که متولیان مؤسسه‌ها و مراکز مذهبی به این مقوله‌ها نگاه جدی‌تری داشته باشند. چرا آستان‌های مقدس وارد حوزه پرورش و اردوهای ورزشی و فرهنگی و حتی تیم‌داری نمی‌شوند؟ آیا نمی‌شود بخشی از وقف‌ها را به این ســمت هدایت کرد؟ نیاز امروز جامعه این چیزهاست و متأسفانه جامعه مذهبی ما در زمینه آموزشهای ورزشی پسران و دختران بسیار کم تحرک است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.