رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی گفت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان آموزش و پروش استثنایی خراسان رضوی یک فرصت طلایی یکساله برای مداخله بهنگام است.

آغاز به کار پایگاه‌های سنجش سلامت نوآموزان
به گزارش قدس آنلاین، قاسمی‌پور در مراسم «افتتاح پایگاه‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان آموزش و پروش استثنایی خراسان رضوی»، که صبح امروز در مدرسه استثنایی پیوند برگزار شد عنوان کرد:  در سال تحصیلی جاری، شاخص تعداد دانش‌آموزانی که امسال باید درسطح استان سنجش شوند، ۱۳۳ هزار و ۷۶۰ نفر است.
وی افزود: در سال گذشته متناسب با رشد و درصد در نظر گرفته شده،   آموزش‌پرورش استثنایی استان ۱.۷ درصد از برشی که برای دانش‌آموزان  در نظرگرفته‌بود فراتر رفت علت این مسئله چیست؟ طرحی داریم که چند سالی است که در وزارت‌خانه تصویب شده‌است. این طرح، طرح سنجش دانش‌آموزان پیش از دبستان است، برای این دانش‌آموزان فرصت طلایی ایجاد می‌شود، خانواده‌ها  و دیگر افرادی که در این زمینه در حال فعالیت هستند،   این فرصت پیش می‌آید که اگر دانش‌اموزی دچار مشکلی است، مداخله بهنگام در این یکسال فرصت طلایی است که بتوانیم کمک کنیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی تصریح کرد: هرچه بیشتر این دانش‌آموزان آماده شوند و به مدارس عادی بروند برای همه ما در مراکز تعلیم و تربیت شرایط بهتر خواهد بود. ما نمی‌توانیم از این واقعیت فرار کنیم آمارها در تمام دنیا نشان می‌دهد که بین ۲.۵ تا ۳ درصد از افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند دچار معلولیت‌هایی هستند و به نوعی نیاز ویژه‌ای دارند و باید به آن‌ها خدمات ویژه‌ای ارائه شود. ‌
قاسمی‌پور با اشاره به اینکه «در سال تحصیلی جاری ۶۵ پایگاه اولیه در سطح استان داریم که از این پایگاه‌ها ۵ پایگاه تخصصی است»، گفت: پایگاه اولیه آزمون تحصیلی بینایی و شنوایی و خدمات بهداشتی ارائه می‌شود که اگر دانش‌آموز مشکلی نداشته‌باشد به مدرسه عادی ارجاع داده‌می‌شود و اگر مشکلی تشخیص داده‌شود به پایگاه‌های تخصصی می‌روند.
دبیر ستاد اجرایی پایگاه‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: به دلیل رشد جمعیت در منطقه الهیه یک پایگاه به درخواست معاونت آموزش ابتدایی افتتاح شد و شروع به کار می‌کنند، به دلیل اینکه تکریم افرادی که در آن منطقه مشغول به زندگی هستند و مجبور نباشند مسافت‌های زیادی را برای این خدمات طی کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی بیان کرد: ۶۰ پایگاه تخصصی مجازی بوجود آوردیم؛ در سطح استان به ازای هر پایگاه اولیه یک پایگاه مجازی هم در نظر گرفته شده. همکارانی که دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند در سطح شهرستان‌ها، به دلیل اینکه بعد مسافت برداشته شود و از شهرستان‌ها مراجعه نکنند همکاران ما در قالب تیم‌های تخصصی به شهرستان مراجعه می‌کنند و نسبت به رفع مشکلات تخصصی نوآموزان اقدام می‌کنند.
قاسمی‌پور با بیان اینکه «در سال جاری ۶۰۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی در پایگاه‌های سنجش مشغول به فعالیت‌اند»، بیان کرد: ۹ مدرس دوره‌های تخصصی و غربالگری در حال فعالیت اند  و ۳ گروه ناظرین، کار نظارت و پایش پایگاه‌های اولیه و تخصصی را انجام می‌دهند که کار به صورت دقیق و با کیفیت بالایی انجام شود.
دبیر ستاد اجرایی پایگاه‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور فلوچارتی را طراحی کرده که به تمام نواحی مناطق آموزش‌وپرورش و پایگاه‌ها ارسال خواهیم کرد. که شروع فرایند انجام می‌گیرد.
وی افزود: در شروع فرایند؛ باید اولیای نوآموز به مدرسه‌ای که قصد ثبت‌نام دارد مراجعه کنند و دریافت برگه نوبت سنجش را انجام دهند پس از نوبت‌دهی الکترونیکی، زمان و مکان مراجعه به پایگاه مشخص می‌شود یعنی خانواده‌ها می‌دانند که در چه زمان و روزی باید پایگاه مراجعه کنند. در مرحله بعد مراجعه والدین به همراه نوآموز به پایگاه سنجش در زمان و مکان مشخص شده‌است. در پایگاه‌های اولیه مراحل سنجش صورت می‌گیرد که شامل مراحل ارزیابی بینایی، شنوایی و معاینات بهداشتی در این پایگاه‌ها است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی مطرح کرد: در مرحله ششم در صورت اینکه نوآموز مشکلی نداشته باشد اتمام برنامه سنجش صورت می‌گیرد و برگه نوبت‌دهی و اطلاعات در سامانه الکترونیکی ثبت می‌شود و پس از آن والدین به مراکز بهداشتی جهت انجام واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. انجام معاینات پزشکی و دندان‌پزشکی در نزدیک‌ترین درمانگاه به پایگاه سنجش صورت می‌گیرد. پس از آن تحویل برگه نوبت‌دهی به مدیر مدرسه و رویت در سامانه توسط مدیر مدرسه‌اس که فرد در قسمت اول برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌است.
قاسمی‌پور خاطر نشان کرد: تعرفه امسال برای سنجش مبلغ ۳۰ هزار تومان است. خواهش من این است که  هیچ کس حق ندارد مبلغی بیشتر از ۳۰ هزار تومان دریافت کند و در برخی نقاط محروم، شهروندان ما می‌توانند از تعرفه‌های نیم‌بها استفاده کنند و نوآموزان عشایر تعرفه رایگان دارند که با این حال امیدواریم بتوانیم پوشش همه‌جانبه‌ای را به اقشار جامعه داشته‌باشیم. از مسئولین می‌خواهم نهایت همکاری را با پایگاه‌های سنجش خصوصا در بحث ارجاع نوآموزان پیش‌دبستانی که هر ساله چالش جدی در این زمینه داریم داشته‌باشند و این فرصت طلایی یکساله و همکاری لازم را با مدیران پایگاه‌ها داشته‌باشند.
منبع:ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.