واردات دارو و تجهیزات پزشکی با ارز ترجیحی و فروش آن‌ها با نرخ آزاد بار دیگر خبرساز شده است. این بار صدای اعتراض از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بلند شده و دکتر محمدحسین قربانی، نایب رئیس این کمیسیون نسبت به رانتخواری در این حوزه هشدار داده و با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد، نیاز به شفافیت دارد و با لاپوشانی مشکلات حل نمی‌شود، از ورود جدی کمیسیون متبوعش به بحث یاد شده خبر می‌دهد و می‌گوید: بتازگی نامه‌ای به بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو ارسال کرده تا اسامی شرکت‌هایی که اقدام به تخلف در این زمینه کرده‌اند را اعلام کنند.

شفاف‌سازی؛ راه مبارزه با فساد در واردات تجهیزات پزشکی

فرامرز اختراعی، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در واکنش به این موضوع می‌گوید: به خاطر تصمیمات سلیقه‌ای مدیران سابق، حجم داروهای وارد شده از دست خارج شده و متأسفانه مواد مؤثری که در داخل تولید می‌شد نیز توسط عده‌ای به صورت واردات تأمین می‌شد. نباید همزمان ارز دولتی در اختیار شرکت‌های تولیدکننده مواد پایه دارویی و شرکت‌های واردکننده همان ماده دارو قرار بگیرد چون در گذشته که محدودیت‌های ارزی وجود نداشت برخی از افراد به صورت مخفیانه اقدام به انجام این کار می‌کردند که این موضوع خیانت به اقتصاد کشور است.

وی غیرکارشناسی بودن سیستم‌های نظارتی را عمده دلیل بروز تخلفات در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌داند و می‌گوید: این موضوع سبب شده تا برخی با استفاده از عناوینی نظیر افزایش ذخایر استراتژیک، با دلالان همراه شوند و در زمینه استاندارد و کیفیت داروها تخلفاتی صورت گیرد.

• شفاف‌سازی کرده‌ایم

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق سازمان غذا و دارو به قدس می‌گوید: هیچ کس در وزارت بهداشت و مجموعه سازمان غذا و دارو مدعی نیست که یک مجموعه کاملاً بی‌نقصی است، یعنی بدون تردید موارد تخلف وجود دارد و حتی در آینده هم خواهد داشت ولی دوستانی که ادعای بروز تخلف گران‌فروشی و یا احتکار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارند باید پیش از رسانه‌ای کردن آن، به سازمان‌های مسئول، نهادهای نظارتی و دستگاه قضایی گزارش کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در خصوص اقدامات این سازمان برای نظارت بهتر و کاهش تخلفات احتمالی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، می‌گوید: در تمام ماه‌های اخیر بویژه در دوره جدید وزارت بهداشت، تمامی تلاش‌ها بر این بوده که سیستم صدور مجوزها هوشمند شود تا با مواجهه کمتر کارشناس و مدیر با تولیدکننده، احتمال بروز تخلف کاهش یابد.علاوه بر این همه فرایندها به سمت شفاف‌سازی و ارتقای آن پیش رفته به طوری که تصمیم گرفته شده اطلاعات کمیسیون‌ها به صورت صوتی و تصویری ثبت و ضبط شود و در نخستین فرصت پس از تشکیل جلسات کمیسیون، به گونه‌ای منتشر شوند که این موضوع خود موجب ارتقای شفافیت و کم شدن احتمال بروز تخلفات می‌شود.

جهانپور همچنین از مشارکت فعالان عرصه دارو و لوازم پزشکی و تشکیل قرارگاه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای شفاف‌سازی امور خبر می‌دهد و می‌گوید: همه این اقدامات سیستم را به سمت اخذ تصمیمات سریع‌تر، چابک‌تر و شفاف‌تر می‌برد که این‌ها در کاهش بروز تخلفات تأثیرگذار خواهد بود. در واقع با این راهکارها، سازمان غذا و دارو به یکی از شفاف‌ترین و سفیدترین دستگاه‌های اجرایی در کشور تبدیل می‌شود.

• فروش آزاد تجهیزات وارداتی با ارز دولتی ممکن نیست

اما علیرضا چیذری، عضو صنف تأمین، تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی نظر دیگری دارد. در واقع او فروش با نرخ آزاد تجهیزاتی را که با ارز ترجیحی وارد کشور شده‌اند، غیرممکن می‌داند و به قدس می‌گوید: کالاهایی که ارز دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، تحت نظارت‌ دقیق اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو قرار دارند و سامانه 124 هم در این زمینه فعال است. یعنی کالا از مرحله سفارش تا توزیع در سایت تجهیزات پزشکی ثبت و درج می‌شود و هیچ شرکتی نمی‌تواند تجهیزات مصرفی پزشکی را که با ارز دولتی وارد کرده است، با نرخ آزاد بفروشد.

این عضو انجمن مهندسی پزشکی ایران ادامه می‌دهد: ضمن اینکه بیمارستان‌ها هم هنگام خرید، ملزم به مشاهده قیمت مصوب اداره کل تجهیزات پزشکی هستند. یعنی حتی اگر بنده بخواهم تخلف کنم و گران بفروشم، بیمارستان مجاز به خرید از شرکت نیست و اگر شرکتی بخواهد کالایی را گران بفروشد، بیمارستان می‌تواند با تماس با اداره نظارت طومار شرکت را بپیچد؛ بنابراین به نظر می‌رسد در موضوع یاد شده، بزرگنمایی و برداشت اشتباهی شده است.

وی می‌گوید: ممکن است در بعضی مقاطع در تأمین داروها یا تجهیزات پزشکی دچار کمبودهایی شویم؛ اما این کمبودها موقتی خواهد بود چون ما نیز در این چند دهه آب‌دیده شده و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بخوبی یاد گرفته‌ایم؛ بنابراین مردم مطمئن باشند کمبودی در تجهیزات پزشکی به صورت دائمی پیش نخواهد آمد.

وی در خصوص میزان نیاز کشور به واردات تجهیزات پزشکی می‌گوید: سال گذشته حجم واردات تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارو حدود 3 میلیارد و 600 میلیون یورو بوده که یک میلیارد و 600 هزار یورو آن مربوط به واردات تجهیزات و بقیه برای دارو بوده است که از این 2 میلیارد و اندی نزدیک به 700 میلیون یورو صرف واردات مواد اولیه دارو شده است که این رقم با توجه به جمعیت ایران رقم بسیار کمی است.مثلاً واردات در این بخش در کشور ترکیه حدود 11 میلیارد یورو برآورد می‌شود؛ بنابراین ما در بین کشورهای منطقه در این حوزه جایگاه بسیار مناسبی داریم و در بسیاری از موارد خودکفا هستیم، یعنی بالای 66 درصد مواد اولیه داروها را خودمان تولید می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.