مهندس ارشد تعمیرات ماشین آلات واحد ذخیره سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد گفت: برای نخستین بار در کشور تعمیر اساسی کمپرسورهای واحد تزریق ذخیره سازی گاز طبیعی در منطقه خانگیران سرخس انجام شد.

کمپرسورهای تزریق ذخیره سازی گاز خانگیران سرخس به دست متخصصان داخلی تعمیر شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن سردشتی بیرجندی افزود: واحد ذخیره سازی شوریجه از سه دستگاه توربوکمپرسور تشکیل شده که این دستگاه ها کار افزایش فشار گاز شیرین برای تزریق به لایه های زیرزمینی به منظور افزایش توان تولید و جبران مصرف گاز در ماه های سرد سال را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: این دستگاه ها شامل یک واحد محرک توربین گازی، یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار پایین و یک دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ فشار بالا می باشند.

وی گفت: توربو کمپرسورهای یاد شده ساخت شرکت اوکراینی بوده و در ایران فاقد نمایندگی است و طبق دستورالعمل صادره از شرکت سازنده، کمپرسورهای فشار پایین و فشار بالا می بایست هر ۱۲ هزار ساعت کارکرد، بازآمد و به روزرسانی شوند.

سردشتی بیرجندی افزود: با توجه به اینکه کمپرسورهای واحد ذخیره سازی به ۱۲ هزار ساعت کارکرد رسیده بود، تعمیر اساسی این دستگاه ها با تلاش شبانه روزی کارکنان تعمیرات ماشین آلات ذخیره سازی و با صرفه جویی چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی چهل روز انجام شد.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی روش متداول و شناخته شده در جهان برای جبران تولید گاز و تامین کمبود مصرف در فصول سرد است اظهار داشت: در هشت ماه گرم سال که مصرف گاز کمتر است روزانه تا ۱۲ میلیون متر مکعب گاز در مخزن ذخیره سازی شده و با سرد شدن هوا در فصل زمستان، روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از مخزن برداشت می شود.

مخزن ذخیره سازی گاز شوریجه با ظرفیت ذخیره سازی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز، به عنوان بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه در شهرستان سرخس واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.