قزوین_ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: ۸۹ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب روستایی هستند و شاخص بهره مندی از آب شرب ۸۵ درصد است که نسبت به متوسط کشور بالاتر هستیم .

۸۹درصد جمعیت روستایی قزوین از آب شرب سالم برخوردارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، داراب بیرانوندی روز چهارشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های گروهی استان اظهار داشت:  در حوزه شهری، ۲۶ شهر و حدود ۳۰۴ هزار مشترک شهری در استان وجود دارد که هشتاد و یک میلیون متر مکعب از ۱۶۲ حلقه چاه استحصال شده و در سطح شهرهای استان آب توزیع می شود و حدود ۶۹۹ روستا بالای بیست خانوار و حدود ۲۸۵ هزار نفر جمعیت روستایی و ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آب روستایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: به صورت تقریبی می توان گفت که حدود ۸۹ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب روستایی هستند و شاخص بهره مندی از آب شرب ۸۵ درصد است که نسبت به متوسط کشور بالاتر هستیم و در بخش فاضلاب استان قزوین، ۶۴ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب بوده و سه روستای قشلاق، نیکویه و بکندی نیز از این خدمات در سالجاری بهره مند می شوند.

بیرانوندی ادامه داد: در سطح شهرها و روستاها، ۲۱ کیلومتر مخزن هوایی و زمینی و ۲.۲ دستگاه دیزل ژنراتور جهت تاب آوری ایستگاهها وارد مدار شد و ۲۵ شهر تحت پوشش سامانه کنترل از راه دور هستند، ۴ شهر در سال گذشته اضافه شد و ۹۷ درصد شهرهای ما تحت پوشش این سامانه می باشند که در کشور جز سه استان کشور محسوب می شویم.

وی اضافه کرد: ۲۲۰ پروژه در سطح شهرها و روستاهای استان در حال انجام است که در صورت تخصیص اعتبار به سرانجام خواهد رسید و در سال گذشته یکی از موضوعات، برخورد با انشعابات غیرمجاز بود که بیش از هزار و ۱۰۰ مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی و بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جریمه این انشعابات بود.

این مسئول  با اشاره به مشکلات اصلی آب در روستاها و شهرهای استان گفت: یکی از مشکلات اساسی در این زمینه، مصارف بیش از حد و بی مورد است که در این راستا برخورد با انشعابات غیرمجاز و مشترکین پرمصرف، یکی از الویتهای شرکت محسوب می شود و افرادی که مصرفی بیش از الگوی مصرف دارند، شانزده درصد به هزینه میزان مصرف آنها بعنوان جریمه اضافه می شود و افرادی که از ابتدای خرداد تا پایان شهریورماه، براساس الگو مصرف آب عمل کرده باشند و الگوی مصرف آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده باشد، به ازای هرمترمکعب هزینه ای تشویقی به آنها تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: برای شهر قزوین، برنامه میان مدت آبرسانی آغاز کردیم که ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد شهر می کند و کمبود آب، با مدیریت فشار و همکاری مردم برطرف می شود و ۱۸ درصد مشترکان شهری و ۳۶ درصد مشترکان روستایی دچار هدر رفت آب هستند و بیشترین میزان مصرف و هدر رفت متعلق به شهرستان آوج است که عامل آن نبود فرهنگ‌سازیمناسب ارزیابی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به برنامه های سالجاری ادامه داد: یکی از برنامه ها، افتتاح تصفیه خانه محمودآباد است که این تصفیه خانه بزودی و با حضور وزیر نیرو افتتاح می شود و تا شهریورماه سالجاری نیز سه تصفیه خانه وارد مدار می شود.

بیرانوندی خاطرنشان کرد:  برنامه هایی نیز برای سدطالقان پیش بینی شده است و این طرح طی سه سال باید به بهره برداری برسد تا بتوانیم در راستای آن، در مرحله نخست در مدت یکسال آبرسانی به شهرستان آبیک صورت بگیرد که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر نیاز است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا مشکلات آب شرب استان حل شود و در حال حاضر در سطح شهرهای استان حدود ۴۵۰ لیتر کمبود آب وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.