۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 661775

یزد - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت پنج اثر استان در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردیبل برگزار شد، خبر داد.

پنج اثر ناملموس یزد ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ “سید مصطفی فاطمی” با اعلام این خبر اظهارداشت:  پنج اثر استان شامل آیین سنتی اسفندانه چاهک خاتم ، شیوه تهیه قهوه یزدی، خورجین بافی اشکذر و شیوه ساخت و دانش زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردیبل برگزار شد، در فهرست اثار ملی به ثبت رسید . 

وی افزود: تدوین پرونده پنج اثر ناملموس استان از سه ماه گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که نهایت در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که ۴ و ۵ تیرماه در اردبیل برگزار شد، با اتفاق آرا به ثبت ملی رسید.

فاطمی تصریح کرد: همچنین پرونده شیوه تهیه قهوه یزدی هم در این اجلاس ارائه شد که دانش بومی و تهیه این نوشیدنی به عنوان دانشی خاص در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

این مسئول افزود: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده است با تغییراتی که در مراحل تهیه آن رخ داده، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی‌ها باز کرده و تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم‌ های مذهبی این شهر شده است.

فاطمی با بیان اینکه پرونده ثبت پالوده و شولی یزدی هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد که ان شاء ا… در آینده به ثبت ملی می‌رسد، گفت: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم خواهد شد.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.