دیروز و در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی، سالن اجلاس سران، شاهد حضور پرتعداد مسئولان نظام، فعالان بخش خصوصی و اهالی رسانه در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن بود.

متحدان آمریکا هم در حال فاصله گرفتن از دلار هستند

 فرزانه غلامی/

دیروز و در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی، سالن اجلاس سران، شاهد حضور پرتعداد مسئولان نظام، فعالان بخش خصوصی و اهالی رسانه در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن بود.

به گزارش خبرنگار ما در این گردهمایی علاوه بر وزیر صمت، وزرای امور خارجه، علوم و دفاع، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به نمایندگی از کابینه دوازدهم حضور داشتند. علی لاریجانی رئیس مجلس و برخی از نمایندگان هم به نیابت از بهارستانی‌ها به سالن اجلاس سران آمدند.

در این مراسم از 50 فعال بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن، قدردانی شد و همه از روزهای سخت تحریم و محاصره اقتصادی کشور سخن گفتند، اما گپ و گفتها بیش از اینکه رنگ و بوی بیم داشته باشد، امیدبخش بود.

نقش دلار در معاملات، کاهش یافت

وزیر امور خارجه کشورمان که با تشویق بیوقفه حضار، به جایگاه سخنران آمد، بار دیگر جمله معروفش را تکرار کرد: دنیا باید با زبان تکریم با ایران صحبت کند و نباید یک ایرانی را تهدید کرد.

محمدجواد ظریف، استفاده افراطی از دلار را به معنای کاهش نقش آن در آینده دانست و گفت: امروز نقش دلار در معاملات، کاهش‌یافته و حتی نزدیکترین متحدان آمریکا، در حال فاصله گرفتن از دلار هستند. ایران از لحاظ میدانی در موضع ضعف نیست و آمریکا چون در منطقه شکست‌های زیادی متحمل شده، در حوزه اقتصادی از فرصت میان‌مدت حاکمیت دلار، استفاده کرد تا ما را تحت‌فشار قرار دهند.

وی بابیان اینکه باید از راه اتکا به تولید ملی، این حربه را ناکارآمد کنیم، ادامه داد: چین و روسیه تصمیم گرفتند دلار را کنار بگذارند و ایران و ترکیه هم سال گذشته 35 درصد معاملات خود را با ارزهای محلی انجام دادند.

ظریف اظهار داشت: ایران، احترام را با احترام جواب میدهد و در برابر فشار، مقاومت میکند. امروز آمریکا معیشت مردم را هدف گرفته و ما دولت و شما صنعتگران وظیفه داریم معیشت مردمی را که همه چیزمان را وام دارشان هستیم، تأمین کنیم.

*ایران دست بسته نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی هم بابیان اینکه دشمنان در به صفر رساندن فروش نفت ایران ناموفق بودند، گفت: بسیاری از کشورها و بخصوص همسایگان به ما کمک میکنند تا از این شرایط خارج شویم. ترامپ علیه ما تروریسم اقتصادی را در پیش‌گرفته و فردی بیآبرو است، اما این شرایط گذراست و ایران دستبسته نیست.

لاریجانی در بخشی از سخنانش گفت: مخالف نوشتن استراتژی صنعتی نیستیم اما مسائل روزمره سختتری در صنعت و تولید کشور داریم و بهتر است مسائل فوری‌تر مدنظر قرار گیرد تا ظرفیت‌های تولید کشور، زنده بمانند. چرا پرونده‌های ۱۰ سال پیش در حوزه مالیات بر ارزش‌افزوده و تأمین اجتماعی را امروز بررسی می‌کنید؟ آیا امروز زمان این کارهاست؟ البته شنیدهام که معاون اول هم بخش‌نامه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن صرفاً پرونده‌های یک سال قبل رسیدگی شوند.

آمریکا باور داشت سال ٩٧ تولید ایران زمینگیر خواهد شد

وزیر صمت هم گفت: صنعتگران در سال گذشته، جهادی عمل کردند، درحالی‌که با مشکلات جدی مواجه بودند و جزو نخستین گروهها در تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا قرار داشتند. آمریکاییها باور داشتند تا آخر سال ٩٧ تولید ایران زمینگیر خواهد شد، اما با وجود همه مشکلات، تولید ایران همچنان پابرجاست و آمار بانک جهانی هم بهبود صنعت ایران را پیشبینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.