اتاق ۱۳ مرکز شماره یک تعویض پلاک خودرو به نام استعلامات که تا یک سال قبل کمترین مراجعه مردمی را داشت؛ این روزها مملو از مراجعات مردمی است.

  دلایل تأخیر چندماهه صدور کارت‌های خودرو

 در حالی‌که برگه کاغذی موسوم به کارت موقت خودرو را در دست دارم، وارد این اتاق می‌شوم. مشکل از آنجا آغاز شد که از زمان تعویض پلاک خودرو حدود پنج ماه می‌گذرد و هنوز پستچی، زنگ منزل را برای تحویل کارت خودرو نفشرده است. وارد اتاق که می‌شوم دو باجه وجود دارد که مقابل هر یک چندین ارباب رجوع هستند.

خانم میانسالی به همراه همسرش جلوی یکی از باجه‌ها قرار دارد که متصدی باجه، نام فامیلی وی را صدا می‌زند: «خانم پروینی...» از این شهروند خانم می‌پرسم: «کی برای تعویض پلاک آمده‌اید؟» پاسخ می‌دهد: «اوههههههه! خیلی وقته!» در این حال متصدی باجه وی را با دادن همان برگه کاغذی کارت موقت خودرو راهنمایی می‌کند: «اتاق ۲۱ تشریف ببرید تا مهر شود! سؤال کنید که هشتم دی سال گذشته برای تعویض پلاک مراجعه داشته و هنوز کارت خودرو نیامده است. چه باید کرد؟» حالا تا حدودی حساب کار دستم آمده و اندکی آسوده خاطر می‌شوم، چه آنکه این خانم حدود یک ماه زودتر از من برای تعویض پلاک مراجعه کرده است. در عین حال چون نوبتم رسیده، برگه کاغذی را نشان متصدی داده و پاسخ می‌شنوم که: «آن خانم ۶ ماهه کارت ماشینش نیامده و کارت شما احتمالاً یک تا یک ماه و نیم دیگر خواهد آمد». صدای مرد جوانی در باجه دیگری را می‌شنوم که به متصدی می‌گوید، چهار ماه است که کارت خودرواش نیامده است.

مشکل در صدور کارت خودرو و تأخیر در آن از حدود یک سال پیش و در پی شایعه بروز مشکلاتی برای بدنه کارت‌ها به واسطه ماجرای تحریم‌ها ایجاد شد. تأخیر در ارسال‌ها البته تنها به کارت خودرو بسنده نشد و گواهی‌نامه‌ها نیز برای رسیدن به مقصد دچار این تأخیر شد. مسئولان ناجا البته مشکلات ایجاد شده در بدنه کارت‌ها به دلیل تحریم را تکذیب کردند.

 در عین حال در بهمن سال گذشته، اردیبهشت و خرداد سال جاری شماری از مدیران ناجا در گفت‌وگو با رسانه‌ها بر پایان مشکلات موجود تأکید کرده و قول دادند مشکلات تأخیر چند ماهه در ارسال کارت‌های خودرو برطرف می‌شود. بماند که از بهمن تا اکنون بیش از پنج ماه سپری شده و جای نگرانی است که مبادا از آخرین اظهارنظر رسانه‌ای در خرداد ماه جاری نیز چندین ماه بگذرد و مشکل همچنان باقی بماند.

با مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو بخشی از پرسش‌ها و دغدغه‌های ارباب رجوع را می‌توان در اطلاع‌رسانی نکردن جامع و کامل از سوی ناجا عنوان کرد. پاسخ‌هایی که هر یک از متصدیان باجه‌ها به دفعات تکرار می‌کنند، نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی درستی به افکار عمومی شده است؛ به طور مثال آگاه نیستند که برگه کاغذی تا تحویل اصل کارت خودرو از نظر مسائل حقوقی، همچون اصل کارت ارزش و کاربرد دارد.

 نکته‌ای که رئیس مرکز شماره یک تعویض پلاک خودرو مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بر آن صحه می‌گذارد. عبداللهی در این باره در حالی پاسخگوی پرسش خبرنگار ما شد که پیرمردی پس از مراجعه از اتاق ۱۳ و در حالی‌که از توضیحات متصدیان قانع نشده بود از وی پرسید: «آیا با برگه کاغذی می‌توان خودرو را فروخت و مجدد تعویض پلاک کرد؟» نکته جالب، شک و تردید ارباب رجوع بود که حتی با وجود پاسخ مثبت رئیس مرکز تعویض پلاک باز هم دوباره می‌پرسید: «پس می‌شود؟ می‌شود»؟ در عین حال عبداللهی اظهار کرد: مشکل در اینجا (مشهد) نیست و مشکلات کارت ریشه در پایتخت دارد. این مشکل نیز برطرف شده و بزودی روند صدور کارت خودرو به روال طبیعی باز خواهد گشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.