خراسان شمالی- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خواستار مشارکت بیشتر مردم در مدیریت مصرف آب شد و گفت: مردم نقش کلیدی و اثرگذار در مدیریت مصرف آب دارند از این رو باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف، میان مردم نهادینه شود.

مردم نقش کلیدی در مدیریت مصرف آب دارند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی در نشست مدیریت مصرف آب و آموزه های دینی که در محل شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد اظهار داشت: صرفه جویی و مدیریت مصرف در دین مبین اسلام مورد تاکید بوده است و در روایات مختلف هم از تبذیر و اسراف به عنوان عملی ناپسند یاد شده است.

وی افزود: مدیریت مصرف و صرفه جویی، یکی از مصادیق شکر نعمت است و همه وظیفه دارند که حق آب را به عنوان مایه حیات، رعایت کنند و رعایت حق آب، جلوگیری از آلوده شدن آن و مصرف درست آن است.

امام جمعه بجنورد با اشاره به خدمات نظام اسلامی در آبرسانی به روستاها و شهرها گفت: مردم باید قدردان نعمت باشند و شکر نعمت به این معنا است که نعمت در مسیر درست خود به کار و بهره گرفته شود.

وی با اشاره به بارندگی های مناسب امسال گفت: بارندگی های مناسب به این معنا نیست که مشکل کم آبی حل شده و اکنون نیاز به مدیریت مصرف نیست، بلکه هر زمان نیاز است تا مصرف مدیریت شده و صرفه جویی اعمال شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و گلایه ایشان از مصرف زیاد انرژی گفت: ایشان یک عیب ملی جامعه ما را، پر مصرف بودن عنوان کرده اند، در این باره باید تلاش شود تا مدیریت مصرف در میان مردم نهادینه شود البته در این باره می توان قوانینی را وضع کرد تا مصرف کنترل شود اما رهکار اصلی، همراه شدن مردم و همکاری برای مصرف درست است.

امام جمعه بجنورد افزود: تولید، توزیع و مصرف آب سه مرحله مهم برای جاری شدن آب در مدار مصرف است البته شرکت آب و فاضلاب در تولید و توزیع، باید نکاتی را رعایت کند.

یعقوبی تصریح کرد: در بخش تولید آب، شرکت آب و فاضلاب باید برنامه های مناسب برای ذخیره سازی این محصول داشته باشد تا در زمان حادثه احتمالی و بحران، مشکل کمبود آب را مدیریت کند.

وی گفت: در زمینه توزیع آب هم، شرکت آب و فاضلاب باید در توزیع، عدالت را مد نظر قرار دهد و همه را به یک چشم ببیند زیرا در توزیع عادلانه، بالاشهر و پایین شهر نداریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم در این نشست گفت: خوشبختانه امسال بارندگی های قابل توجهی در استان داشتیم اما این بدان معنا نیست که دیگر نیاز به مدیریت مصرف وجود ندارد.

مهندس غلامحسین ساقی اظهار داشت: در سال ۹۷، برای نخستین بار میزن مصرف آب توسط مشترکان این شرکت کاهشی بود و این بدان معنا است که مردم با ما همراه شده و مصرف خود را مدیریت کرده اند.

وی افزود: تلاش داریم تا میزان مصرف آب به ازای هر نفر در شهرهای استان از ۲۰۸ لیتر در شبانه روز در وضعیت کنون به ۱۷۰ لیتر در شبانه روز کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.