موضوع مهاجرت معکوس یکی از مهمترین چالش ها و بحران هایی است که اسرائیل با آن روبه رو بوده و این رژیم تمام تلاشش را برای حل این معضل به کار گرفته است، اما ترکیب جمعیتی فلسطینی برآن غلبه کرده و پیروز شده است.

«مهاجرت معکوس» بلای جان رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین؛ علی رغم تمام امکانات و امتیازهای فریبنده و جذابی که مسئولان رژیم صهیونیستی اعم از پول، مسکن، کار و تجهیزات رفاهی به یهودیان در مقابل ماندن و بقا در سرزمین های اشغالی فلسطین ارائه می دهند، اما آمارها نشان از میزان وحشتناکی از فرار صهیونیست ها از سرزمین فلسطین و در معرض تهدید بودن رؤیای پروژه «صهیونیستی بزرگ» حکایت دارد.

کابینه و مسئولان اسرائیلی با حساسیت بسیار زیاد و احتیاط با پرونده «مهاجرت معکوس» برخورد می کنند و همواره به پنهان سازی آمار واقعی مهاجرت اسرائیلی ها از سرزمین فلسطین متوسل می شوند؛ ولی مراکز پژوهشی، نظرسنجی ها و رسانه ها غالبا آمار واقعی را برملا می سازند. این معضل در اسرائیل تا حدی است که نابودی این رژیم جعلی را پیش از پیش بینی ها محقق خواهد کرد.

وبگاه تحلیلی-خبری «الخلیج آنلاین» در گزارشی ویژه در ارتباط با این معضل می نویسد: تلاش های حکومت اشغالگر برای سلب هویت فلسطینی از شهروندان این کشور و اعطای این هویت به یهودیان با توسل به تهدید، زور، افراط گرایی دینی، شهرک سازی و سرقت حقوق  فلسطینیان، نتایج مورد نظر و مورد نیاز برای حمایت از پروژه «صهیونیستی بزرگ» را محقق نکرده و در حالیکه فلسطینیان همچنان حضور دارند و با قدرت از هویت خود دفاع می کنند، یهودیان راه مهاجرت را در پیش گرفته اند و در جستجوی هویت و وطنی دیگر که به آن تعلق داشته باشند هستند.

عوامل رشد منفی «جمعیت شناسی» و «ترکیب جمعیتی» در اسرائیل طی سال های اخیر بسیار افزایش یافته است و از عوامل جذب به طرز چشمگیری پیشی گرفته است. از جمله این عوامل می توان به انگیزه ها و نگرانی های امنیتی و فقدان احساس امنیت فردی در جبهه داخلی برای تشکیل قدرت اشاره کرد.

براساس آخرین نظرسنجی که موسسه «میدگام» وابسته به وزارت آموزش، پرورش و ارتش اسرائیل در سال  ۲۰۱۷ انجام داد، مشخص شد که دستکم ۲۷ درصد از یهودیان ساکن در سرزمین های اشغالی تمایل به مهاجرت از آن را دارند.

شاخص های ناامیدکننده ای که جامعه اسرائیلی با آن درگیر است، در این نظر سنجی واضح بود. به گونه ای که ۳۶ درصد یهودیان سکولار و ۷ درصد یهودیان باصطلاح متدین، خواهان مهاجرت از سرزمین های فلسطینی هستند. موضوعی که بار حکومت نتانیاهو در این خصوص را سنگین تر می کند آن است که بیشتر این افراد جوانان ۲۳ تا ۲۹ ساله هستند و این یک معیار روشنی است که تاکید می کند یهودیان دچار احساس بی هویتی و بی ملیتی شده اند.

تنها نظرسنجی موسسه «میدگام» نیست که اسرائیل را نگران و خواب را از چشمان حاکمان آن ربوده است، بلکه موسسه پژوهشی قدس در سرزمین های اشغالی نیز در گزارشی که سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، اوضاع را بحرانی تر از آنچه تصور می شود اعلام کرد و نشان داد که میانگین مهاجرت معکوس یهودیان در قدس اشغالی علی رغم تلاش های رژیم برای تغییر ترکیب جمعیتی این شهر از اسلامی و عربی به یهودی و صهیونیستی، روند فزاینده ای را دارد.

یک پژوهش اسرائیلی جدید نیز که چندماه قبل در مورد «میزان مهاجرت منفی» در اسرائیل برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ تاکنون انجام شد، نشان داد تعداد یهودیانی که فلسطین اشغالی را ترک کرده اند بیشتر از تعدادی است که به آن مهاجرت کرده اند؛ به گونه ای که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۶۷۰۰ اسرائیلی از فلسطین اشغالی مهاجرت کردند و تنها ۸۵۰۰ نفر از آنها که آن هم به مدت بیش از یک سال مهاجرت کرده بودند به فلسطن اشغالی بازگشته اند.

براساس آمار اداره مرکزی آمار اسرائیل، از سال ۱۹۴۸ تا پایان سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۲۰ هزار یهودی فلسطین اشغالی را ترک کرده اند و دیگر به این سرزمین بازنگشته اند.

براساس آمارها و پژوهش های اسرائیلی پیش بینی می شود که ترکیب جمعیتی عرب ها تا حد قابل ملاحظه ای به نفع عرب ها و مسلمانان در سرزمین های اشغالی تغییر خواهد کرد و چنانچه مهاجرت معکوس، اوضاع امنیتی و سیاسی بحرانی و مقاومت مسلمانان در مقابله با اشغالگران برهمین منوال ادامه داشته باشد، نسبت جمعیتی یهود تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۵۰ درصد خواهد رسید.

از دیگر عواملی که رسانه های عبری برای وجود این آمار بسیار نگران کننده برای سران رژیم صهیونیستی برمی شمرند این است که یهودیان زندگی خود را در معرض خطر می بینند؛ به ویژه آنکه شهرک های صهیونیستی خارج از دیوار حایل قرار دارد و یهودیان احساس بی هویتی و عدم تعلق به یک کشور مشخص دارند و در مقابل هویت عربی در حال سیطره بر سرزمین های اشغالی است که این عوامل موجب شده تا راه نجات خود را در ترک این سرزمین ببینند.

«ثابت العمور» پژوهشگر فلسطینی مقیم در لبنان می گوید: موضوع مهاجرت معکوس یکی از مهمترین چالش ها و بحران هایی است که اسرائیل با آن روبه رو بوده و این رژیم تمام تلاشش را برای حل این معضل به کار گرفته است، اما ترکیب جمعیتی فلسطینی برآن غلبه کرده و پیروز شده است.

ثابت عمور می افزاید: اسرائیل برای حل این بحران متوسل به واردات یهودیان آفریقایی شد، اما پس از آن و هنگامی که نتوانست از مشکل آفرینی داخلی این مهاجران مانع شود، با بحرانی جدی تر مواجه شد. یهودیان از اسرائیل رفتند و می روند، چون وعده صهیونیستی «سرزمین شیر و عسل» دروغ بود.

این پژوهشگر می افزاید: نقش مقاومت و انتفاضه های مردمی در ایجاد بحران مهاجرت معکوس بی بدیل بوده و بسیاری از یهودیان را مجبور به فرار از سرزمین های اشغالی کرده است.

براساس آنچه گذشت، روشن می شود که پیش بینی های صورت گرفته برای نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی نه تنها توهم نیست، بلکه تاحدی قطعی است که حتی پیش از زمان مورد انتظار محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.