هنگ کنگ؛ دولت شهری کوچک در جنوب چین این روزها شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده و به استخوان الی زخمی برای پکن تبدیل شده است؛ ناآرامی‌هایی که به گفته مقامات چینی میشود ردپای آمریکا در مدیریت این آشوب‌ها را دید.

پشت پرده اعتراضات ضد چینی در هنگ کنگ

بهزاد شاهنده تحلیلگر مسائل چین/

هنگ کنگ؛ دولت شهری کوچک در جنوب چین این روزها شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده و به استخوان الی زخمی برای پکن تبدیل شده است؛ ناآرامی‌هایی که به گفته مقامات چینی میشود ردپای آمریکا در مدیریت این آشوب‌ها را دید.

 این منطقه خودمختار که از مهمترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان بهشمار میرود از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مســتعمرات امپراتوری بریتانیا بود، اما در سال ۱۹۹۷ به چین برگردانده شد. بر پایه توافق بریتانیا و چین مقرر شده بود هنگ کنگ با فرمول «یک کشور - دو نظام» تحت حاکمیت چین قرار گرفته، اما همچنان از خودمختاری بالایی برخوردار باشد.

 با وجود این و تحت تأثیر دست های پشت پرده این دولت شهر هر روز در حال فاصله گرفتن بیشتر از چین است. هنگ کنگ سال ۱۳۹۳( 2014 )به مدت سه ماه شاهد ناآرامی‌های بی‌سابقه و تجمع اعتراض‌آمیز هزاران نفر از مردم این منطقه موسوم به «جنبش چتر» علیه دخالت‌های پکن بود.

پس از این اتفاق نیز این منطقه تحت کنترل چین، هرازگاهی شاهد تجمعات کوچک و بزرگ بود. در آخرین مورد از این اعتراضات میلیون‌ها شهروند هنگ کنگی در روزهای اخیر در اعتراض به لایحه استرداد متهمان به چین به خیابان‌ها آمدند.

 به اعتقاد معترضین این لایحه موجب به خطر افتادن استقلال این منطقه میشود. این در حالی اســت که روز دوشنبه هفته اخیر و همزمان با بیست و دومین سالروز بازگشــت این کشور به قیومیت چین نیز هنگ کنگ صحنه اعتراضات مردمی بود.

 اگرچه بسیاری از تحلیلگران اعتراضات مردمی هنگ کنگ را جنبشی خودجوش با هدف استقلال بیشتر این منطقه از چین میدانند، اما واقعیت دخالت‌های آمریکا و حتی انگلیس در پس این تحولات را نمیتوان نادیده گرفت.

همزمان با افزایش جنگ تجاری میان پکن _ واشنگتن اگر به مواضع دولت ترامپ در چند سال گذشته نگاه کنیم، میتوانیم اعتراض‌های خیابانی در هنگ‌کنگ، یکی از مناطق حیاتی اقتصاد چیــن را هم در قالب سیاســت‌های ضد چینی وی ارزیابــی کنیم.

 آمریکا در چند سال اخیر بدون توجه به هشــدارهای چین بارها ناوهای جنگی خود را به آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی اعزام کرده است. واشنگتن همچنین سیاست تنش‌زایی را در قبال تایوان و تبت که از خطوط قرمز چین محسوب میشود، در پیش گرفته است؛ بنابراین با وجود تأثیر عناصر داخلی در این اعتراضات تحولات هنگ کنگ را هم میتوان در همین پازل ضد چینی گنجاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.