۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 662273

خراسان رضوی به برکت وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) که قبله گاه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و سالانه از حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی آن حضرت میزبانی می‌کند و نیز دارا بودن پیشینه تاریخی طولانی و موقعیت جغرافیایی خاص، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را برای جلب گردشگران درخود جای داده است.

  اندرخ؛ انتخاب ورزشکاران و گردشگران

این خطه که در طول تاریخ شاهد ظهور و سقوط سلسله‌ها و دولت‌های بسیاری در قلمرو خود بوده و از اقوام مختلف همچون اعراب، ترک‌ها، کردها، مغول‌ها، ترکمن‌ها و افغان‌ها تأثیر گرفته، امروزه به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح است و به خاطر همین ویژگی و شرایط خاص است که جای جای خراسان علاوه بر دارا بودن ظرفیت میزبانی از علاقه‌مندان به طبیعت و بوم گردی، کوهنوردان، دوستداران کویر و جنگل و سایر جاذبه‌های طبیعی مثل رودخانه‌ها، آبشارها و غارها؛ سرشار از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی برای گردشگران و پژوهشگران این حوزه نیز هست.

این درحالی است که نه تنها گردشگران غیربومی که بسیاری از خراسانی‌ها نیز از محل این جاذبه‌ها اطلاعی ندارند و شاید فقط اسمی از برخی از این اماکن و فضاها شنیده‌اند؛ درحالی که ممکن است برای رسیدن به چنین مکان‌هایی نیاز به پیمودن راه طولانی نباشد.

به همین خاطر قصد داریم ضمن معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خراسان و راه‌های دسترسی به این اماکن و نیز امکانات و ظرفیت‌هایی که برای میزبانی از گردشگران دارند، علاوه بر ترویج فرهنگ سفر، گامی هرچند کوچک در راستای توسعه و شکوفایی مناطق گردشگری این خطه برداریم.

بدیهی است پیشنهادها، راهنمایی و کمک‌های شما مخاطبان گرامی و دست اندرکاران، محققان و پژوهشگران در این حوزه، دستیابی به این هدف را تسهیل خواهد کرد.

روستای زیبا و خوش آب و هوای «آندروخ» یا «اندرخ» در ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در مسیر راه مشهد به کلات و سد کارده در حومه تبادکان از توابع شهرستان مشهد واقع شده است.

این روستا با چشمه‌های زیبا، زمین‌های سرسبز و حاصلخیزش مناظر چشمنوازی به وجود آورده و به عنوان یکی از تفریحگاه‌های مناسب برای کوهنوردی، دوچرخه سواری، صخره نوردی، عکاسی و جمع آوری گیاهان دارویی و نشیمن‌های تفریحی به شمار می‌آید.

دره باریک «اندرخ» در این روستا با عرض کم و صخره‌ها و دیوارهای بلند احاطه شده و به خاطر وجود چندین چشمه و غار بویژه غاری با دهانه بزرگ و جالب، مورد توجه کوهنوردان قرار دارد. این روستای زیبا دارای زمین‌های سرسبز و حاصلخیز مخصوص کشاورزی است و آب مورد نیاز آن از دره (زو) اندرخ که به سد کارده می‌ریزد، تأمین می‌شود.

آرامگاه امامزادگان سیدفتح الله، میرعماد الدین و بی بی ربابه بیگم نیز در روستای اندرخ، قرار دارد که با توجه به اسناد موجود نسب این امامزادگان به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. همچنین مقبره امامزاده حاتم(ع) در روستای رضوان، همسایه اندرخ قرار دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.