سرپرست معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی گفت: تا پایان سال ۶ هزار شغل پایدار در حوزه تولید کالاهای استراتژیک کشور ایجاد خواهیم کرد.

اشتغال و توانمندسازی رویکرد اصلی معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی در سال رونق تولید

به گزارش قدس آنلاین حامد صادقی در نشست خبری به منظور تشریح برنامه های معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت اظهار داشت: این معاونت برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ تشکیل شد که  ایجاد چنین معاونتی و با این شرح وظایف قبل از این در آستان قدس رضوی سابقه نداشت .

وی تصریح کرد: دلیل اصلی تشکیل این معاونت نوپا اشاره صریح رهبر معظم انقلاب در  چهار بند از حکم انتصاب آیت الله رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی در مورد کمک به محرومین ، مستضعفان و مستمندان و اهمیت ویژه برای این حوزه بود از این رو تولیت قبلی در اولین اقدامات خود معاونتی با عنوان امداد مستضعفان را تشکیل دادند.

صادقی بیان داشت: در سال ۹۷ بنا به هدفمند کردن خدمات و اینکه مسیر کمک به محرومین و مستضعفین به صورت دقیق دنبال شود به دستور آیت الله رئیسی این معاونت با شرح وظایف هدفمند تر شده به معاونت محرومیت زدایی تغییر نام پیدا کرد .

وی با بیان اینکه هیچ تفاوتی در نگاه تولیت قبلی و فعلی آستان قدس رضوی درباره توجه به محرومیت زدایی  وجود ندارد و هردو نفر این اصل را موضوعی اساسی، مهم و ضروری می دانند ، تصریح کرد: الگوی معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی توسط ایت الله رئیسی در نیمه اول اسفند ماه سال گذشته با مردم محوری  و رویکرد نهادی معرفی شد و هدفمند تر شدن این معاونت بر این مبنا قرار گرفت که در عرصه هایی که خلائ بیشتری وجود دارد ورود پیدا کرده  و با کیفی سازی فعالیت ها و  توانمند سازی افراد از هرگونه تصدی گری نیزپرهیز نماید ؛ همچنین تمرکز بر موضوع ایجاد اشتغال و فراهم کردن زیر ساخت های آن و میدان دادن  به گروه های جهادی فعال در حوزه محرومیت زدایی تقویت آنها نیز در اولویت قرار گرفت و سه موضوع هدایت ، حمایت و تسهیل مبنای فعالیت های این معاونت قرار گرفت.

صادقی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۲۳ هزار زائر اولی و محروم خدمت رسانی صورت گرفته است و در سطح شهر مشهد نیز بیش از ۱۵هزار بسته غذایی در ایام نوروز و به همین تعداد نیز در سایر نقاط کشور توزیع شد و در ایام ماه مبارک رمضان در ۴۰۲ مسجد حاشیه  شهر مشهد هر شب سفره ساده افطاری با مشارکت برخی نهاد ها،  از روزه داران میزبانی شد که در مجموع بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از این سفره های ساده افطاری که متبرک به حرم مطهر بودند بهره مند شدند.

سرپرست معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی افزود:  همچنین در شب های ماه مبارک رمضان هر شب ۱۵۰۰پرس غذا از مهمانسرای حضرت در مساجد حاشیه شهر مشهد و هر شب یک مسجد توزیع گردید.همچنین  ۹هزار بسته ارزاق مخصوص مادران شیرده در خراسان رضوی ، ۲۵۵۰بسته  در خراسان شمالی و ۳۲۵۰ بسته در خراسان جنوبی با اعتبار یک میلیارد تومان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مناطق اسیب پذیر توزیع شد . از جمله موارد دیگر نیز  ۴۳ تن گوشت عقیقه و ۲۸تن برنج در طول این سه ماه در سراسر کشور و ۷۲ هزار و ۷۰۰پرس غذا در بین کارتن خواب ها و افراد بی سرپناه در حاشیه شهر مشهد توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین این معاونت در راستای ارائه خدمات به سیل زدگان ابتدا محوریت رابر کمک های فوری امدادی قرار داد و در همان روز های اول وقوع سیل ۶ آشپزخانه سیار در مناطق سیل زده مستقر کرد و در مجموع بیش از ۵۰۰هزار پرس غذا در همان روز های اول بین سیل زدگان توزیع شد . همچنین  شرایط  اعزام بیش از ۸هزار خادمیار و گروه های جهادی به مناطق سیل زده که با این معاونت در ارتباط بودند فراهم شد وارائه خدمات این گروه ها همچنان استمرار دارددارد، از طرفی بیش از ۷میلیارد تومان کالاهای ضروری و خوراک احشام  به این مناطق ارسال شد و همچنین مبلغ ۵۰۰میلیون تومان برای اجاره ماشین الاتی به منظور   لایروبی و گل زدایی از منازل  و معابر در این مناطق هزینه گردید.

صادقی اظهار داشت: در مناطق سیل زده استان خراسان رضوی نیز از همان روز های اول در کلات، سرخس و بردسکن حضور فعال پیدا کردیم و در کلات بیش از ۱۰هزار و در سرخس ۲۲ هزار وعده غذایی در بین سیل زدگان توزیع شد و ۶۰سبد کالا برای ۶۰خانواده کلات و همچنین ۵۵۰سبد کالا برای سیل زدگان بردسکن که بیشترین خسارات در سیل امسال را در استان خراسان رضوی  داشتند ارائه شد.همچنین  در سفری که با تولیت استان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان به کلات داشتیم به ۲۲ خانواده سیل زده در کلات کمک ۵میلیون تومانی بلاعوض پرداخت شد و مسجد جامع این شهر که دچار خساراتی شده بود مرمت ان آغاز گردید و ۲۸ تخته فرش برای این مسجد تهیه شد .

صادقی با اشاره به اینکه بین مفهوم ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات اشتغال تفاوت وجود دارد ، اظهار داشت: در فعالیت های زیرساختی در مناطق سیل زده نیز در حال حاضر ۹۰۰واحد دامپروری  ۲۰راسی گوسفند خانگی را در  آق قلا شروع کرده ایم و ساخت جایگاه دام ها را به صورت رایگان در این مناطق انجام می دهیم و با همکاری گروه های جهادی ۱۰۰واحد صنایع دستی که در اثر سیل دچار خسارت شده بودند بازسازی و احیا خواهند شد و در لرستان نیز ۹۰هکتار انجیرستان را که در اثر سیل در معرض از بین رفتن بودند را احیا کردیم که باعث حفظ حداقل ۱۰۰شغل در این منطقه شد . همچنین در این استان  برنامه ساخت ۵۰۰واحد اعم از زنبورداری،دامداری، گیاهان دارویی باهمکاری سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در حال انجام است و ساخت ۵۰۰واحد نیز در استان خوزستان در دست اقدام می باشد.

وی درباره اقدامات این معاونت در دهه کرامت نیز اظهار داشت: روز شنبه ۹بند خاکی در استان خراسان جنوبی افتتاح شد و ۷۳۰سری جهیزیه به ارزش هر کدام ۵میلیون و پانصد هزار تومان که شامل ده قلم کالا که همگی کالای ایرانی هستند  در استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان بلوچستان توزیع خواهد شد، همچنین ۱۰هزار بسته ارزاق در این دهه در حاشیه شهر مشهد توزیع خواهد شد .

سرپرست معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضویدرباره اقدامات این معاونت در طول سال نیز افزود: تا پایان سال ۱۰۰هزار زائر اولی و محروم،  خدمت رسانی خواهند شد و ازفرصت حضور انها در مشهد به منظور آموزش و توانمندسازی استفاده خواهد شد و برای جوانان و نوجوانان مناطق محروم نیز برنامه های خوبی در نظر گرفته شده است و ارتباط با انها به صورت مستمر برقرار خواهد شد ، همچنین بنا داریم تمام منابع، مصارف و فرآیند توزیع این معاونت را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنیم .

صادقی در پاسخ به پرسش قدس آنلاین درباره اقدامات این معاونت برای تحقق شعار رونق تولید نیز بیان داشت: از آن جاکه ایجاد اشتغال و توانمند سازی رویکرد اصلی این معاونت از سوی تولیت آستان قدس رضوی معرفی شده است ، بنای ما براین است که تا پایان سال ۶ هزار شغل پایدار ایجاد کنیم که این اشتغال بدون تردید باعث رونق تولید خواهد شد از طرفی این مشاغل با تمرکز بر تهیه کالاهای استراتژیک و مورد نیاز کشور از جمله گوشت و پروتئین می باشد از طرفی در حدود ۸۰درصد خوراک دام مورد نیاز کشور وارداتی می باشد که به این موضوع نیزورود پیدا کرده ایم  و با اصلاح الگوی کشت زمینه رابرای تولید بیشتر در این زمینه فراهم کرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره اقدامات این معاونت برای حاشیه شهر مشهد نیز اظهار داشت: به شدت با توسعه و گسترش حاشیه شهر مشهد مخالف هستیم و برنامه این معاونت برای این موضوع ایجاد انگیزه برای مهاجرت معکوس و ماندگاری مردم در روستاها با توجه به رونق تولید می باشد به طوری که در یک اقدام باعث برگشت ۲۳خانوار از حاشیه شهر مشهد به منطقه خودشان در کلات شدیم .              

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.