معاون توان‌بخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: در مراکز بهزیستی استان نسبت معلولان مجهول‌الهویت و معلولان به هم خورده و دارد مراکز نگهداری ما تبدیل به مراکز نگهداری افراد بی‌سرپرست می‌شود.

نیمی از مجهول‌الهویت‌های کشور در خراسان‌رضوی‌اند
به گزارش قدس آنلاین ؛مسعود فیروزی ، در رابطه با ایجاد بحران در زمینه تعداد زیاد افراد مجهول‌الهویت در مشهد اظهار کرد: بیشتر افراد مجهول‌الهویت‌ در استان را سالمندان و بیماران مزمن روانی تشکیل می‌دهند و تعداد کودکان در میان آن‌ها اندک است. درواقع بیشتر این افراد، بیمار روانی مزمن هستند که معمولاً بیماریشان از سن 18 سالگی به بعد بروز می‌کند. 
وی افزود: از دیدگاه بهزیستی معلولیت فرد، برای دریافت خدمات کافی است و سن، جنس، ایرانی یا غیرایرانی بودن هیچ تأثیری در رابطه با ارائه خدمات بهزیستی به این افراد نخواهد داشت. از سویی دیگر به اتباع خارجی چون افغانستانی‌ها و عراقی‌ها در زمینه‌های توانمندسازی‌شان خدماتی از سوی بهزیستی ارائه می‌شود. در حال حاضر ظرفیت بهزیستی در مراکز شبانه‌روزی برای نگهداری از افراد معلول اعم از مجهول‌الهویت و دارای خانواده حدود 5 تا 6 هزار نفر است. 
نیمی از مجهول‌الهویت‌های کشور در خراسان‌رضوی هستند
فیروزی ادامه داد: افراد مجهول‌الهویت به ظاهر، فاقد خانواده و کد ملی هستند و از طریق حکم قضایی به بهزیستی معرفی شده و پذیرش می‌شوند. مسأله‌ای که افراد مجهول‌الهویت برای ما ایجاد می‌کنند این است زمانی که با نام مجهول‌الهویت به بهزیستی سپرده می‌شوند همه هزینه‌هایشان بر عهده سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد. نیمی از مجهول‌الهویت‌های کل کشور در خراسان رضوی وجود دارند. با توجه به مذهبی و بزرگ بودن شهر مشهد، این افراد را از هر جای کشور در مشهد رها می‌کنند. 
معاون توان‌بخشی اداره بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات بهزیستی در نگهداری افراد مجهول‌الهویت گفت: مسأله ما تنها نگهداری این افراد نیست، بلکه افراد مجهول‌الهویت اغلب دارای هزینه‌های بالای درمانی هستند که تأمین آن بر دوش بهزیستی است؛ این درحالی‌ست که بهزیستی متولی درمان نیست. درواقع مقام قضایی بایستی این افراد را برای درمان به علوم پزشکی معرفی کند. یکی دیگر از مشکلات آن‌ها، نداشتن دفترچه بیمه است. سازمان‌های بیمه‌‌گر از پرداخت حق بیمه برای این افراد سرباز می‌زنند. 
وی با بیان اینکه «نیاز است تا هر دستگاهی وظیفه خود را نسبت‌به افراد مجهول‌الهویت انجام دهد»، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که بسیاری از افراد مجهول‌الهویت‌، متعلق به استان ما نیستند و هزینه نگهداری‌شان بر گردن بهزیستی می‌افتد. درواقع خانواده آن‌ها شناسایی نمی‌شود اگر هم شناسایی شوند از پذیرفتن این افراد سر باز می‌زنند. برخی مواقع با پیگیر‌ی‌هایی که بهزیستی انجام می‌دهد متوجه می‌شویم سالمندی که در مشهد رها شده در گذشته کارمند بوده و خانواده حقوق وی را دریافت می‌کنند، اما سالمند را به مشهد آورده و رها کرده‌‌اند.
فیروزی تشریح کرد: بهزیستی همه سیاست‌های لازم، برای پیداکردن خانواده‌های افراد مجهول‌الهویت و بازگرداندن آن‌ها به خانواده انجام می‌دهد، در غیر این صورت، تعداد مجهول‌الهویت‌ها بسیار بیشتر از آمار موجود خواهد بود. از سویی دیگر سامانه‌ای راه‌اندازی می‌کنیم مبنی‌بر اینکه هر فردی که وارد بهزیستی ‌شود کلیه اطلاعات وی در سامانه ثبت خواهد شد تا در صورت نیاز در شناسایی خانواده آن‌ها به ما کمک کند.
تعداد زیاد افراد مجهول‌الهویت منجر به ایجاد بحران در مراکز بهزیستی می‌شود
فیروزی با اشاره به خانواده داشتن برخی از این افراد مجهول‌الهویت تصریح کرد: با بررسی مراکز قرنطینه بهزیستی به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از این افراد دارای خانواده هستند، اما خانواده او را رها می‌کند. وجود معلولان مجهول‌الهویت در مراکز بهزیستی کم‌کم دارد تبدیل به بحران می‌شود؛ چراکه ظرفیت‌های بهزیستی محدود است، اما تعداد این افراد همچنان در حال افزایش است و ما در زمینه نگهداری آن‌ها کم‌کم دچار مشکل می‌شویم. نکته دیگر این است که تقریبا در مراکز بهزیستی استان نسبت معلولان مجهول‌الهویت و معلولان به هم خورده و دارد مراکز نگهداری ما تبدیل به مراکز نگهداری افراد بی‌‌سرپرست می‌شود. از آنجا که چاره‌ای جز پذیرش این افراد نداریم مجبور می‌شویم افراد معلول دارای خانواده را در نوبت قرار دهیم یا اینکه آن‌ها را ترخیص کنیم تا فضا برای نگهداری افراد مجهول‌الهویت فراهم شود.
نیازمند رابطه سیستماتیک بین آستان قدس و بهزیستی هستیم 
معاون توان‌بخشی اداره بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به پیگیری‌ها برای همکاری آستان قدس اظهار کرد: اینکه سیاست‌های آستان قدس رضوی یاری‌کننده اقشار محروم بوده، شکی نیست. حداقل در دوره جدید شاهد اجرای چنین سیاست‌هایی هستیم، اما آستان قدس با بهزیستی رابطه سیستماتیک و تعریف‌شده‌ای برای کمک به این افراد ندارد. در این راستا بهزیستی در تلاش است تا از یکسری منابع آستان قدس به‌صورت تعریف شده برای رفع مشکلات افراد مجهول‌الهویت استفاده کند. 
هزینه نگهداری هر فرد مجهول‌الهویت در ماه یک میلیون و 500 هزار تومان است
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی استان با چنین شرایط ویژه‌ای که دارد فاقد امکانات و بودجه خاصی نسبت به دیگر استان‌ها است. هزینه این افراد بسیار زیاد است هزینه تنها نگهداری این افراد در ماه یک میلیون و 500 هزار تومان است که به مراکز زیرمجموعه بهزیستی اعم از خصوصی یا دولتی پرداخت می‌شود. این افراد هزینه‌های دیگری چون درمان و... دارند. درواقع هزینه‌های اصلی نگهداری‌شان بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان است. 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.