زنجان- شناسایی ۱۶ مزرعه استخراج ارز دیجیتال (بیت کوین) و شایعه وجود بیشترین مزارع بیت کوئین در این استان موجب شد تا مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با دعوت از رسانه‌ها در خصوص رابطه ارزهای دیجیتال و مصرف برق توضیح دهد.

ارز دیجیتالی آفت شبکه برق کشور

قدس آنلاین-گروه استان ها: به گفته کارشناسان، بیت‌کوین که اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال است، شبیه اسکناس یا سکه نیست، بلکه یک روش پرداخت دیجیتال است که برمبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود.

هم‌زمان با افزایش بهای بیت کوین در سال‌های گذشته، پردازشگرهای ویژه‌ای برای استخراج آن طراحی و ساخته‌شده‌اند که به آن‌ها ماینر (استخراج‌کننده) می‌گویند که این ماینرها برق نسبتاً بالایی مصرف می‌کنند.

کارشناسان یکی از دلایل اشتیاق خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران و رونق این فعالیت در کشور را بهای ارزان برق و انرژی می‌دانند، به‌طوری‌که به گفته یکی از فعالان در حوزه ماینینگ «در حال حاضر چین، آلمان، روسیه و استرالیا ازجمله سرمایه‌گذاران خارجی برای استخراج بیت کوین در ایران هستند که البته از طریق واسطه‌های داخلی کار می‌کنند».

«بیت کوین»، چند روزی است که در صدر اخبار کشور قرارگرفته است؛ اما این بار نه به خاطر تازگی و جذابیت، بلکه به دلیل مصرف بالای برق. این‌طور که اهل‌فن می‌گویند، بیت کوین نخستین و معروف‌ترین ارز دیجیتال، است که در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و بنابراین اسکناس یا سکه نیست؛‌ یک روش پرداخت دیجیتال است که برمبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود.

رد پای ارز دیجیتال

درمجموع یکی از عواملی که بیت کوین را طی هفته‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش دما، در صدر اخبار کشور جای‌داده است، افزایش چشمگیر مصرف برق و ارتباط آن با گسترش مراکز استخراج بیت کوین است تا آنجا که به دلیل مصرف بالای برق این سازوکار فعلاً از جانب مقامات قضایی ممنوع اعلام‌شده است.

مسئولان وزارت نیرو معتقدند، صنعت برق امسال با مشکل جدیدی به نام بیت کوین‌ها که به نظر می‌رسد عامل اصلی افزایش نامتعارف مصرف برق هستند، دست‌وپنجه نرم می‌کند و بیش از ۷ درصد افزایش مصرف برق طی ماه جاری در ایران به دلیل استخراج ارز دیجیتال بیت کوین و رمز ارزها است.

در این راستا اخبار متعددی نیز به گوش می‌رسد و حتی گفته می‌شود روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به‌گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس شاهد استخراج بیت کوین هستیم.

به‌هرحال، انگشت اتهام وزارت نیرو فعالان حوزه ارز دیجیتال را نشانه گرفته و همان‌گونه که اشاره شد، اقداماتی برای شناسایی و توقف فعالیت مزارع استخراج ارز دیجیتال در ایران آغازشده است.

پیش‌ازاین نیز تعدادی از نمایندگان مجلس خبر داده بودند که وزارت نیرو قصد دارد تعرفه‌ای خاص برای استخراج‌کنندگان بیت کوین تصویب کند.

در این راستا وزارت نیرو اخیراً اعلام کرده است که تخمین زده می‌شود مراکز استخراج ارز مجازی ۵۰۰ مگاوات در یک ساعت مصرف دارند که معادل یک نیروگاه بزرگ است.

در همین راستا بخش خصوصی نگران است زیا اعتقاد دارد که قربانی اصلی آن‌ها خواهند بود، چراکه به اعتقاد آن‌ها دولت در واقعی کردن قیمت انرژی و برق تعلل کرده است و حالا هم این برخوردها دامن بخش خصوصی غیرخودی، یعنی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را خواهد گفت وگرنه دارندگان مزارع بزرگ دیجیتال با پشتوانه‌های فراقانونی همچنان به درآمدزایی‌شان ادامه خواهند داد.

استقبال از استخراج

در همین رابطه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اظهار کرد: بیت کوین موضوع امروز نیست، نوسانات نرخ دلار و فاصله زیاد قیمت آن نسبت به ریال موجب شده ایران جزو کشورهایی باشد که عده‌ای بخواهند از این روش سود بیشتری به جیب بزنند.

علیرضا علیزاده بابیان اینکه نسبت به شناسایی ۱۶ مزرعه استخراج ارز دیجیتال (بیت کوین) در استان اقدام شده است ادامه داد: متأسفانه این استان یکی از پیشروترین‌های کشور در استفاده از این مزرعه‌ها به شمار می‌رود.

وی ارزان بودن انرژی برق را نیز یکی از عوامل مهم گرایش به استخراج ارز دیجیتالی ذکر کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون با افزایش نرخ دلار و ارزان بودن انرژی برق، استخراج ارز دیجیتالی طرفداران بیشتری در کشور پیداکرده است.

وی با تأکید بر اینکه بااین‌حال استان زنجان بزرگ‌ترین استخراج‌کننده ارز دیجیتالی (بیت کوین) در کشور نیست، اظهار داشت: کل میزان بار مصرفی کشف‌شده در این خصوص حدود چهار مگاوات است که این میزان کمتر از مصرف فقط یکی از کارخانه‌های صنایع روی در زنجان است.

وی یادآور شد: اقدام قانونی برابر آئین‌نامه در این خصوص انجام‌شده است که بنا به پیشنهاد وزارت نیرو به هیئت‌وزیران، نرخ ارزهای دیجیتالی باقیمت برق صدارتی محاسبه شود که اگر در این هیئت تصویب و اجرا شود بازدارنده ویژه‌ای خواهد شد.

برخورد با بیت کوئینی ها

موضوع بیت کوئین ها هم چنین موجب شد تا استاندار زنجان نیز در شورای حفاظت از منابع آب استان خواستار برخورد با این موضوع شود.

فتح الله حقیقی در این رابطه بیان کرد: طبق آمار زنجان هم اکنون دومین استان پر مصرف کشور در حوزه برق است و این موضوع باید جهت کاهش، مدیریت و توازن بخشی به مصرف برق در اولویت نخست مدیران برق استان قرار گیرد.

وی در این جلسه تاکید کرد: تا زمانی که قانونی برای استخراج ارز دیجیتالی تصویب نشده، مسئولان استانی برای تعادل بخشی مصرف برق به ویژه در ساعت پیک مصرف با مکان‌های استخراج بیت کوین (ارز دیجیتالی) برخورد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.