نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: بهره وری آب در استان خراسان رضوی بسیار پایین است.

طرح های انتقال آب باید آخرین مرحله برای تامین آب مورد نیاز باشد

عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو شورای عالی آب کشور در  نشست رسانه ای بررسی" راههای پایدار تامین آب مشهد"  در موسسه فرهنگی قدس گفت: در کشور با یک مدیریت هزینه گرا و مبتنی بر درامد نفتی مواجه هستیم .

وی تصریح کرد: بارندگی های امسال یک خطای آماری و در حد یک رویا می باشد و خشکسالی همواره همراه ما خواهد بود .

وی بابیان اینکه بی آبی ریشه بسیاری از مشکلات از جمله مهاجرت و حاشیه نشینی می باشد، افزود: مساله آب یک مساله چند وجهی و فرابخشی است و نیاز به همکاری همه دستگاه های مسئول در این زمینه دارد.

حاتمیان بیان داشت: کارشناسان آبخوان داری  نیز مدعی هستند که مناطقی نظیر خراسان را با هزینه حداقلی می توانند از خشکسالی نجات دهند و نیازی به هزینه های میلیاردی انتقال اب نمی باشد .

وی با بیان اینکه کارشناسان مدعی هستند سطح آب های سفره ای مشهد به گونه ای است که در صورت وقوع زلزله شدیدی در این شهر خسارات زیادی را به بار خواهد اورد، ادامه داد:در داخل بسیاری از هتل های مشهد استخرهای وسیع ایجاد شده است و  زائران خارجی در شهر مشهد آب را به صورت ارزان و یارانه ای در یافت می کنند ، از این رو  در زمینه های مختلف تعرفه اب باید متناسب با نوع مصرف در نظر گرفته شود.

حاتمیان اظهار داشت: باید مسیرهای گوناگون برای جبران کم آبی مورد مطالعه قرار بگیرد و طرح های انتقال آب باید اخرین مرحله برای تامین اب مورد نیاز باشد وبه‌جای هزینه‌های میلیاردی در شرایط تحریم، مدیریت درست را در مصرف بهینه آب داشته باشیم.

وی بیان داشت: بخش کشاورزی که اصلی‌ترین و با اهمیت‌ترین بخش در هر کشور محسوب می‌شود با بیش از ۷۰ درصد میزان مصرف آبی بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور است و به‌واقع اصلاح الگوی مصرف تنها راه گذر از بحران کم‌آبی در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی بوده که می‌تواند سهم بسیاری در کاهش مصرف آب داشته باشد اما چون کشاورزان آب را ارزان استفاده کرده و شرایط اینده را به طور واقعی ارزیابی نمی کنند، علی رغم اینکه ۸۵ درصد طرح های ابرسانی تحت فشار به صورت بلاعوض پرداخت می شود اما کشاورزان هیچ گونه استقبالی از انها  نمی کنند.

حاتمیان افزود: خراسان رضوی در حوزه مطالعات آبخیزداری بسیار عقب است ، به طوری که  علی رغم اینکه در سال گذشته در حدود ۳۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری اختصاص داده شد اما استان خراسان رضوی از این اعتبار استفاده بسیار حداقلی انجام داد و امسال نیز ۱۵۰میلیون یورو برای ابخیزداری و ابخوان داری اختصاص داده شده است اما در بسیاری از شهرستان های خراسان رضوی از جمله درگز یک طرح هم در این زمینه وجود ندارد .

حاتمیان با اشاره به اینکه بهره وری آب در استان بسیار پایین است؛ افزود: از موسسه فرهنگی قدس تقاضا دارم که این سری نشست ها را ادامه دهد و بازیگران مختلف در مورد موضوع آب را دعوت کند تا مساله در ترازوی نقد اساسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.