رشت - سرپرست استانداری گیلان گفت : لازم است در مقطع کنونی، به میراث تاریخی و فرهنگی گیلان با نگاهی نو و خلاقانه بنگریم.

نگاهی نو به میراث تاریخی گیلان داشته باشیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان،ارسلان زارع در آیین افتتاحیه نمایشگاه تاریخ محلی استان گیلان با عنوان گیلان، قلمرو سبز آبی ایران که در محل موزه کتاب و میراث مستند ایران برگزار شد، با تبریک ولادت خجسته امام رضا (ع) و تشکر از مدیریت اسناد و کتابخانه ملی، یاد مشروطه خواهان و آزاد اندیشان گیلانی را گرامی داشت و افزود: اسناد و صفحات کتاب تاریخ ایران عزیز، مشحون از سابقه کهن تاریخی گیلان و نقش سرزمینی این استان و نقش آفرینی برجسته مردمان آن است.

وی ادامه داد: گیلان در دوره معاصر در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی نقش آفرین بوده و بواسطه موقعیت ژئوپلیتیک و دروازه اروپا بودن آن، اهمیت بسیاری در تاریخ مدرن ایران دارد و به سبب همین آشنایی ها با اندیشه های آزادی خواهی و بینش سیاسی آنان، مردم دلیر این استان، فوج فوج برای نجات جنبش مشروطه خواهی بعنوان اولین غریو آزاداندیشی مردم ایران، راهی پایتخت شدند.

وی اضافه کرد: نهضت میرزاکوچک خان جنگلی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود و از جمله نخستین نهضت های استقلال خواهانه است، از گیلان زمین برخاسته و امروز نیز به تعبیر رئیس جمهوری، گیلان سرزمین فخر سرزمین ایران است.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به تلاش های دکتر عزت‌الله نگهبان از اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ با هدف تهیه اطلس باستان‌شناسی گیلان و یافته هایی که هم اینک از مطالعات آن استاد ارجمند از سوابق تاریخی گیلان بدست آمده را گویای اهمیت این استان در جفرافیای فرهنگی ایران دانست.

زارع تصریح کرد: گیلان شخصیت های ممتاز علمی فرهنگی، ادبی، دینی و سیاسی بسیاری در عرصه های ملی معرفی کرده که یکی از نمونه های آن استاد دکتر محمد معین است که به تازگی مراسم بزرگداشت او برگزار شد و در حوزه دینی نیز علمای برجسته بسیاری ظهور و بروز یافته اند که آیت الله بهجت و آیت الله محمدی گیلانی از این نمونه ها هستند و بسیاری از دستاوردهای علمی، ادبی و فرهنگی ایران مرهون فرزندان گیلان است.

وی گفت: معرفی و ثبت رشت بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی، ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، اهتمام به ثبت جهانی ماسوله، ثبت صنایع‌دستی چادرشب بافی قاسم آباد رودسر و … از دیگر نمونه های پرافتخار گیلان هستند.

زارع در بخش پایانی سخنانش گفت: گردشگری مهمترین مولفه ممتازه گیلان و عامل موثر رونق اقتصادی آن است و این مهم، جز با شناساندن صحیح داشته های تاریخی گیلان و اهتمام جدی به حفظ و حراست از آنها میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.