رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: نخست وزیر عراق در این سفر ماموریتی از جایی نداشت اما در مورد مسائل خلیج فارس، امنیت در خلیج فارس و کشتیرانی صحبت‌هایی انجام شد.

امنیت خلیج فارس و کشتیرانی موضوع گفتگوی عبدالمهدی با روحانی بود

قدس آنلاین: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد فهرست دو تابعیتی های دولتی، گفت: کریمی قدوسی ۲ یا ۳ سال بود که می‌گفتند لیست دو تابعیتی‌ها را در اختیار دارد و ما خوشحال شدیم که وی این لیست را منتشر کرد. مقابل اسم هر کدام از افراد «احتمالاً» نوشته شده است و بر اساس شواهد و قرائن این فرد دو تابعیتی است.

واعظی گفت: بنابراین در مورد دو تابعیتی بودن افراد بر اساس شواهد و قرائن و احتمالات صحبت شده است و حرف‌هایی که این آقایان می‌زنند سند و مدرکی ندارد و به نظر می‌رسد این افراد برای اینکه معلوم نیست از کجا آمده اند این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی درباره آنها صحبتی نکند.

وی ادامه داد: یکسری افراد معمولی از بخش خصوصی دو تابعیتی هستند و یکی دو نفری هم که از اعضای دولت مطرح شده اند که تکذیب می‌شود و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و ادعاهای مطرح شده کذب است و مردم هم می‌فهمند.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر حضور نخست وزیر عراق در ایران برای میانجیگری در ماجرای نفتکش‌ها گفت: روابط ایران و عراق بسیار گسترده است. مذاکرات بین طرف ایرانی و عراقی مستمر است و سفری که رئیس جمهور کشورمان به عراق داشتند و سفری که رئیس جمهور عراق و نخست وزیر عراق به ایران انجام دادند، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: نخست وزیر عراق در این سفر مأموریتی از جایی نداشت اما در مورد مسائل خلیج فارس، امنیت در خلیج فارس و کشتیرانی صحبت‌هایی انجام شد.

وی در خصوص پیام رئیس جمهور به نخست وزیر فرانسه گفت: آقای مکرون در تماس‌های تلفنی که با آقای رئیس جمهور داشتند و همچنین در یک ماه گذشته دو بار فرستاده ویژه به تهران فرستادند و نامه مکتوب دادند و آقای عراقچی پاسخ مکتوب رئیس جمهور را به فرانسه بردند که موضوع این نامه مکتوب در خصوص برجام است.

واعظی ادامه داد: اروپا در حال تلاش است ما هم بر اساس سیاست‌هایی که در پیش گرفته ایم به دنبال تأمین منافع کشور هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص سفر عراقچی معاون وزیر امور خارجه به پاریس و انتقال پیام روحانی به همتای فرانسوی وی، تصریح کرد: با توجه به آنکه امانوئل مکرون هم در تماس‌های تلفنی که با رئیس‌جمهور داشت و هم اینکه در یک ماه گذشته، در دو نوبت فرستاده ویژه‌ای را به تهران فرستاد، پیام کتبی روحانی در پاسخ به مکرون، توسط سیدعباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه انتقال داده شد.

واعظی با اشاره به دیدار شب گذشته عراقچی با رئیس‌جمهور فرانسه، خاطرنشان کرد: شب گذشته نیز یک دیدار طولانی و خوبی با مکرون داشتند که موضوع آن در رابطه با برجام بود.

وی بیان کرد: هم فرانسوی ها تلاش می‌کنند و هم ما براساس سیاستی که در پیش گرفته‌ایم، تلاش می‌کنیم منافع کشور و منافع برجام را دنبال کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس و تاثیر آن بر مناسبات تهران و لندن، اظهار داشت: وقتی نخست‌وزیری در یک کشور عوض می‌شود، نمی‌توان گفت که همه چیز شبیه گذشته خواهد بود اما وی در دوره‌ای وزیر امور خارجه بوده است. قضاوت درباره نخست‌وزیری آقای جانسون زود است و باید منتظر ماند.

واعظی اضافه کرد: از سوی دیگر، مهمترین مساله و بزرگترین مشکل وی هم «برگزیت» است. مساله‌ای که تمامی مسائل داخلی و خارجی انگلستان را تحت تاثیر قرار داده است و در پارلمان هم با آن مواجه هستند. به هر حال، باید منتظر ماند و دید جانسون چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

وی در خصوص نامه رئیس مجلس به روحانی مبنی بر تخلف دولت از قانون پرداخت حقوق کارکنان، گفت: این نامه را ندیدهام. اما این دولت، دولتی قانون گراست. حتی قانونی را که به هر دلیلی در مجلس با آن مخالفت کرده و حتی قبول هم نداشته باشیم وقتی که مجلس آن را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد، دولت آن را اجرا خواهد کرد، مطمئن باشید آنچه که قانون باشد مجری آن هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا زمان حذف یارانه افراد پردرآمد مشخص شده است یا خیر، اظهار داشت: ما به طور جدی در دولت در خصوص این موضوع هم عقیده هستیم و اعتقاد داریم عدالت هم این است.

واعظی گفت: اگر ما این پول را به پردرآمدها ندهیم در جایی دیگری هم خرج نخواهیم کرد و حتماً آن را به کمیته امداد یا بهزیستی خواهیم داد. نمی توانیم این ردیفی را که گذاشته ایم در جای دیگری خرج کنیم. ولی حذف کردن آن بسیار سختی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به خاطر دارم در دوره مسئولیت علی ربیعی در وزارت رفاه، وی در خصوص حذف یارانه افراد پردرآمد، بسیار تلاش کرد ولی همیشه می گفت، براساس این معیارهایی که گذاشته ایم، به طور مثال هر زمانی ۱۰ نفر را از گرفتن یارانه حذف می کنیم، ۶ نفر آنها به این موضوع شکایت می کنند که ما به فلان دلیل باید یارانه را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.