بخشدار رضویه گفته بود: آب شرب چهار روستای قازقان، احمد آباد، چلقی و تنگل شور با مشکل کم فشاری مواجه شده و در برخی مناطق قطع شده بود که نارضایتی ساکنان این روستاها را موجب شد.

جریان یافتن آب شور یک چاه غیربهداشتی درلوله کشی روستای قازقان / احتمال شیوع بیماری درکودکان روستایی /مشکل حل میشود اگر آب وفاضلاب روستایی بیاید

به گزارش قدس آنلاین طی روزهای گذشته درحالی خبر رفع مشکل کم آبی روستاهای رضویه دررسانه های خراسان رضوی منتشر شد که به نظر میرسد هنوز اهالی این روستاها با مشکلات جدی درخصوص آب شرب روبرو هستند.

قاسمعلی طالبی درگفت وگو با رسانه ها اعلام کرد که با وارد کردن یک چاه جدید در مدار مصرف، مشکل کم آبی چهار روستای بخش رضویه شهرستان مشهد رفع شد.

این درحالی است که برخی اعضای شورای اسلامی روستای قازقان میگویند مشکل کم آبی این روستا حل نشده و مساله هم به چاه آب مربوط نیست بلکه قرار بوده سهمی از آب سد دوستی به آنها اختصاص یابد اما درعمل آنقدر میزان آب کم است که حتی کفاف شرب را نمیدهد.

***مشکل کم آبی حل شد؟

قاسمعلی طالبی افزود: برای رفع این مشکل تاسیسات ویژه ای برای افزایش فشار آب در منطقه نصب شد و همچنین پس از راه اندازی دستگاه کلرزنی، آب یک حلقه چاه جدید نیز به چرخه تولید وارد شد.

وی جمعیت این روستاها را چهار هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: یک حلقه چاه جدید که آب آن به مخزن مشترک آب شرب چهار روستای یاد شده افزوده شد برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده بود.

وی گفت: آب شرب ۱۵ روستای بخش رضویه از جمله چهار روستای یاد شده به صورت خودگردان تامین می شود و شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد ۵۵ روستای دیگر این شهرستان را زیرپوشش دارد.

این اظهارات درحالی صورت میگیرد که یکی از اعضای شورای اسلامی روستای قازقان میگوید : بخشدار در محل منبع تامین آب  حضور یافت ومشاهده کرد که مشکل آب حل نشده است درعین حال مشکلات فشار آب را با وی درمیان گذاشتیم وگفتیم که مقدار آبی که به روستا میرسدحتی کفاف شرب را نمیدهد اما وی گفت که بودجه نداریم و خودتان باید پول جمع کرده ومشکل را حل کنید . اکنون تعجب میکنم که چنین مطالبی را به رسانه ها بیان داشته است .

***خودیاری صد درصدی

پورمحمدی که عضو شورای اسلامی روستا ی قازقان است میگوید: مشکل آب این روستا مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه خشکسالی های پی درپی باعث شد تا آب چاه روستا شور شود. وقتی سراغ آب وفاضلاب روستایی رفتیم تا مشکل راحل کند اول درخواست کردند تا انشعابات داخل روستا با خودیاری اهالی اصلاح شود که اصلاح کردیم .

وی میافزاید : درآنزمان وعده دادند که اگر شما شبکه داخل روستا را اصلاح کنید بقیه کارهای مربوط به تاسیسات و تامین آب را خودمان انجام میدهیم . اما وقتی کار تمام شد اعلام کردند که بودجه نداریم و مابقی کارراهم باید با خودیاری انجام دهید.

این عضوشورای روستا با بیان اینکه تمام کمک آب وفاضلاب روستایی خراسان رضوی به مقدار اندکی قطعات و اتصالات خلاصه میشود خاطرنشان میکند: برغم تمام خلف وعده ها ؛ کار تاسیسات را با خودیاری روستاییان انجام دادیم درحالیکه تامین پول برای بسیاری ازساکنان محروم دشوار بود اما هرطور بود کاررا  پیش بردیم و تاسیسات را هم کامل کردیم .

وی یاد آور میشود: اکنون بیش ازیکماه است که درخواست کرده ایم تا آب را به روستا متصل کنند اما همچنان هیچ پاسخی دریافت نمیکنیم . کارشناسان آنها امدندو درخواست هایی داشتند برای کنده کاری بخشهایی از لوله که انجام دادیم اما حدود یکماه است که هیچ خبری از انها نشده واین کنده کاریها که درنزدیکی لوله گاز است ممکن است مشکل ساز شود. ازدیگرسو حفاریهای انجام شده برای اهالی روستا هم خطرناک است و هیچ بعید نیست درتاریکی شب حادثه ای دردناک رقم بزند.

***آب با چاشنی خطر

وی میگوید : طی روزهای با توجه به گرمای طاقت فرسای هوا کمبود اب در روستا  ونبود اب برای کولرها کار را بجایی رساند که بیش از نیمی از اهالی روستا را ترک کرده و به منزل آشنایانشان درمشهد رفتند . درخواست کردیم که بخشدار بیاید و ببیند که وضع روستا چطور است اما به درخواست ما جوابی نداد.

پورمحمدی تاکید میکند: فشار اهالی روستا برای تامین اب کار را بجایی رساند که مجبور شدیم اب شور چاه قدیم روستا را که مشکل دارو غیربهداشتی است با مقدار اندکی از آب سد دوستی که به روستا میرسد مخلوط کنیم تا حداقل برای کولرها و شستشوی ظروف ازآن استفاده شود و اهالی به خانه های خود بازگردند، اما بعید نمیدانم که کودکان بخاطر ناآگاهی از این آب برای شرب استفاده کرده وطی روزهای اینده شاهد اتفاقات ناخوشایند بهداشتی و شیوع احتمالی بیماری بیخ گوش مشهد باشیم .

این عضو شورای اسلامی روستا میافزاید: اگرچه مردم مدتهاست که آب شرب خودرا از شهر تهیه میکردند اما طی روزهای اخیر تاکید کردیم که حتی برای استحمام هم از آب لوله کشی استفاده نکنید و به شهر برویدو این اب فقط برای امور ضروری است . اکنون دیگر مردم روستا عادت کرده و هر خانواده چندین گالن آب دارند که برای شرب و غذا ازشهر اورده و درخانه نگهداری میکنند.

***راهکار حل مشکل

این عضوشورای اسلامی روستای قازقان میگوید: به مسوولان آب و فاضلاب روستایی وهمچنین بخشدار گفتیم که با انشعاب یک لوله قبل ازفشارشکن میشود آب روستا را تامین کرد ، این درحالی است که آب موجود درمخزن مشترک چهار روستا اصلا فشار ندارد و مقدار اندکی به روستا میرسد که همان مقدار اندک هم درروزهای گرم کاملا قطع میشود.

وی با بیان اینکه مردم روستا تاکنون هم مخارج تامین اب را با خودیاری تامین کرده اند میافزاید: اکنون هم حاضریم هزینه هارا تامین کنیم به شرط آنکه مسوولان حداقل کارشناسانشان را به منطقه بفرستند تا مشکل را بررسی کرده و راه حل ارایه شده را تایید و اجرا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.