«ایمنی» واژه‌ای است که با شنیدن آن بسیاری از ما ناخواسته به یاد حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی می‌افتیم؛ بویژه آنکه در سال‌های اخیر وقوع چند زلزله ویرانگر و سیل مخرب را در کشور تجربه کرده‌ایم و ترسی پنهانی وجودمان را می‌گیرد که آیا شهر و خانه محل زندگی‌مان ایمن هست یا نه؟

بیمارستان‌های  پیر مشهد جوان می شوند؟

حال با این پیش‌زمینه ذهنی که حاکم بر تمام شهروندان است، در هفته‌های اخیر یکی از مدیران شهری مشهد خبر از ناایمن بودن بیش از ۳۰ مرکز درمانی این شهر می‌دهد. عزیزی مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد می‌گوید: تعداد زیادی از بیمارستان‌های مهم مشهد، واحدهای اقامتی، مراکز و پاساژهای خرید متأسفانه تأییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی ندارند و این، زنگ خطر را به‌صدا درآورده که در آینده شاهد حوادث ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی در ساختمان‌های شهرمان باشیم.

وی در شرح این موضوع می‌افزاید: هم‌اکنون از مجموع ۳۵ بیمارستان در مشهد، تنها یک بیمارستان تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی را داراست، سه بیمارستان در سال ۹۷ برای تأییدیه اقدام کرده‌اند و ۳۱ بیمارستان دیگر تا کنون هیچ اقدامی برای این موضوع نداشته‌اند که بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) از آن جمله هستند.

  یک تفسیر عامیانه

اگر بدون دانستن نکات فنی حوزه ایمنی بخواهیم تفسیری ساده از این گفته مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد داشته باشیم، باید بگوییم بیمارستان‌های مشهد امن نیستند و از جمله ساختمان‌های با ضریب بالای خطرپذیری محسوب می‌شوند و باید با ترس به این محل‌ها تردد کرد. اما به گفته کارشناسان حوزه ایمنی، گزارش‌نویسی حوزه ایمنی ساختمان‌ها دارای مباحث گوناگونی است و در صورت نبود شرایط استاندارد در یک بخش، چون تمامی موارد گزارش تکمیل نیست اصطلاح نداشتن تأییدیه ایمنی به کار می‌رود. بنابراین گفتن نداشتن تأییدیه ایمنی به معنای ناایمن بودن مطلق یک محل نیست، چرا که شاید یک ساختمان به لحاظ آتش‌سوزی ایمن باشد، اما در برابر زلزله ناایمن؛ یعنی نه با قاطعیت می‌توان گفت اینجا ناایمن نه می‌توان گفت ایمن است.

حال با این توضیح مختصر برای اطلاع از شرایط کلی بیمارستان‌های مشهد در حوزه ایمنی در برابر حوادث، به سراغ مدیران حوزه فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفته و گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  سیستم قدیمی در ساختمان‌های قدیمی

مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: با قطعیت اعلام می‌کنیم ساختمان‌هایی که در بخش درمان مشهد در چند سال اخیر ساخته شده به طورکامل منطبق با استانداردهای روز دنیا هستند و نه تنها نقصی ندارند که در برخی موارد از استانداردهای اروپا هم بالاترند.

مهندس علی رحیمی مؤمن می‌افزاید: به عنوان مثال اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) دارای سیستم‌های اتوماتیک مهار دود و آتش است و درهای ضد حریق به محض وقوع آتش‌سوزی در یک سالن، بسته و از سرایت آن به بخش دیگر جلوگیری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بحث اصلی و شاید بهتر است بگوییم مشکل، در نحوه برخورد با موضوع است، چراکه نباید انتظار داشته باشیم ساختمان‌هایی قدیمی مانند بیمارستان امام رضا(ع) و قائم(عج) شرایط تعریف شده امروزی را داشته باشند. بر همین اساس ذکر چند نکته لازم است؛ نخست اینکه همه بیمارستان‌های قدیمی مشهد الزامات ایمنی زمان تأسیس خود را دارند، یعنی به جای سیستم اطفای حریق اتوماتیک امروز، سیستم دستی اطفا دارند.

رحیمی اظهار می‌دارد: در حال حاضر هیچ بیمارستانی در مشهد وجود ندارد که سیستم اعلام و اطفای حریق نداشته باشد و با توجه به شرایط فیزیکی و عمر بالای برخی از ساختمان‌ها برخی نواقص هم در کار وجود دارد که همواره در حال اصلاح و تا حد امکان به‌روزرسانی به تناسب شرایط هستیم.

  جلسات بحران در بیمارستان

مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: از مدت‌ها پیش در بیمارستان‌ها مدیریت بحران داریم و این مدیران جلسات مختلف برای مدیریت در انواع بحران را برگزار می‌کنند و کارکنان مجموعه‌های مختلف می‌دانند که در زمان وقوع زلزله محل تجمع کجاست یا در زمان آتش‌سوزی نحوه اقدام برای خروج کارکنان و بیماران را آموزش دیده‌اند.

رحیمی می‌افزاید: بر اساس قوانین، ساختمان‌های سازمان‌های مختلف بر مبنای ضوابط فنی و مهندسی تعریف شده همان سازمان ساخته می‌شوند و به نظام مهندسی مراجعه‌ای ندارند، اما این به معنای نادیده گرفتن مباحث فنی ساخت و ساز نیست و حتی در بسیاری موارد سختگیرانه‌تر عمل می‌شود.

بر همین اساس با قاطعیت می‌توان ادعا کرد بیمارستان‌های مشهد از بسیاری از ساختمان‌های شهر ایمن‌تر هستند، چراکه بر طبق ضوابط فنی تعریف شده در علم مهندسی، مراکز خدمات‌رسان و به طور خاص مراکز درمانی باید مستحکم‌تر ساخته شوند، چرا که در شرایط بحرانی مأموریت اصلی این مراکز امداد به دیگران است نه اینکه خود آن‌ها به نقاط بحرانی تبدیل شوند؛ همچنان‌که در سال‌های اخیر هم دیدیم در زلزله‌های رخ داده در کشور بیمارستان‌ها کمترین خسارت را داشتند.

 حذف ساختمان‌های پرخطر

وی در زمینه میزان خطرپذیری بیمارستان‌ها در برابر زلزله هم می‌گوید: از چند سال پیش بر اساس طرحی در وزارت بهداشت و درمان، همه ساختمان‌های این وزارتخانه تحت بررسی تاب‌آوری در برابر زلزله قرار می‌گیرند و اگر مرکزی ناایمن تشخیص داده شود قطعاً از مدار خارج می‌شود تا بهسازی یا تخریب شود.

وی می‌افزاید: یکی از نتایج مطلوب طرح این است که مدیران در بخش‌های مختلف می‌دانند هر یک از مراکز درمانی تا چه میزانی در برابر زلزله مقاوم هستند.

بر همین اساس بیمارستان‌های به اصطلاح پیر مشهد به دلیل قدمت بالا در اولویت جایگزینی قرار گرفتند که هم اکنون شاهد حذف خدمت‌رسانی درمانی در این ساختمان‌ها هستیم. به طور مثال تمام بخش‌های مستقر در ساختمان قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) به ساختمان جدید منتقل شده و اورژانس بیمارستان امدادی هم ساخته شده و در آینده نزدیک به محل جدید انتقال می‌یابد، همچنین عملیات ساخت بخش‌های اتاق عمل و بستری این بیمارستان آغاز شده و در چهار سال آینده تقریباً در ساختمان قدیمی امدادی خدمت درمانی نخواهیم داشت؛ بیمارستان هاشمی نژاد نیز در حال جایگزینی است. بخش اورژانس بیمارستان قائم(عج) ساخته شده و در مرحله تجهیز است؛ بیمارستان‌های شریعتی و طالقانی هم شرایط مشابهی دارند، از این رو به استناد اقدامات انجام شده نمی توان تصور کرد به ایمنی مراکز درمانی توجهی نشده و ناایمن هستند.

 آسانسورهای قدیمی

مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت ایمنی تجهیزات و به طور خاص آسانسورهای مراکز درمانی هم می‌گوید: آنچه مسلم است بخش زیادی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مراکز قدیمی هم به تناسب زمان ساخت این مراکز، قدیمی و به نوعی فرسوده می‌شوند که خوشبختانه در سال‌های اخیر با تخصیص اعتبارات لازم گام‌های بلندی برای رفع نواقص در این حوزه‌ها برداشته شده است.

 از جمله اینکه در حال حاضر همه مراکز درمانی مشهد به ژنراتورهای اضطراری مجهز و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم به‌روزرسانی شده‌اند، اما به علت شرایط فنی در برخی موارد اصلاح برخی نواقص مانند آسانسورهای قدیمی وجود ندارد و به‌روزرسانی کامل آن‌ها اعتباری بیش از ۱۰میلیارد لازم دارد که با توجه به اولویت‌های دیگر و میزان اعتبارات نمی‌توان توقع هزینه اعتبارات در این حوزه را داشت.

 بازسازی ۳۳۰ هزار متر مربعی

مهندس پودینه هم که از کارشناسان مدیریت فنی دانشگاه است، می‌گوید: در سال‌های اخیر ۳۳۰هزار متر مربع بازسازی و اصلاح و ساخت اماکن درمانی در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که تلاش شده بازسازی‌ها با ضوابط فنی امروزی باشد و حتی در بخش‌هایی که به دلیل قدیمی بودن ساختمان‌ها امکان اجرای روش‌های جدید نبوده، همان سیستم‌های سنتی تقویت و به روز شده تا به استانداردهای امروز نزدیک شوند. وی می‌افزاید: تا پیش از سال ۹۰ آتش‌نشانی هیچ دخالتی در بحث ایمنی مراکز درمانی نداشت و در آن سال به درخواست دانشگاه علوم پزشکی بازدید کارشناسان آتش‌نشانی از مراکز درمانی مشهد آغاز شد. همواره از همکاری آن‌ها قدردانی شده و به توصیه فنی آن‌ها اصلاحات لازم صورت می‌گیرد و بر همین اساس در نیازسنجی سازمانی، ایمنی از موارد بحرانی شمرده می‌شود تا با دغدغه بیشتری به آن توجه داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.