نشست نقد و بررسی کتاب «تا قیامت سفید می‌پوشم» اثر محمدرضا سرسالاری برگزار شد. این اثر شامل ۴۴ غزل و یک غزل مثنوی است که عمده آثار آن درون‌مایه اجتماعی داشته و برخی نیز مضمونی عاشقانه دارند.

 «تا قیامت سفید می‌پوشم» مجموعه شعری با رویکرد اجتماعی

منیژه رضوان، شاعر جوان مشهدی نخستین منتقد حاضر در این نشست درباره مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب «تا قیامت سفید می‌پوشم» گفت: شاعر در این اثر نیم‌نگاهی به سنت ادبی گذشته دارد و در عین حال سعی می‌کند ترتیب واژگانی امروزی را نیز رعایت کند و به خواست مخاطب امروز نزدیک شود. وی ادامه داد: کثرت اسامی شخصیت‌ها و اسطوره‌ها را در اشعار نمی‌پسندم، اما از مفاهیم اجتماعی وطن‌پرستانه با درون‌مایه اتحاد و همبستگی موجود در برخی‌اشعار این کتاب، بسیار لذت بردم.

در ادامه سمانه مصدق، دیگر منتقد حاضر در این جلسه گفت: امضای هر شاعری زبان شعری اوست و شعر دکتر سرسالاری زبان یکدستی دارد که ساده‌ترین کلمات را در قالب مفاهیم عمیق می‌توانیم ببینیم.

دکتر حسین صالحی، شاعر و منتقد ادبی نیز با بیان اینکه موضوع عمده غزلیات کتاب «تا قیامت سفید می‌پوشم» اجتماعی است، گفت: ۲۶ قطعه شعر این مجموعه مضمونی اجتماعی داشته و ۱۹ شعر دیگر عاشقانه است. شاعر سادگی خوانش و درک اشعار را مدنظر قرار داده است و درمجموع پیچیدگی‌های زبانی و اغراق در صورت شعر سرسالاری کمتر دیده می‌شود، به نظر می‌رسد دغدغه شاعر بیشتر محتواست تا فرم. همچنین ایجاز مطلوب و اجتناب شاعر از اطناب کلام از دیگر ویژگی‌های خوب این مجموعه شعر است.

در پایان محمد کاظم کاظمی، عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه بیشتر شاعران امروز به شعر تغزلی گرایش داشته و از مسائل روز جامعه خود غافل هستند، اظهار داشت: اشعار این مجموعه شعر نشان از دغدغه‌مند بودن محمدرضا سرسالاری دارد. وی در اشعاری که مضمونی مذهبی دارد فقط به ستایش بزرگان دین نمی‌پردازد، بلکه بیشتر آموزه‌ها و مفاهیم اخلاقی مذهبی را مطرح می‌کند و پیام مذهب را انتقال می‌دهد.

وی افزود: این کتاب متأسفانه صفحه‌آرایی خوبی ندارد، به طورکلی پیشنهاد می‌کنم تمامی دوستانی که قصد چاپ کتاب را دارند، حتماً با اهالی فن مشورت کنند تا اثری چشم‌نواز که شایسته محتوای کتاب باشد، منتشر شود.

در پایان، محمدرضا سرسالاری خاطرنشان کرد: اشعار این مجموعه دارای نوگرایی‌هایی است که فراتر از حد یک نوگرایی اما با رعایت پایبندی به اصول نحو کلام گام برداشته است. زبانی که در تحول و تازه شدنی به روز است و شاید بتوان در آینده آن را نوعی تحول در زبان شعری کلاسیک معاصر دانست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.