معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: به نظر من تربیت خانواده های امروزی ما چند سالی است که به خاطر نوع حمایت های بیش از اندازه یا عدم حمایت درست است که باعث شده است کسی که ازدواج می کند به لحاظ روانی هنوز به پدر و مادرش وابسته است.

دولت کمترین کارایی را در ترویج ازدواج دارد/فردگرایی و زندگی شهری باعث کمی رغبت جوانان به ازدواج است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اول ذی حجه، سالروز پیوند آسمانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه تلاشی برای احیا و نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان و ترویج فرهنگ حسنه ازدواج در جامعه است  به این انگیزه با حسن عزیزی معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: به نظرمیرسد این روزها بجای اینکه دنبال راهی برای ازدواج جوانان باشیم باید به فکری برای جلوگیری از طلاق آن‌ها باشیم... چرا طلاق اینهمه زیاد شده است؟

عزیزی:یکی از پیچیده‌ترین آسیب‌های اجتماعی که همه جوامع چه صنعتی چه در حال گذار مثل کشور ما با آن درگیر هستند همین مساله طلاق است که البته   کشورهای مختلف با توجه به فرهنگشان برنامه ریزی‌های مختلفی را در این زمینه تدارک دیده‌اند. که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

متاسفانه از سال نود به این طرف ما شاهد رشد فزاینده طلاق در جامعه هستیم. این نرخ طلاق در استان‌ها تابعی از شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...بوده است ولی در مجموع این نرخ بالا است و مباحث مختلفی هم در این حوزه مطرح شده است که باید به آن پرداخته شود.

که یکی از این حوزه‌ها به نوع نگاه خانواده‌ها و جوانان به موضوع ازدواج بی می گردد. اینکه چیستی و فلسفه ازدواج بسیار تعیین کننده است و اعتقاد ما در دبیر خانه ستاد ازدواج بر این است که اگر چه مباحث عدم ازدواج جوانان یا تاخیر آن و همچنین مباحث معیشتی همیشه در این زمینه مطرح است ولی اگر موضوع بررسی شود می‌بینیم که مباحث بیشتر از اینکه اقتصادی باشد مربوط به نگاه فرهنگی و نوع نگاه خانواده‌ها است.

به نظر می‌رسد در جریان تربیت پذیری اجتماعی افراد چه در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی شاهد یکسری بد کارکردن خانواده و سایر حوزه‌های تاثیر گذار در این چند ساله اخیر هستیم.

قدس آنلاین: در این میان سهم فضای مجازی را هم در این میان نمی شود نادیده گرفت.

عزیزی:کاملا موافقم! نمی شود تاثیر و جایگاه فضای مجازی را در این میان کمرنگ جلوه داد. متاسفانه فردگرایی، زندگی شهری، افزایش هزینه‌ها، تغییر نگرش جوانان و برخی از محدودیت‌ها که در حوزه ازدواج وجود دارد همه و همه دست به دست هم داده که ما شاهد کاهش رغبت و اقبال جوانان نسبت به امر خطیر ازدواج باشیم. علاوه بر اینکه افزایش طلاق هم باعث تشدید این تفکر در بین جوانان شده است. اما در همین فضایی که گفتم خیلی از خانواده ها هم هستند که با درک درست از آموزه های دینی و تمام مشکلاتی که در جامعه وجود دارد با یک نگاه صحیح نسبت به مسائل به این امر مقدس اقد ام میکنند و در کنار جوان هایشان هستند.

قدس آنلاین: پس با این حساب مشکل جوانها در امر ازدواج یا طلاق چیست؟

عزیزی: شاید یکی از مشکلاتی که جوان های ما این روزها با آن مواجه هستیم حمایت های خانواده هاست که متاسفانه چند سالی است که خیلی کمتر از گذشته شده است. بحث کدخدا منشی و رواج خانواده های تک هسته ای و اینکه زوجین دیر دارای فرزند می شوند همه اینها دست به دست هم داده اند که ما شاهد افزایش طلاق ها باشیم. به شکلی که ما الان آماری ۲۵ درصدی داریم که برخی طلاق ها درست در دوران عقد اتفاق می افتد.

قدس آنلاین: و دقیقا وقتی این گونه طلاق ها بررسی می شود می بینیم که مشکل فقط هزینه نیست... مشکل فرهنگی هم هست یعنی جوانان احساس میکنند که همسر مورد نظر خودرا پیدا نمیکنند دراین خصوص چه کرده اید؟

عزیزی: بله این افراد نگاهی آرمانی به ازدواج دارند. به نظر من تربیت خانواده های امروزی ما چند سالی است که به خاطر نوع حمایت های بیش از اندازه یا عدم حمایت درست است که باعث شده است کسی که ازدواج می کند به لحاظ روانی هنوز به پدر و مادرش وابسته است. متاسفانه بخشی از مشکلات جوانان در این دوران به خانواده برمی گردد که چگونه خانواده ما در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارکردشان را به معنی اخص کلمه از دست داده اند. البته در همین وضعیت و با همین اجتماع هم هستند ازدواج های خوبی که اتفاق افتاده است. ولی به هر شکل به نظرم میرسد دولت جهت گیری درستی دارد نمونه اش اینکه مثلا به افزایش وام های قرض الحسنه ازدواج مبادرت کرده است.

قدس آنلاین: بجز مواردی که از آن یاد کردید بحث اموزش در جلوگیری از طلاق های در بین جوانان از آن دسته مواردی است که تا کنون خیلی به آن توجه نشده است.

عزیزی: بله. ما دراین حوزه چندین برنامه مشخص داریم که از آن می توانم به بحث فرهنگ سازی اشاره کنم چون ما معتقدیم که دولت کمترین کارایی را در ترویج ازدواج دارد آن هم به خاطر بوروکراسی که بر آن حاکم است. که همانطور که گفتم یکی از کارایی های دولت بحث وام ۳۰ میلیون تومانی به جوانان است. در همین چارچوب بحث توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی مشاوره ای ازدواج و تحکیم بنیاد خانوده راهم دنبال می کنیم که یکسری تسهیلات هم برای جوانان در آستانه ازدواج گذاشته ایم که می توانند رایگان از آن استفاده کنند. ما اعتقاد داریم که باید فرهنگ مشاوره در جامعه ایرانی جا بیفته که متاسفانه هنوز این اتفاق برای خیلی از خانواده ها نیفتاده است.

قدس آنلاین: آیا نهادهای مسول دولتی اقدامی برای ترویج ازدواج آسان کرده‌اند... چراهمچنان جوانان بزرگترین سد مقابل خود را ازدواج میدانند؟

عزیزی:جشن های گروهی ازدواج ۲۲ سال است که در حال برگزاری است که با همکاری اداره تعاون و اداره ورزش و جوانان برگزار می شود.

بحث دیگر بحث ازدواج کارمندان اجرایی مجرد است که دیگر دغدغه اشتغال ندارند باید تمهیداتی پیش بینی شود که در قالب برگزاری طرح های انگیزیش و حمایتی اگاهی سازی که در این بخش هم که به عنوان پیشانی دولت شاهد بالاترین آمار ازدواج را داشته باشیم.

قدس آنلاین: آیا موافق سایتهای همسریابی هستید... و این سایتهای را درراستای افزایش ازدواج ارزیابی میکنید... آیا سایتی داریم که مرکزیتش درمشهد باشد... یا فعالیت مخصوص خراسانیها داشته باشد؟

عزیزی: اینها عموما غیر قانونی فعالیت می کنند. تنها سایتی که مورد تایید وزارت ورزش و جوانان است سایت همسان گزینی تبیان است که وابسته به سازمان تبلیغات کشوری است.

نخیر ما در مشهد سایتی مخصوص خراسانی ها نداریم.

قدی آنلاین: افزایش سن ازدواج و بی توجهی به مقوله ازدواج  باعث پدیده‌ای به نام ازدواج سپید شده است... یا همخانه‌های بدون تعهد؟

عزیزی: ما باید به فکر باشیم که یک برنامه مشخص و مدونی را در قالب یک تقسیم کار استانی مشخص و اینکه برای هر دستگاهی باید مشخص شود که می بایست چه کاری انجام دهد که این بحث ازدواج آسان جوانان در زمان خودش اتفاق بیفتد. مضاف بر اینکه بحث عدم دستیابی جوانان به شغل هم مزید بر علت شده است یعنی ما هم افزایش دوران جوانی را داریم هم افزایش زود رس بلوغ جنسی و هم بحث تاخیر در سن ازدواج  و... و. اینها مواردی است که باید برای هر کدام در چارچوب یک فرابخشی برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

قدس آنلاین: این روزها سخن از ازدواجهای صوری برای دریافت وام ازدواج شده است... چطور میتوان این موضوع را کنترل کرد که به یک مشکل جدید تبدیل نشود؟

عزیزی: آمار در این حوزه خیلی کم و ناچیز است و من فکر می کنم کمک رسانه ها و فرهنگ سازی در این باره می تواند خیلی موثر باشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.