وزیر خارجه آمریکا بعد از پاسخ رد چند کشور، می‌گوید اطمینان دارد که واشنگتن بالاخره می‌تواند در خلیج فارس و تنگه هرمز یک ائتلاف دریایی ایجاد کند.

پامپئو: مطمئنم که می‌توانیم در تنگه هرمز ائتلاف دریایی ایجاد کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت اطمینان دارد که این کشور می‌تواند در خلیج فارس ائتلاف دریایی ایجاد کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پامپئو که به همراه «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به استرالیا سفر کرده، در یک نشست خبری گفت «کاملا مطمئن» است که ایجاد ائتلاف دریایی در منطقه امکان‌پذیر است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اجتناب متحدان آمریکا از پیوستن به این ائتلاف، با بیان اینکه نباید حرف رسانه‌ها را باور کرد، مدعی شد که کشورهایی برای حضور در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند.

پامپئو در حالی عدم حضور کشورها در ائتلاف تحت رهبری آمریکا را گزارش‌های رسانه‌ای توصیف کرده که هفته گذشته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به صراحت اعلام کرد که برلین در این ائتلاف حضور پیدا نمی‌کند.

ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و اسپانیا از جمله دیگر متحدان آمریکا هستند که از تأیید پیوستن به ناوگروه دریایی مورد نظر واشنگتن، خودداری کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر، آمریکا با اعزام بمب‌افکن، ناو هواپیمابر و چند هزار نظامی به منطقه، به تنش در خلیج فارس دامن زده است. بعد از توقیف یک کشتی متخلف انگلیسی در خلیج فارس توسط ایران، آمریکا اعلام کرد قصد دارد برای «حراست از آزادی دریانوردی»، یک ائتلاف دریایی در منطقه ایجاد کند. عدم استقبال از این طرح موجب شده تا رسانه‌های آمریکایی از این طرح با عنوان «ائتلاف یک نفره» یاد کنند. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.