نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ۱۳ شرکت دولتی با ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی قریب به ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین را وارد کشور کرده‌اند.

واردات ۴۹۰ هزار تن ذرت مسموم توسط ۱۳ شرکت دولتی

قدس آنلاین: امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳ شرکت دولتی با ۳۵ میلیون دلار ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی در سال ۹۵، ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده به سم آلفاتوکسین را وارد کشور کردند. 

وی افزود:‌ این محموله ۴۹۱ هزار تنی در سال ۹۵ از کشور برزیل و از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور شده است که طبق مستندات این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده به سم آلفاتوکسین بوده است.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: از این ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده ۳۵۰ هزار تن در کشور توزیع شده و متأسفانه باید بگویم که هر دامی که این ذرت‌ها برایش استفاده شده باشد، شیر و محصولات لبنی آن آلوده به این سم می‌شود. 

خجسته اظهار داشت: آنچه که پیش از این در گزارش‌های خبری تحت عنوان واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک بندر امام (ره) منتشر شده، مابقی آن ۴۹۱ هزار تن ذرت آلوده‌ای است که در بالا ذکر شد که درباره این ۱۴۱ هزار تن هم تخلفاتی صورت گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: ذرت‌های وارد شده نه دارای گواهی تأیید بهداشت برزیل از سازمان بین‌المللی SGS است و همانطور که در بالا ذکر شد طبق مستندات این ذرت‌ها آلوده به سم آلفاتوکسین هستند و برای ذرت آلوده هم پولی پرداخت نمی‌شود پس باید شرکت‌های واردکننده بگویند که این پول را در کجا هزینه کرده‌اند؟

خجسته افزود: موضوع بعدی میزان ارز تخصیص یافته به خرید این ذرت‌ها و چگونگی هزینه‌کرد آن است که  این شرکت‌ها باید مستندات خود را ارائه دهند که با چه قیمتی این ذرت‌ها را از کشور برزیل خریداری کرده‌اند.

نایت رئیس کمیسیون اصل نود در پایان گفت: این مقدار از ذرت‌ها به عنوان املاک تملیکی به مزایده گذاشته شده حال آنکه این ذرت‌ها هنوز به کشور وارد نشده که بخواهد جزو اموال تملیکی داخل کشور محسوب شود و به مزایده گذاشته شود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.