متخصص طب سنتی: پیشنهاد می شود، یک سازمان اختصاصی و مستقل از وزارت بهداشت تشکیل و متولی طب ایرانی اسلامی شود و توسط منتخبی از پزشکان مسلط به طب ایرانی اسلامی اداره شود.

دکترروازاده در نامه‌ای خواستار رسمیت بخشیدن به طب اسلامی شد

کتر حسین روازاده، فعال پزشکی در حوزه طب ایرانی و اسلامی در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور کشور خواهان به رسمیت شناخته شدن طب ایرانی - اسلامی در حوزه علوم پزشکی شد.

او در نامه خود نوشت: 

بسم الله الرحمن الرحیم

 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر روحانی

سلام علیکم

با احترام و عذرخواهی بابت تصدیع اوقات حضرتعالی نکاتی را به استحضار می رسانم .

طی چند دهه اخیر، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، طب سنتی یاجامع یا طبیعی مورد رغبت و استفاده ویژه قرار گرفته است. اعم از طب چینی، هندی، یونانی و حتی ایرانی اسلامی. دلیل این امر، ناکارآمدی پزشکی نوین در درمان کامل بعضی بیماری ها، عوارض خطرناک برخی داروهای شیمیایی، بهبود آسان تر و پایدارتر بخشی از بیماریها با طب طبیعی و.. است. این مساله سبب شده در این کشورها طب طبیعی به عنوان یک طب مکمل و جایگزین به رسمیت شناخته شود و مورد حمایت قرار گیرد.  این کشورها، نه تنها طب بومی و محلی خود را به عنوان طب مکمل برای پزشکی نوین به رسمیت می شناسند و بدان ارزش می دهند بلکه از آن برای سلامت مردم خود و حتی گردشگری درمانی بهره می برند.

در این میان، بسیاری از روش های درمانی طب ایرانی اسلامی نظیر حجامت، بادکش درمانی، زالودرمانی، فصددرمانی و غمز و دلک، گیاه درمانی و طب اسلامی و.. در سایر کشورها خصوصا کشورهای اروپایی در حال رواج است. طبی که متکی به تجربه هفت هزار ساله پیشینیان ما و مکتب اهل بیت علیهم السلام است و  برای برخی شیوه های درمانی آن نظیر حجامت، فصد و.. در کشورهای اروپایی کلینیک های مجزا و مختلفی به راه افتاده است.

با این حال در خود ایران که مهد طب الائمه المعصومین (علیهم السلام) و طب بوعلی سینا و گنجینه کهن از تجربه مداواست، متاسفانه موانع و سنگ اندازی بسیاری از دوره پهلوی تاکنون بر سر راه این طب قرار گرفته است و همچنان ادامه دارد. از ممنوعیت حجامت و محکومیت های سنگین برای پزشکان و اساتید طب ایرانی اسلامی تا اخراج و تبعید برخی از آنها. در نظام آموزشی نیز محدودیت و مهجوریت طب ایرانی اسلامی مشهود است. چنانکه نه تنها دانش آموزان، دانشجویان و عامه مردم بلکه پزشکان و کادر درمانی کشور هیچگونه آموزش مدونی  در خصوص طب کهن ایران زمین و حتی خواص گیاهان دوائی ندارند.

همه اینها این در حالی است که تجربه طب ایرانی اسلامی بیانگر خدمات ارزشمند آن برای سلامت و بقای جامعه با هزینه های اندک است.   بدیهی است ترکیب دو علم پزشکی امروزی و طب کهن، می تواند روند درمان بیماری های مختلف را تسریع بخشد و زمان و مصرف بی رویه دوا و روند درمانی در کشور را کاهش دهد .طبیعتا سواستفاده برخی عناصر غیرمتخصص یا شیاد که در هر صنفی وجود دارند، بهانه و علت خوبی برای محروم کردن جامعه از تجارب این طب نیست و نوعی تضییع حق بقا و حق سلامت اجتماعی است.

مع الوصف، این مانع تراشی با دیگر برنامه های اشتباه یا خائنانه در حوزه سلامت و کشاورزی کشور نیز پیوند خورده است. افزایش بی سابقه سقط جنین با توصیه پزشکان و در قالب برنامه غربالگری وزارت بهداشت (سه برابر شدن سقط های پزشکی طی دو دهه گذشته)، واردات گسترده و بی مهار محصولات تراریخته که مصرف حتی یک گرم آنها در کشورهای اروپایی ممنوع است، افزایش بی رویه مصرف دارو در ایران (3 برابر استاندارد جهانی) و.. بخشی از این سیاست های غلط هستند که متاسفانه پیامد آنها گسترش چشمگیر و پر شتاب بیماری خصوصا بیماری های صعب العلاج در کشور است. به نحوی که به عنوان مثال، طی دو دهه (هفتاد و هشتاد)، آمار شیوع سرطان در کشور 6 برابر شده،  میزان مبتلایان به اوتیسم در یک دهه اخیر 20 برابر شده ،  آمار بیماران دیابتی به حدود 10 درصد جمعیت کل کشور افزایش یافته و  آمار مرگ و میر ناشی از دیابت در ایران ۶ برابر کشورهای پیشرفته است.  تا دو دهه پیش میزان ناباروری بین 5 تا 10 درصد تخمین زده می شد و این آمار امروز به بالای 20 درصد رسیده یعنی دو برابر شده و از هر 5 زوج 1 زوج نازا است. 

بنا بر آنچه گفته شد، از حضرتعالی به عنوان رئیس جمهور ایران اسلامی، انتظار مساعدت برای تغییر روند تخریبگرانه جاری در حوزه سلامت کشور و حمایت از طب اسلامی ایرانی جهت بهبود کیفیت درمان و سلامت اجتماعی مردم ایران دارم. بی تردید، توجه و پیگیری حضرتعالی، نقش تاثیرگذاری در به فعلیت رساندن سرمایه گرانسنگ و کم نظیر طب ایرانی اسلامی و بهبود سلامت و کیفیت زندگی مردم ایران خواهد داشت. پیشنهادها و درخواست های اینجانب از حضور ریاست محترم جمهور بدین شرح است:

1. پیشنهاد می شود، یک سازمان اختصاصی و مستقل از وزارت بهداشت تشکیل و متولی طب ایرانی اسلامی شود و توسط منتخبی از پزشکان مسلط به طب ایرانی اسلامی اداره گردد. این سازمان، خود مسئول تعیین صلاحیت پزشکان مذکور، اعطای مجوز به کلینیک های تخصصی، برگزاری کلاسهای آموزشی برای علاقمندان، تهیه محتوای مورد نیاز آموزشی، ارزیابی و سنجش دواهای این طب و.. شود. بدون تردید، متمرکز سازی و تخصصی شدن، از سواستفاده افراد غیرمتخصص و همچنین سردرگمی و پراکندگی عامه مردم برای مراجعه به افراد بدون صلاحیت پیشگیری خواهد کرد و از هم گسیختگی و یله شدگی فعلی و نیز فعالیت زیرزمینی این نوع طب را چاره خواهد بود. تشکیل چنین سازمانی نیازمند پشتیبانی حقوقی و معنوی است که با توجه به پیشینه رفتار قهرآمیز وزارت بهداشت با این شاخه از طب، جز با حمایت مجدانه حضرتعالی محقق نخواهد شد.

2. ضروری است طب ایرانی اسلامی به عنوان یک شاخه از علوم پزشکی که در درمان کامل و پایدار برخی بیماری ها کارا و تواناست، به رسمیت شناخته شود و در نظام پزشکی کشور برنامه ای مدون برای تحقیقات علمی جهت روشهای درمانی، داروشناسی، مقارن سازی با طب امروز و..  و نه سرکوب و انکار قرون وسطایی و به دور از خرد آن، تدوین شود. همچنین آموزش های آکادمیک و رسانه ای برای فرهنگسازی استفاده از طب ایرانی اسلامی و آموزه های ثابت شده آن رواج یابد.

3. اینک در آغاز شهریور 1398 در آستانه برگزاری اولین کنفرانس بین المللی طب ایرانی اسلامی به عنوان یک رویداد تحول آفرین و نقطه عطف در جهت تبیین چشم انداز تمدنی و سلامت مردم ایران هستیم. امید که این نخستین کنفرانس در تراز بین المللی که با مجوز وزارت علوم درروزهای دوم سوم شهریور ماه در دانشگاه تهران برگزار می شود، نقطه آغازی برای آشتی طب نوین با طب ایرانی اسلامی و ارتقای مهارت و دانش حوزه پزشکی و درمانی کشور بر اساس تجربه کهن طبابت ایرانی اسلامی باشد. توجه و حمایت حضرتعالی راهگشای اصلاح سبک زندگی و حیات و بقای جامعه ایران و جهان خواهد بود. ان شاالله

با ادای احترام

حکیم دکتر حسین روازاده

اول شهریور ماه ۱۳۹۸

منبع: افکار نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.