۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 670727

۲۳  تیرماه امســال، سیدحسین نقوی حسینی، ســخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت وگو با یک خبرگزاری داخلی با اشاره به جزئیاتی از جلسه این فراکسیون با سعید نمکی، وزیر بهداشت گفته بود: «نمکی در این جلسه به وقوع فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی اشاره کرده و گفته است که نمی‌دانیم یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی را کجا هزینه کردند و چطور این هزینه انجام شده است».

قدس آنلاین:  هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر نگذشته، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطالاع‌رسانی وزارت بهداشت، این موضوع یعنی «فساد ۵۰هزار میلیارد تومانی را در سازمان نظام پزشکی» به نقل از وزیر بهداشت تکذیب و اعلام کرد: «اساساً ایشان (وزیر بهداشت) هیچ مطلبی با عنوان فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی یا فساد در نظام پزشکی اظهار نکرده‌اند و خبر اظهارات ایشان در رسانه‌ها مؤید این مطلب است «.

 البته جهانپور بر این نکته نیز تأکید کرد که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به کل حجم بازار دارو و تجهیزات پزشــکی است و به نظام پزشکی هم در هیچکدام از قسمت‌های سخنان وزیر بهداشت اشاره نشده است.

 ســعید نمکی که فعالان حوزه محیط زیست او را پزشکی شکاردوست می‌دانند در نخســتین روزهای حضور خود در وزارت بهداشت، وقتی قرار بود از مشکلات نظام سلامت بگوید، در بخشی از سخنانش به شکار هم گریزی زده و گفته بود: «شکارچیان می‌گویند، اگر میخواهی پرنده را بزنی، باید جلویش را نشانه بگیری و اگر خودش را نشــانه بگیری، گلوله به جای خالی پرنده خواهد خورد. در نظام سلامت، ما همیشه به جای خالی میزنیم».

از آن روز تا امروز نمکی بارها و بارها از مافیای فساد قدرتمند در نظام سلامت و آمادگی خود برای مقابله با آن خبر داده است. چنانکه در آخرین اظهارنظر خود در این خصوص میگوید: «... روزی همه ما باید پاسخ دهیم در روزهای سخت مملکت کجا بودیم و چه کردیم؟ امیدوارم آن روز مجبور نباشیم بگوییم زیر چشــمان ما با IRC پودر کاکائو و نارگیل، داروی قاچاق وارد کرده و توزیع کردند و کارمند ما هم پشت سیستم و سامانه این موضوع را تأیید کرده است، یعنی به جای چرتکه، به دزدها، ماشین حساب دادیم! «

 نمکی آرزو می‌کند روزی کسوت وزارت را کنار گذاشته و با مردم راحت و بی‌ملاحظه صحبت کند و بگوید که گاهی سازش- مدیران- با فساد که به صغیر و کبیر مملکت رحم نکرده، چه بلایی سر مردم آورده است.

 در این میان پرسشــی که وزیر بهداشــت بارها در اظهارات خود به آن اشاره کرده و آن را بارها تکرار میکند این اســت که: «چرا عدهای از اینکه همه چیز شفاف شود، مقاومت می‌کنند؟ ما به چه موضوع غیرشــفافی بیشترین توجه را داریم. همواره گفته‌ام که نباید اجازه دهیم تعداد معدودی از افراد قانون‌شــکن و فرصت‌طلب حیثیت جامعه داروسازی و پزشــکی کشور را ببرند. متأسفانه در سال‌های گذشــته در سازمان غذا و دارو یکی از بزرگترین آفتها عدم شــفافیت بوده است. هرچه هم فریاد میزدم عدهای فکر میکردند که با شخص خاصی خصومت دارم «.

 ساختن اتاق شیشه‌ای و شفاف بودن آنچه بوده و هست؛ شعار پرطمطراقی است که پیش از این بســیاری آن را تکرار کرده‌اند اما واقعیت این است که یا به آن اعتقادی نداشته‌اند و یا آنکه به دلایلی موفق به اجرای آن نشده‌اند.

 نمکی خوب میداند مواجهه و مقابله با غول فساد، مرد میدان و عمل میخواهد و در این راه باید ســری نترس داشت. خودش هم میگوید: «من مدیر ترسو نمیخواهم. محکم باشید و هر گونه مانعی دیدید، به من گزارش کنید. من کنار شما هستم. وقتی انسان دلش را با خدا گره بزند، دلیلی برای ترس نیست. قرار نیست از این راه مستقیم یک سانتیمتر هم عقب رویم «.

 نمکی این را هم خوب میداند که اگر قرار اســت روزی از «گم شدن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز رســمی کشور در حوزه تجهیزات پزشکی»، «عمل نکردن ۱۰ شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی ارزبگیر به تعهداتشان»، «واردات مفتول برق به جای استنت قلبی»، «سامانه تیتک و راز سر به مُهر سازمان غذا و دارو»، «بازداشت سه متخلف ارزی در سازمان غذا و دارو» و یا قاچاق دارو با IRC پودر کاکائو و نارگیل و... بگوید؛ نباید از چرایی مقاومت سرسختانه و لجاجت گروهی از پزشکان در برابر الزام نصب پایانه فروشگاهی در مطب پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی نیز به سادگی بگذرد و سکوت کند.

مگر نه این است که برای مبارزه با موریانه فساد باید در مقابل دریافت‌های زیرمیزی و بیش از تعرفه‌های مصوب در حساب‌هایی که به نام افراد دیگر است و یا دریافت‌های نقدی در مطب و کلینیک که هیچ جا ثبت نمی‌شوند و بدون تردید مالیاتی هم بابت آنها پرداخت نمی‌شود قدرتمندانه ایستاد؟

 آقای وزیر؛ آیا زمان آن نرسیده است برای آنکه ادعای مبارزه با فساد و تأکیدات مکرر شما را برای ایجاد شفافیت باور کنیم، از حدود ۸۰ درصد پزشکانی که حتی پس از اتمام مهلت نام‌نویسی دستگاه کارتخوان پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی هنوز به قانون تن نداده‌اند سؤال کنید چرا به مصوبه مجلس که با هدف ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی پردرآمدها به تصویب رسیده است وقعی نمی‌نهند؟

 یادمــان نرود مردان عمل و آنها که ســری نترس دارند بــرای اثبات ادعای خود و گفت‌وگــوی راحت و بی‌ملاحظه با مردم لازم نیســت کار و وظیفه امروز را به فردا بسپارند و به انتظار رسیدن روزی بنشینند تا کسوت وزارت را کنار بگذارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.