سرکنسول ایران در هرات گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ تا ۵۰ هزار زائر از کشور افغانستان در همایش پیاده روی اربعین شرکت کنند که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی خواهد داشت.

حضور ۵۰هزار زائر از کشور افغانستان  در همایش پیاده روی اربعین

به گزارش قدس آنلاین، محمد صدیقی‌فر در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد اربعین که با حضور معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی و هیئت استانی در فرمانداری تایباد برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ زائر اربعین حسینی از کشور افغانستان در همایش پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که با پیش‌بینی‌های انجام شده امسال رشد ۱۵ درصدی خواهد داشت.

وی با اشاره به ورود ۳۴ هزار زائر اربعین از طریق مرز دوغارون در سال گذشته افزود: برای سهولت کار اعزام زائران امسال روان‌سازی صدور روادید و قرار دادن برخی تسهیلات به زائران انجام شده که بی‌شک در افزایش اعزام زوار افغانستانی نقش موثری دارد.

صدیقی‌فر مطرح کرد: تامین امنیت زوار افغانستانی که مسیر پرمشقتی را برای زیارت طی خواهند کرد در اولویت ستاد هماهنگی اعزام کاروان‌های زیارتی است.

وی ادامه داد: با شروع زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور افغانستان میزان نگرانی و ناامنی بالا خواهد رفت و دغدغه ما در آن سوی مرز تاممین امنیت زوار است از ۲۰ روز گذشته جلسات متعددی دراین باره با مقامات ولایت هرات برگزار شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی که بنا به تدبیر مقام معظم رهبری از چندسال اخیر راه‌اندازی شد هر سال پرشکوه‌تر برگزار می‌شود و این مهم نقطه اوج نظام مقدس اسلام است.

محمدصادق براتی مطرح کرد: حضور زائران تشیع و تسنن در این همایش مذهبی نشان از شکوه و عزت ایران اسلامی دارد که برخلاف تصور دشمنان این اتحاد و انسجام در گرامیداشت مقدسات مذهبی هر سال پرشورتر برگزار می‌شود.

وی گفت: زائران کشورهای پاکستان و افغانستان دو قشر از زواری هستند که نیاز به توجه و حمایت بیشتری دارند، با توجه به شرایط موجود در این دو کشور زائران با شوق و علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت خودشان را با مشقت به مرزهای ایران می‌رسانند با وجود داشتن ظرفیت‌های کافی در ایران جهت استقبال از زوار ائمه اطهار(ع) تمام تمهیدات برای سفری آرام و بدون دغدغه در مرزهای چهارگانه کشور انجام شده است.

براتی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ورود زائران اربعین حسینی، مطرح کرد: ثبت نام زائران در افغانستان به صورت کاروانی، توسعه گیت‌های ورودی و تبدیل ۲ گیت خروجی به ورودی برای سهولت بیشتر پذیرش زوار در مرز دوغارون انجام شده است.

همچنین اسماعیل بهمن آبادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی در این جلسه گفت: امسال برای اولین بار ۱۵۶ پزشک متخصص، عمومی، پرستار، نیروهای امدادی، مترجم و نیروهای ستادی جمعیت هلال‌احمر استان در ۲ مکان برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در کشور عراق مستقر خواهند شد.

وی بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر استان از ۱۳ مهرماه الی ۳۰ مهرماه سال جاری به مدت ۱۸ روز در چهار پایانه مرزی با استقرار چهار پایگاه امداد و نجات و ۴۲ نیروی فعال به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد. همچنین در خارج از کشور با استقرار بیش از ۸۰ دستگاه آمبولانس در شهرهای عراق، سامرا، نجف، کربلا،کاظمین و ۱۵۳۶ پزشک متخصص، عمومی، پرستار و ۱۴۰ مترجم ارائه خدمات می‌کند.

بهمن‌آبادی افزود: سال گذشته ۱۷۵ نفر روز نجات‌گر، پرستار و پزشک به بیش از ۷۰۰ زائر خدمات درمانی و امدادی به صورت مداوای سرپایی و بستری ارائه کردند. همچنین ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارویی در برداشته که امید است امسال حمایت خیران و دولت در این زمینه بیشتر باشد.

بازدید از مجموعه مرز دوغارون و اقدامات انجام شده توسط  اعضای ستاد اربعین تایباد و افتتاح دبیرستان دخترانه خیر ساز حضرت رقیه(س) در روستای رهنه از دیگر برنامه‌های سفر چند ساعته معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان‌رضوی و هیئت استانی به این شهرستان بود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.