۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 674225

طی روزهای گذشته برخلاف آنچه مسوولان کشور انتظار داشتند و برنامه ریزی کرده بودند ، زائران راهی مرزهای عتبات عالیات شدند تا در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی شرکت کنند. آنچه از گزارشها بر میاید هم اکنون امکانات مورد نیاز برای زائران به حد کافی فراهم نیست به گونه ای که تولیت آستان قدس رضوی دستور داد تا خادمان این نهاد مقدس با تمام توان برای کاستن از مشکلات زوار عتبات عالیات کمر همت بسته و با تمام قوا به خدمت زائران بپردازند.

اما تا اینجای کار مسوولان درحد امکان تلاش میکنند تا با ارایه خدمات بهتر وبیشتر از مشکلات زائران و راهپیمایان اربعین حسینی بکاهند اما وقتی زائری از مرز عبور کرد ، میهمان کشور دوست و همسایه عراق است و در آنجا اگر چه مواکب ایرانی به خدمت مشغولندو حتی خادمان امام رئوف با تمام قوا درحال خدمت هستند اما تامین زیرساختها برعهده دولت عراق است که به نظر میرسد توانایی تامین امکانات برای این حجم از زائران را ندارد و برنامه ریزی مناسبی هم نکرده است.

قطعا مسوولان کشورمان دراین زمینه نیز بیکار ننشسته اندو با هماهنگی های انجام شده با دولت عراق وهمچنین ساماندهی امکاناتی که ازسوی کشورمان به عراق اعزام شده ، نهایت سعی خودرا برای انتقال زائران از لب مرز به شهرهای نجف و کربلا انجام میدهند، وهمچنین تلاش میکنند تا زمان رسیدن زائران  به مسیر راهپیمایی آب بهداشتی و غذا برای خیل عظیم مشتاقان این رویداد جهانی فراهم کنند، اما نمیتوان منکر مشکلاتی شد که دراین مسیر برای راهپیمایان پدید آمد و باعث شد تا برخی ازنیمه راه بازگشته و از فیض حضور درمراسم اربعین حسینی محروم شوند.

البته هنوز مشکلات به پایان نرسیده و بازگشت این حجم زائر به کشورمان هم مشکلات خاص خودرا دارد ، که به نظر میرسد باید از همین حالابرای آنهم اندیشه شود. گذشته از زائرانی که درمسیرهای مرزی دچار مشکلات و گرفتاری های متعدد شدند ، بسیاری از زائران حتی در مبدا حرکت هم گرفتار دردسرهایی شدند که قطعا با برنامه ریزی قابل حل بود .

هزاران زائرو مسافراربعین درمشهد نتوانستند بلیت اتوبوس برای حرکت به سمت مرزها به دست آورند و آنگونه که برخی مدعی شدند بلیت همان اندک ناوگانی هم که از مشهد راهی میشد، دردست دلالهای چرخیده و با دو برابر قیمت دربازارسیاه به فروش میرسید. کار بجایی رسیده بود که زائران حرم امام رضا (ع) برای بازگشت به شهر ودیارشان درپایانه مسافربری مشهد سرگردان شده بودند و هیچ اتوبوسی حتی به مقصد تهران هم پیدا نمیشد چه رسد به سایر شهرها و شهرستانها.

درفرودگاه مشهد نیز روایت مشابهی درجریان بود، قیمت بلیت سربه آسمان کشیده و اگرچه با افزایش پروازها بخشی از نیاززائران  پاسخ داده شد ولی قیمتها چنان دراوج بود که نه هرزائری توان پرداخت آنرا داشت و نه حتی برای زائران متمول امکان خرید بلیت به راحتی مهیا بود. راه آهن نیز که حرفی برای گفتن نداشت ، بلیتها قبلا فروخته شده واز دایره خدمات رسانی ویژه ومضاعف خارج شده بود.

اما غرض از نگارش این سطور و بیان این مشکلات که طی روزهای گذشته بارها وبارها دررسانه های بیان شده است ؛ تکرار مشکلات و بیان دوباره قصه پرغصه سرگردانی زائران ومسافران نبود، بلکه هدف آگاهی دادن و تذکر به مسوولانی بود که اکنون درمشهد نشسته و مشکلاتی که درآنسوی کشور رخ داده را نظاره گرند.

شاید طی ماههای گذشته برای خیلی از همین مسوولان قابل درک نبود که دراین شرایط اقتصادی چنین استقبالی از راهپیمایی اربعین صورت بگیرد. شاید برخی هنوز در ذهنشان اعداد و ارقام و محاسبه سودو زیان بیشتر از عشق به اهل بیت و ائمه طاهرین جریان دارد. برخی که هنوز نمیتوانند درک کنند عشق به اولاد پیامبر دررگ وخون مردمان این دیار جاری است ، نمیتوانند یا نمیخواهند باور کنند که برای عشق به حسین (ع) نمیتوان قیمت تعیین کردو فرقی نمیکند متمول باشی یا ندار، وقتی پای محبت به میان میاید باید بارسفر بسته و راهی شوی.

همین مساله هم باعث شد تا حتی درمخیله این گروه از مسوولان حضور میلیونی مردم درراهپیمایی اربعین متصور نباشد و برای این رویداد برنامه ریزی لازم را نکنندو اکنون این مشکلات برای زوار عتبات پدید آید. حال باید به مسوولان خراسان رضوی نیز همین تاکیدو همین گوشزد را داشت که چند روز دیگر میزبان عاشقان امام هشتم و محبان شاه خراسان هستند.

قطعا بسیاری از ایرانیان و حتی اتباع دیگر کشورهای مسلمان که از جمله عشاق حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هستند، برنامه ریزی کرده اند تا دهه اخر صفر  رابرای عرض ارادت و سوگواری راهی این شهر شوند. البته هرساله دراین ایام مشهد میزبان جمع کثیری از زائران است و البته مسوولان هم برای این جمع برنامه ریزی هایی میکنند، هرچند برخی مشکلات مانند کمبود اماکن اقامتی مناسب و وسیله ایاب وذهاب ؛ ترافیک هسته مرکزی شهر و.... هم هرساله تکرار میشود .

بجاست مسوولان خراسان رضوی که بناست ازهفته اینده میزبان زائران رضوی باشند از همین امروز جلسات خود را با رویکردی متفاوت برگزار کرده و هماهنگی های لازم را برای خدمت به زائران پیاده و سایر زوار انجام دهند . درنظر داشته باشند که امسال احتمالا حجم زوار و عاشقان اهل بیت بیشتر از سالهای گذشته باشد .

 سالهای قبل دهه آخر صفر با برودت هوا روبرو بوده وحتی درمواردی بارش برف و سرمای شدید را زائران تجربه کردند این درحالی است که امسال شرایط جوی بهتری بر خراسان رضوی وسایر مسیرهای تردد زائران حکمفرماست و به این دلیل قطعا زائران پیاده دو چندان خواهند بود.درمورد سایر زوار نیز این شرایط صادق است و قطعا تعداد زوار بسیار بیشتر از سالهای قبل خواهد بود.

پس چه بهتر است  مسوولان قبل ازبروز مشکلات برای زائران  اندیشه کنندو امکانات لازم را مهیانمایند و کار به جایی نرسد که مقام مسوول در پایانه مستاصل شده وبگوید فقط یک چهارم مسافران اتوبوس داریم و هیچ کاری هم نمیشودکرد. یا زائران در خیابانها اقامت کنندو فکری برای استقرار آنها نشده باشد. شاید آنزمان برای اندیشیدن خیلی دیر باشد پس از همین امروز محاسباتمان را نه بر اساس میزان تورم وافزایش هزینه ها که بر اساس عشق و ارادت مردم به اهل بیت عصمت وطهارت استوار کنیم ، دراین صورت قطعا برنامه ریزی ها به واقعیت نزدیکتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.