علی منظم، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی گفت: برای کاهش فقر در جامعه باید توزیع عادلانه منابع صورت بگیرد.

فقر در جامعه با عدم توزیع عادلانه منابع افزایش می یابد

به گزارش قدس آنلاین،  علی منظم  گفت: برای دستیابی به توسعه متوازن و کاهش فقردر جامعه، باید نگاه عادلانه در توزیع و تخصیص منابع و اعتبارات داشت.

وی تصریح کرد: باید پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی به صورت عادلانه در همه مناطق جامعه، بویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرا شود زیرا توجه به آحاد جامعه از همه لحاظ ، دارای جایگاه ویژه و اولویت‌دار در دیدگاه مدیریت اسلامی است ، از این رو مسوولین نباید تنها به مناطق برخوردار توجه کرده و نسبت به مشکلات، نیازها، نواقص و کاستی‌های مناطق محروم و کم‌برخوردار بی‌تفاوت باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی افزود: از طرفی بر مبنای سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ، خط مشی رهبر کبیر انقلاب و همچنین مقام معظم رهبری ، همواره مردم ساکن مناطق محروم و مستضعف باید در اولویت خدمت‌رسانی قرار داشته باشند زیرا غفلت و بی توجهی نسبت به انها مسائل اجتماعی و اقتصادی زیادی رابرای جامعه به بار خواهد آورد.
منظم ادامه داد: از طرفی مردم در هر نقطه از کشور که حضور داشته باشند حق دارند از بهترین امکانات و خدمات استفاده کنند و مسؤولان باید زمینه تحقق این موضوع را فراهم کنند و نباید مواردی نظیر کمبود اعتبار یا بروکراسی های اداری مانع از انجام این موضوع شود .
وی تصریح کرد: یکی از موانع بزرگی که باعث عدم رسیدگی عادلانه به مناطق ضعیف و کم برخوردار می شود، نبود مدیریت واحد در تصمیم گیری های محلی است و معمولا دستگاه های مختلف با موازی کاری و صرف بودجه های نامنظم و هدر دادن زمان ،اقدام خاصی در زمینه توسعه و برخورداری مناطق کم برخوردار نمی کنند. از این رو لازم است دستگاه ها و ادارات مختلف، با تعامل و همکاری و وحدت رویه در جهت خدمت رسانی به تمام نقاط یک منطقه بویژه محلات کم برخوردارتلاش نمایند.
منظم افزود: یکی از مواردی که در وحدت و یکپارچه کردن دستگاه ها برای فعالیت در مناطق کم برخوردار کمک خواهد کرد، ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محلات با هدف بازآفرینی است تا با تجربه میدانی و ارتباط مستقیم با مردم ، برنامه‌ ریزی و سند توسعه محله به صورت واقعی طراحی شود،همچنین این دفاتر می‌توانند از ظرفیت های خود در تعامل و همکاری با دستگاه‌ها استفاده کنند و نقش متولی بافت‌ها و محلات و مناطق کم برخوردار را برعهده بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور افزود: موضوع دیگری که در جهت توسعه متوازن و کاهش فقر باید به آن توجه شود ، منشور حقوق شهرنشینی، آموزش و فرهنگسازی است که اگر این موضوع در مناطق کم برخوردار به وقوع بپیوندد، بسیاری از مشکلات مربوط به شهروندان رفع خواهد شد .
این استاد دانشگاه بیان داشت: همچنین در صورتی که برنامه‌ریزی برای تحقق نشاط اجتماعی که جزو اصلی‌ترین نیازهای زندگی شهری است، صورت بگیرد باعث شکوفا شدن استعدادهای افراد، بویژه در مناطق محروم خواهد شد و زمینه رشد و پیشرفت آنها را فراهم خواهد کرد .
منظم ادامه داد: زمانی که مردم از جامعه‌ای با نشاط اجتماعی برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، حس مسوولیت پذیری و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا کرده و طبیعی است که به موازات آن رفاه اجتماعی و کاهش فقر نیز نهادینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به مناطق کم برخوردار و ارائه امکانات و خدمات موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق خواهد شد، تصریح کرد: از طرفی یکی از مواردی که به کاهش فقر و توسعه هماهنگ کمک خواهد کرد توجه به موضوع زنان در جامعه است. زیرا بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که به واسطه نقش مادری و وظیفه تربیتی، در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی فرزندان و آینده‌ آنها اثرگذاری بسیار زیادی در یک جامعه دارند.
منظم خاطر نشان کرد: مدیران نباید نسبت به نیازها، مشکلات، کاستی‌ها و زیرساخت‌های مربوط به قشر بانوان در محلات کم برخوردار بی‌تفاوت باشند زیرا به طور قطع غفلت در این حوزه‌ها، مشکلات و هزینه‌های بسیاری را به جامعه و کشور تحمیل می‌کند.

منبع: تریبون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.