«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از داخل یک هواپیمای نظامی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود همه نزدیک به یک هزار نیرویی که از شمال سوریه خارج می‌شوند، به غرب عراق انتقال می‌یابند تا به عملیات علیه گروه تکفیری داعش ادامه دهند.

جواد فراهانی/

  «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از داخل یک هواپیمای نظامی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود همه نزدیک به یک هزار نیرویی که از شمال سوریه خارج می‌شوند، به غرب عراق انتقال می‌یابند تا به عملیات علیه گروه تکفیری داعش ادامه دهند و به دفاع از عراق کمک کنند. اسپر در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «خروج آمریکا از شمال شرقی سوریه به سرعت ادامه دارد... ما درباره چندین هفته صحبت می‌کنیم نه چندین روز. وی گفت که طرح عملیاتی فعلی این است که این نیروها در غرب عراق مستقر شوند. پیش از این نیز وزیر دفاع آمریکا گفته بود ارتش این کشور کماکان به خروج «توأم با تأمل» از شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد.

اظهارات متناقض در مورد خروج نظامیان آمریکایی

در همین راستا منابع خبری دیروز اعلام کردند که نظامیان آمریکایی از طریق گذرگاه «سحیله» در استان دهوک وارد عراق شدند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری همواره گفته است قصد دارد نیروهای آمریکایی را از منطقه به خانه بازگرداند و روزهای اخیر نیز پس از خالی کردن پشت کردها در سوریه و اجازه به ترکیه برای حمله به خاک سوریه همین سخنان را تکرار کرد. او چند روز پیش نیز تأکید کرد حضور نظامی آمریکا در منطقه و حمله به عراق و افغانستان موجب ناامنی و ایجاد بی ثباتی در این کشورها شده است و زمان آن رسیده است که سربازهای آمریکایی به وطن بازگردند.

با توجه به تناقضی که میان گفتار مسئولان آمریکایی در مورد خروج نیروهای این کشور از منطقه و عملکرد آن‌ها مبنی بر انتقال این نیروها از سوریه به عراق وجود دارد، بدیهی است که واشنگتن در مواضع خود صادق نیست و قصد خروج از خاورمیانه را ندارد، بلکه تنها در سایه تحولات منطقه تغییری راهبردی را همسو با اهداف خود ایجاد کرده است.

این اقدام پیامدهای خطرناکی برای عراق دارد

دکتر «محمد عباس التمیمی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های عراق و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در این باره گفت: تغییراتی که امروز در راهبرد آمریکا و نقل و انتقال سربازان آن در منطقه شاهد هستیم، در سایه تحولات منطقه و توافق های سیاسی آن با آمریکا صورت می‌گیرد. محمد عباس التمیمی در مورد پیامدهای انتقال سربازان آمریکایی از سوریه به عراق تصریح کرد: بدیهی است که این اقدام سیاسی آمریکا پیامدهای خطرناکی را علیه عراق دارد و آن‌گونه که به نظر می‌رسد ایالات متحده می‌خواهد نزاع خود با جمهوری اسلامی ایران را به داخل عراق بکشاند.

استاد روابط بین‌الملل عراق افزود: جمهوری اسلامی متحد راهبردی و بسیار نزدیک عراق است و آمریکا در سایه بی ثباتی اوضاع داخلی در عراق نگران منافع خود است. به نظر من واشنگتن از ناحیه سوریه و وجود تهدید علیه نیروهایش در آنجا تصمیم به انتقال آن‌ها نگرفته است.

ادعای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه دروغ است

وی در ارتباط با اهداف آمریکا از این جابه‌جایی نیروها گفت: احتمال دارد که آمریکا می‌خواهد با این کار دوباره گذرگاه‌های امنی را برای ورود و یا افزایش عناصر تروریستی داعش در عراق ایجاد کند. از طرف دیگر نزاع آن با ایران عامل اصلی حضور بیشتر نظامیان آمریکایی در عراق است و چه بسا واشنگتن می‌خواهد در مرزهای ایران و عراق تهدید آفرینی کند و با افزایش نیروهای خود مقابله با تهدیدهای احتمالی را تسهیل کند. محمد عباس در مورد موضع دولت عراق در قبال این تصمیم آمریکا اضافه کرد: در سایه اختلافات سیاسی در دولت و نیز وجود فسادهای مالی و تهدیدهای مردم برای برپایی تظاهرات، نمی‌توانیم شاهد موضعی واحد از سوی دولت در قبال حضور نظامیان آمریکایی باشیم، هرچند مردم حضور آن‌ها را نمی‌پسندند.

التمیمی در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر مقابله با داعش می‌گوید: این ادعا درست نیست؛ این ادعا فقط در راستای راهبرد معروف آمریکا یعنی خلق دشمن مطرح می‌شود و واشنگتن همواره داعش را دستاویزی برای تمدید حضور خود در منطقه قرار داده است. این کارشناس عراقی با رد ادعای آمریکا در مورد خروج از منطقه گفت: ایالات متحده آمریکا سربازهای خود را از منطقه خارج نخواهد کرد؛ زیرا اهداف آن که حفظ امنیت رژیم اسرائیل، تضمین امنیت انرژی و امنیت متحدان راهبردی خود است، از طریق همین حضور نظامی محقق می‌شود؛ بنابراین ادعاهای آمریکا در این خصوص تنها بهانه ای برای افزایش صورت‌حساب کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و ترساندن آن‌ها از تشدید تهدیدها در منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.