هیــچ شکی نیست که امر مبارک وقف و خدمات خیرین و واقفان نیک اندیش در جامعه، تاثیر بســیار خوب خود را در زمینه های مختلف ماننــد مراکز بهداشــتی و درمانی، مدارس، کتابخانه ها و ... تاکنون بارها به اثبات رسانده است.

امیرمحمد سلطان‌پور/

 هیــچ شکی نیست که امر مبارک وقف و خدمات خیرین و واقفان نیک اندیش در جامعه، تاثیر بســیار خوب خود را در زمینه های مختلف ماننــد مراکز بهداشــتی و درمانی، مدارس، کتابخانه ها و ... تاکنون بارها به اثبات رسانده است.

 این افراد قهرمانان ناشــناس جامعه هســتند که با گذشــتن راحت از مادیات که شــاید در نظر برخی مهمترین چیز اســت، آن را مایــه جاودانگی خود و ساختن زندگی پس از مرگشان قرار داده‌اند.

 اما نکته ای که قصد داریــم در اینجا به آن بپردازیم اســتفاده ضعیف و نه چنــدان هوشــمندانه از این افراد خیر در زمینه‌های ورزشــی در این ســال ها بوده است.

واقفان همیشه هســتند و همیشه آماده اند که بر طبق نیاز جامعه خدمت‌رســانی کنند، و این وظیفه مسئوالن و دست اندرکاران امر است که هدایای آنها را در مســیرهای دیگری که شــاید با عوض شــدن زمانه به آن نیاز بیشتری احساس می شود هدایت کنند.

 یکی از مهمترین این زمینه ها که این روزها به دلیل مشــکلات اقتصادی کمبود آن را به شدت احساس می‌کنیم، ساخت، توســعه و تجهیز اماکن ورزشی برای عموم مردم اســت. مســلما در میان مشکلات اقتصادی نمی توان آنچنان خرده‌ای بر مســئولان گرفت کــه تمرکــز اختصاص بودجه‌هــای خود را به بخش‌هــای به ظاهــر مهمتر یعنــی پروژه‌های زیربنایی برای اداره معمول کشور بگذارند؛ که البته در همین زمینه نیز اهمیت بیشــتر اماکن ورزشــی عمومــی و تاثیرگذاری فوق العــاده مهم آن در هر جامعه جای بحــث دارد؛ اما اگر بتوان به ســختی، »تنها نگاه به حال» را در بین مســئولان درک کرد، زمان این رسیده که با آموزش و فراهم آوردن بستر مناسب، بخش مهمی از موقوفات را به حوزه ورزش هدایت کنیم.

چه بسا بسیار واقفین خیری بوده‌اند که با شــناخت به محیط جامعه و محله ها و کوچه و خیابان‌هایی که در آن زندگی مــی‌کنند، نیاز به ترویج ورزش در میان کودکان، نوجوانان و جوانان شهر و روســتای خود را در اولویت اصلی تشخیص داده، اما با مشــورت ها و یا توصیه هایی نه چندان هوشمندانه از طرف مســئولان امر، دوباره به سمت دیگر کشیده شــده باشند.

 این مســئولان به ظاهر دلســوز این حقیقت مهم را درک نکرده اند که اگر می‌خواهید نیاز به مراکــز درمانی را کاهش دهید، به سراغ پیشــگیری از آن به وســیله ورزش مردم جامعه در اماکن ورزشــی بروید؛ اگــر می‌خواهید ســبک بزرگتری از آموزش و پرورش یک انســان را، با شخصیت والا و دمیده شــدن روح همکاری و فداکاری را در بین همسالان آن ها ببینید، در کنار مدرســه به آموزش ها و تجارب کودکان و نوجوانان در محیط ورزشی نیاز دارید.

 اگر یک زمان برای ایران باشــد که باید تمرکز بخش عمده‌ای از واقفین را در زمینه وقف ورزشی متمرکز کرد، الان در همان زمان قرار داریم؛ فقط کافی است که مســئولان این حوزه، خیرینی که آستین بالا زده اند را به این مســیر هدایت کرده و مورد حمایت قرار دهند که شاهد نســلی بالنده و ســالم در آینده‌ای نزدیک باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.