از زمانی که ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شده است برخوردهای قضایی با پرونده‌ها فساد اقتصادی سرعت چشمگیری گرفته است. این موضوع باعث شده که رسانه‌های منتقد دولت از دلهره و نگرانی دولت از تداوم بازداشت‌ها سخن بگویند.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند+ عکس

قدس آنلاین: با بازداشت رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موج برخورد قضایی با مقامات دولتی وارد فاز تازه‌ای شده است. پیش از این چند تن دیگر از مقامات دولتی نیز بازداشت شده بودند، در همین حال شایعاتی مبنی بر استعفای وزیر جهادکشاورزی منتشر شده است که این شایعه تکذیب شد.
 

رسانه‌ها از بازداشت خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر دادند. آقایی به اتهام "ارتشاء" از سوی دادسرای کارکنان دولت بازداشت شده است.

جزییات بیشتری درباره این بازداشت منتشر نشده، اما مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان جنگل‌هاگفته است: "موضوعی که آقای آقایی در ارتباط با آن فراخوانده شده بود به سازمان جنگل‌ها ربطی ندارد."

خلیل آقایی کهلیک بلاغی زادهٔ ۱۳۳۹ در بیله‌سوار، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ مشگین‌شهر در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی بود.

آقایی پیش از این معاون پارلمانی وزیر جهادکشاورزی بوده است. خرداد ماه سال ۹۵ زمانی که آقایی معاون پارلمانی وزیر کشاورزی بود در صحن علنی مجلس با عزت الله یوسفیان ملا نماینده آمل بر سر موضوع واردات برنج درگیر شد. این درگیری ابتدا لفظی بود و در ادامه فیزیکی شد و در نهایت خلیل آقایی "یقه پیراهن خود را پاره کرد". تصاویر این درگیری بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت.

خلیل آقایی در سال ۹۶ از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس سازمان جنگل‌ها منصوب شد. در آن زمان این انتصاب با انتقاداتی روبه رو شد و برخی کارشناسان با نگارش نامه‌ای از وزیر کشاورزی خواستند در انتخاب خود تجدید نظر کند.

در این نامه آمده بود: «یقیناً هر فرد فاقد تخصص و تجربه مرتبط با مدیرت منابع طبیعی از جمله جناب مهندس آقایی به دلیل ناآشنایی و عدم تجانس، با مخالفت قاطع امضاکنندگان و بدنه کارشناسی مواجه بوده و باعث افزایش مشکلات این سازمان حساس و حوزه مربوطه خواهند شد.»

همزمان با اعلام خبر بازداشت خلیل آقایی دولت و وزارت جهاد کشاورزی استعفای محمود حجتی را تکذیب کردند. بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که بعدازظهر امروز منتشر شد، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی هم اکنون در حال انجام امور مربوط به کشاورزان و مسائل دولتی است.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند+ عکس

هنوز جزییات دلایل بازداشت پوری حسینی به صورت رسمی اعلام نشده است

دستگیری پوری حسینی
بازداشت خلیل آقایی کهلیک در شرایطی رخ داده است که در هفته‌های اخیر چند تن دیگر از مقامات دولتی دستگیر شده اند.

پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی کشور مرداد ماه سال جاری بازداشت شد. پیش از آن قوه قضائیه نسبت به برخی خصوصی سازی‌ها در کشور اعتراض کرده بود. عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران وعده پیگیری تخلفات صورت گرفته در خصوصی سازی داد.

در همین راستا قاضی سراج رییس وقت سازمان بازرسی کل کشور نیز در این باره گفته بود: «اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل داده‌ایم.»

او گفته بود برای مثال در رابطه با دشت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، دشت مغان ۲۷ هزار هکتار است، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهلیت و سابقه فعالیت درزمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشند، فردی که این دشت به آن واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود.

با وجود گذشت چند ماه از بازداشت پوری حسینی هنوز جزییات پرونده او روشن نیست.

میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی اولین رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دهه ۸۰ نیز بود، بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۹۲، یکبار دیگر مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفت.

پرونده پوری حسینی دستمایه شایعات ادعاهای زیادی هم در این باره شده، رسانه‌های اصولگرا مدعی اند که دولت و حسن روحانی از بازداشت او ناراضی اند.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند+ عکس

هاشم یکه زارع مدیرعامل پیشین ایران خودرو

دستگیری مدیران خودروسازی‌ها

در تابستان غیر از بازداشت پوری حسینی موجی از برخوردها با مدیران دو خودروسازی اصلی کشور آغاز شد.

همه چیز از مسدود شدن حساب مدیرعامل ایران خودرو شروع شد. ۱۹ مردادماه بود که به دستور اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی تمامی حساب‌های هاشم یکه زارع مسدود شد. یک روز بعد اعلام شد که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با حکم بازپرس شعبه ۵ دادسرای کارکنان دولت از اسفندماه سال گذشته به مدت شش ماه ممنوع الخروج شده است.

ریشه ماجرا به گرانی قیمت خودرو و حواشی آن باز می‌گشت.

کمتر از دو هفته قبل از آن، یعنی ۸ مرداد، در پی اعتراضاتی که به دعوتنامه‌های جدید ایران‌خودرو با قیمت‌های بالاتر از نرخ کارخانه شده بود، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندکی از دعوتنامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.

درست در همان روز سخنگوی قوه قضاییه خبر بازداشت شش نفر در پرونده شرکت سایپا را اعلام کرد و گفت که دربازداشت مدیران ارشد سایپا، پرونده‌ای تشکیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. در نهایت ۲۸ مرداد سخنگوی دولت از برکناری مدیرعامل ایران خودرو خبر داد و به فاصله چند ساعت خبر بازداشت یکه‌زارع رسانه‌یی شد.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند+ عکس

علی فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی

احضار و بازداشت مدیران هلال احمر

در شهریور ماه نیز دستگاه قضایی به برخورد با برخی از مدیران سازمان هلال اهمر پرداخت. در این بین شایعاتی مبنی بر بازداشت سه مدیر این سازمان منتشر شد که به از سوی هلال احمر تکذیب گردید.

با این حال بازداشت علی فرجی - مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، تائید شد. فرجی مدتی پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.

در همین حال ۲۲ شهریور ماه اعلام شد، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط با فساد مالی گسترده در سازمان تدارکات پزشکی به دادسرای مفاسد اقتصادی احضار شده است.

مقام‌های ارشد دولتی که بازداشت شدند+ عکس

با آغاز دوره ریاست رئیسی بر قوه قضائیه برخوردها با مفاسد سرعت گرفته است

سکوت دولت
از زمانی که ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شده است برخوردهای قضایی با پرونده‌ها فساد اقتصادی سرعت چشمگیری گرفته است. این موضوع باعث شده که رسانه‌های منتقد دولت از دلهره و نگرانی دولت از تداوم بازداشت‌ها سخن بگویند.

برخوردهای قضایی با مقامات دولتی در حالی رخ می‌دهد که دولت در این باره موضع خاصی نگرفته است. فقط در شهریور ماه حسن روحانی در یک سخنرانی گفت: «قوه قضائیه مستقل است و می‌تواند به دور از جوسازی‌ها و فشارهای جریانات مختلف با هر نوع فسادی برخورد کند؛ اما اگر در رسیدگی به پرونده‌ها شائبه سیاسی بودن پیش بیاید، قطعاً برقراری عدالت و قضاوت خواهد مرد.»

روحانی معتقد است که دستگاه قضائی باید همه پرونده‌ها را یکسان ببیند و نباید به پرونده افراد خاص و صاحب قدرت نگاه متفاوتی داشته باشیم.

غیر از این موضع، موضع گیری دیگری از سوی مقامات دولتی اتخاذ نشده است.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    4 1
    خداوند متعال به تمام کسانی در راه مبارزه با فساد قدم بر می دارند سلامتی و طول عمر و موفقیت نصیب گرداند. خدا پدر آقای رئیسی رو بیامرزه. امیدوارم مقام معظم رهبری از اقدامات ایشان حمایت کامل کنند و همیشه پشت و پناه ایشان باشند که مطمئناً تاثیرات فراوان و ملموسی برای کشور و نظام خواهد داشت.
  • علی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    4 0
    اگه سیاسی نباشه و با همین شدت و حدت ادامه داشته باشه خیلی خوبه..قوه قضاییه در ثبات بازار نقش اساسی داره اگه دقت بیششتری رو محتکرین وانبارهای بدون مجوز بشه واقعا ثبات قیمتها انجام میشه
  • علی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    0 0
    تشکرسربازانقلاب
  • رضا ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    رئيسى بايد رئيس جمهور بشه