رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: در استان روزانه 20 هزار تماس با پلیس گرفته می‌شود که 60 درصد آن‌ها عملیاتی می‌شود.

باید ساخت وساز دربرخی مناطق مشهد ممنوع شود/چرا شهرداری مشهد از پلیس استعلام نمیگیرد
به گزارش قدس آنلاین ، سرهنگ محمد بوستانی ، اظهار کرد: قانون در کشور ما مبتنی‌بر پیش‌گیری نیست و اقدامات ما معمولاً بعد از وقوع جرم صورت می‌گیرد. ما کمتر قانونی داریم که پیش‌گیرانه باشد. در این چند سال اخیر، نیروی انتظامی روی این موضوع بحث‌های فراوانی داشته‌ و توانسته‌ در قوه قضاییه شورای پیشگیری از جرم را راه‌اندازی کند.  

وی با بیان اینکه «زمانی‌که شورای پیشگیری از وقوع جرم تشکیل می‌شود مسئولیتی به آن‌جا محول شده که در واقع نوعی مطالبه‌گری است. متاسفانه با وجود چنین شوراهایی هنوز خلأهایی در جامعه وجود دارد»، افزود: وقتی در یک ساختمان تمام امنیت آن برقرار باشد، یعنی از درب‌های ضدسرقت، نرده‌، دیوارهای استاندار، دوربین مداربسته، نگهبان و... استفاده شود، قطعاً زمینه ورود سارق را سخت می‌کند. در بررسی انجام شده توسط نیروی انتظامی بیشترین سرقت‌ها از منازلی بوده که کمترین امنیت را داشته است.   

در پروژه‌های ساختمانی و تجاری از نیروی انتظامی هیچ استعلامی گرفته نمی‌شود

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: وقتی سرانه جمعیتی یک منطقه افزایش پیدا می‌کند، آن منطقه نیاز به یک مقر و گشت نیروی انتظامی دارد. متاسفانه در پروژه‌های ساختمانی و تجاری از نیروی انتظامی هیچ استعلامی گرفته نمی‌شود، در صورتی‌که این استعلامات به لحاظ امنیتی و ترافیکی بسیار نیاز است.

در مشهد بخش‌هایی وجود دارد که به آن‌ها نباید مجوز ساخت‌وساز داد

بوستانی بیان کرد: متاسفانه در مشهد بخش‌هایی وجود دارد که به آن‌ها نباید مجوز ساخت‌وساز داد، مانند اسماعیل‌آباد که اتفاقاً ساخت‌وساز در آن به‌وفور دیده می‌شود. هنگامی‌که برای شهر حریم و حدود تعیین می‌شود باید حریم را رعایت کرد. برای رسیدگی به این موضاعات در خصوص رعایت حریم در شهر، شورای حفظ بیت‌المال راه‌اندازی شده است.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی عنوان کرد: سال 95 در بخش سد ارداک خراسان رضوی نزدیک به 500 نیرو فرستاده شد تا با مردمی که به صورت غیرقانونی در آن‌جا مستقر شده بودند، صحبت شود؛ زیرا آن مکان عمومی و حضور این افراد برای سکونت غیرمجاز بود. سال بعد، بعد از پاک‌سازی درست در این مسیر، سد سرریز کرد. خدا می‌داند اگر آن منطقه تخلیه نشده بود، شاهد چه مشکلاتی می‌بودیم. همچنین در مسیر کشف‌رود همین مسئله را داشتیم. این مسائل را می‌توان پیشگیری کرد، باید در این زمینه کسانی که مسئولیتی دارند روی کار بیایند و برای آن راه‌حل ارائه دهند تا شاهد این مسائل نباشیم.

وی تاکید کرد: در خصوص الزامات قانونی مبنی‌بر این‌که شهرداری از نیروی انتظامی استعلام بگیرد، اقداماتی صورت گرفته است. مجلس باید دستور را ابلاغ کند تا شکل قانونی به خود بگیرد، سپس ما بتوانیم آن را مطالبه‌ کنیم. نیروی انتظامی موظف است خلأها را که به نفع مردم و جامعه نیست را اعلام کند تا در این خصوص پیگیری لازم انجام و مجوزهای لازم صادر شود. به طور مثال، در بحث تصادفات طرح تفصیلی قانونی شده و مجوز لازم برای آن صادر شده است.

بوستانی ادامه داد: متاسفانه هنوز مجوزی به ما داده نشده تا در زمینه ساخت‌و سازهای غیرقانونی در مناطقی که از نظر ما امنیت وجود ندارد، دخالت و به آن امور رسیدگی کنیم. در حال حاضر، برای این‌گونه موارد باید خواهش کنیم که این کار انجام نشود، اما اگر برای این امور مجوز قانونی داشته باشیم، صورت مطالبه‌گری به خود می‌گیرد و دست ما را برای رسیدگی باز می‌کند.

وی افزود: چرا باید حادثه اتفاق بیافتد بعد هزینه کنیم؟ متاسفانه در انتهای جاده‌ای که در حال ساخت بود، تابلویی بر مبنای این‌که مانعی بر سرراه وجود دارد نصب نشده بود. این بی‌احتیاطی منجر به تصادف وحشتناکی شد و خانواده‌ای فرزند خود را از دست دادند. این امور و اتفاقات باعث بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت می‌شود.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.