قم- بنا بر گفته آتش‌نشانان قمی روزانه افزون بر دو هزار تماس تلفنی با مرکز ۱۲۵ برقرار می‌شود اما جالب اینجاست که تنها ۲۵ مورد از این تماس‌ها ممکن است به عملیات امداد رسانی ختم شود و لذا این آمار خود گویای اینست که چه زمان و وقتی از پرسنل آتش‌نشانی این شهر هدر می‌رود و این در حالی است که ممکن به دلیل ایجاد یک حادثه جان یکی از شهروندان در پشت خط دیگری درخطر باشد

آتش مزاحمان تلفنی دامن همه را می گیرد/قدر بوق های آزاد در تلفن های حیاتی را بدانیم

قدس آنلاین-گروه استان ها: صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی که در خیابان‌های شهر بلند می‌شود و سایه چراغ‌های گردان قرمز آن‌ها همراه با اضطراب و عجله  بر روی دیوارها نمایان می‌شود به‌طور حتم خبر از حادثه‌ای تلخ دارد.

خودروهای آتش‌نشانی آژیرکشان خودروهای بر سر راه خود را با دستپاچگی و عجله پس می‌زنند و خطر تصادف و واژگونی را به جان می‌خرند تا بتوانند در این هیاهو ثانیه‌ای زمان بخرند تا جان انسان‌های گرفتار را نجات بدهند حال بااین‌همه پریشانی و خطر چه حالی می‌شوی که وقتی بر سر صحنه حادثه برسی متوجه شوی که این عملیات صوری است و دلیل آن مزاحمت تلفنی یک جوان و یا نوجوان برای سرگرمی بوده است؟ درحالی‌که ممکن است آن‌سوی شهر خانواده‌ای دربند آتش باشد و ما به دلیل درگیر سازی آتش‌نشانان در عملیات دروغین جان دیگران را به خطر انداختیم!

وقتی می‌شنویم که ۸۰ درصد تماس‌های حاصله با سازمان آتش‌نشانی شهر قم را مزاحان تلفنی تشکیل می‌دهند بیشتر شوکه می‌شویم!

کارکنان سامانه ۱۲۵ و سازمان آتش‌نشانی قم هنوز باوجود مزاحمت‌های مکرر با صبر و حوصله به سؤال‌های شهروندان پاسخ داده و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند اما به قول  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم باید آموزش شهروندان و به‌ویژه کودکان و نوجوانان را در این زمینه بسیار جدی گرفت چون برخی از تماس‌ها از روی مزاحمت و سرگرمی است اما برخی تماس‌ها به دلیل ناآگاهی مردم از وظایف آتش‌نشانی است.

وی از شهروندان در این راستا فقط یک خواهش دارد آن‌هم این است که قدر بوق‌های آزاد تلفن‌های حیاتی را بدانند.

عملیات‌های صوری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم با تأکید بر اینکه مزاحمت‌های تلفنی مشکلات متعددی درروند خدمات‌رسانی سازمان آتش‌نشانی ایجاد می‌کند اظهار می‌کند: مزاحمت‌های تلفنی علاوه بر اشغال کردن خطوط سامانه ۱۲۵، تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی را نیز درگیر عملیات‌های صوری می‌کند.

عباس جعفری با اشاره به این موضوع که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تماس‌های مردمی با این مرکز غیرضروری و مزاحمت تلفنی است بیان می‌کند: کاهش مزاحمت‌های تلفنی امری است که باید به‌صورت فرهنگی در جامعه نهادینه‌شده و مشکلات احتمالی را کاهش دهد.

وی می‌افزاید البته برخی تماس‌ها به‌صورت سهوی است، ولی برخی دیگر از تماس‌گیرنده‌ها با ایجاد مزاحمت، حتی با دادن آدرس غلط، از وقوع حادثه کاذب خبر می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که این مزاحمت‌ها چه هزینه‌ای برای این سازمان به دنبال دارد می‌گوید: خودروی آتش‌نشانی برای رسیدن سریع‌تر به محل حادثه ناچارند با سرعت زیادی حرکت کنند لذا احتمال تصادف و یا وقوع حادثه‌ای دیگر افزایش می‌یابد.

جعفری عنوان می‌کند: از طرفی وقتی خودروی آتش‌نشانی از ایستگاهی خارج می‌شود، اگر حادثه‌ای در محدوده آن ایستگاه رخ دهد، تا رسیدن خودرویی از ایستگاه دیگر ممکن است خسارات حادثه افزایش قابل‌توجهی یابد و لذا آتش این مزاحمت دامن تمامی شهروندان را می گیرد.

وی اظهار می‌کند: روزانه ۲ هزار تماس تلفنی با این سازمان گرفته می‌شود که فقط ۲۵ تلفن منجر به عملیات می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم  در خصوص اینکه چگونه می‌توان مزاحمت را از یک حادثه جدی تشخیص داد نیز ابراز می‌کند: نیروهای آتش‌نشانی به تجربه خوبی در این زمینه رسیده‌اند و تماس ضروری و غیرضروری را از هم تفکیک می‌کنند، ولی گاهی تماس‌های مزاحم از سوی میان‌سالان یا سالمندان است که متأسفانه باعث اعزام نیرو به محل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.