مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: وقف در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از فقر فرهنگی جلوگیری خواهد کرد و باید در تشویق افراد به وقف در این حوزه، فرهنگ‌سازی در سطح جامعه صورت بگیرد.

وقف در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از فقر فرهنگی جلوگیری خواهد کرد/ هر فردی با وقف یک جلد کتاب می تواند واقف شود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین احمدزاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: وقف در حوزه کتاب و کتابخوانی پیشینه طولانی داشته و به زمان زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)  بر می گردد و آثار بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی تصریح کرد: آثار علمی و کتاب های متعددی در کتابخانه ها وجود دارند که منشا آنها وقف و منابع وقفی می باشند، از طرفی این نوع وقف بسیار ماندگار است زیرا مطالعه یک کتاب می تواند سرنوشت زندگی خواننده آن را تغییر دهد و سعادت و عاقبت بخیری رابرای  واقف به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام احمد زاده با بیان اینکه وقف کتاب در فرهنگ دینی و ملی ما  سابقه دیرینه ای دارد، ادامه داد: هر فردی با وقف یک جلد کتاب می تواند اسم خود را به عنوان واقف ثبت کند و آثار و برکات وقف را برای خود همراه داشته باشد. در سال ۹۵ کتابخانه قلم در خیابان آخوند خراسانی شهر مقدس مشهد با امکانات مجهز و در سه طبقه برای استفاده عموم وقف شد. همچنین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و مجموعه کتاب هایی که در دانشگاه فردوسی مشهد وجود دارند این ها همه وقف هستند.

وی با بیان اینکه مجموعه کتابخانه ها و کتاب های موجود در آنها مدیون وقف هستند، افزود: خیرین و واقفان باید به موضوع کتاب و کتابخانه توجه بیشتری داشته باشند، زیرا نیاز جامعه در این حوزه همچنان رو به افزایش است و همانطور که نسل های گذشته برای زمان فعلی وقف هایی را دراین حوزه انجام دادند نیاز است که نسل فعلی و واقفان در شرایط فعلی نیز برای استفاده علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در آینده، وقف هایی را در این زمینه انجام دهند.   

حجت‌الاسلام احمدزاده با اشاره به خدمات وقف در حوزه فرهنگ عمومی، اظهار کرد: از زمانی که موقوفه و وقفی  ایجاد می‌شود تا زمانی که از عواید آن استفاده ای صورت بگیرد ، ثواب آن برای واقف ثبت می‌شود و درواقع به‌گونه‌ای است که واقف زنده است. وقف در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از فقر فرهنگی جلوگیری خواهد کرد و باید در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، در استفاده از منابع  وقف و تشویق افراد به وقف در این حوزه، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.