گالری‌های تهران این هفته با ۳۸ افتتاحیه میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند.

از برپایی نمایشگاه نقاشی‌خط ابراهیم حقیقی تا نمایش پوسترهای مرتضی ممیز

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، گالری‌های تهران این هفته با ۳۸ افتتاحیه میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی هستند. از روز گذشته ۲۴ آبان‌ماه هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در گالری‌های تهران حاضر شده‌اند تا عکسها، آثار حجمی و نقاشی‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند.

نمایشگاه مجسمه آسیه عبدالهی با نام «اندیشه‌های نامرئی» نیز تا ۵ آذر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع شده است.

نمایشگاه گروهی طبیعت بی‌جان ۱۲+۱ با گردآوری عیسی جباری تا ۴ آذر در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ میزبان هنردوستان است.

نمایشگاه نقاشی فاطمه جوشقانی تحت عنوان «حس مکان» تا ۲۹ آبان ماه در نگارخانه آتشزاد برپاست. علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان ولیعـصر، نرسیده به میدان ونک، خیابان عباسپـور شمالی، بعـد از پل همت، پلاک ۲۳ مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «در پرده چشمان من» تا ۲۸ آبان در گالری آیریک برگزار می‌شود. علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع ایریک سنتر جنوبی، طبقه ۳، واحد ۱۰۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی هما بذرافشان با نام «فنطاسیا» تا ۱۴ آذر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است. در بیانه این نمایشگاه آمده است: «وقت‌هایی می شود که مفهوم «خود» دستخوش فروپاشی شود و همه تثبیت یافته های جهان را به هم بریزد. واقعیت‌ها و خیال ها، پاره های تصویری و روایی که درهم میتابند و بافتار زمانی - مکانی واقعیت را می سازند، همه به یک نقطه یقینی ارجاع دارند. یک نقطه ثبات بخش. یک نقطه واحد آغاز و پایان که همان خود است. لحظات فروپاشی لحظه های تکه پاره شدن این ترکیب درهم تافته است...»

نمایشگاه عکس محبوبه کرمعلی با نام «زنگ تفریح» تا ۵ آذر در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

نمایشگاه نقاشی‌خط ابراهیم حقیقی تا ۲۹ آبان در آرت‌سنتر باغ برپاست. در گرافیک ایران هنرمندان محدودی بوده‌اند که دانش گرافیک و زیربنای اصول زیباشناسی آن را با هنرهای تجسمی پیوند زده و از مرزهای این هنر گذر کرده باشند. ابراهیم حقیقی از هنرمندانی است که به واسطه معرفت و دانش عمیق‌اش از هنرهای تجسمی و آزمودن خلاقۀ دستاوردهای بصری و احاطه و اشرافش بر «تصویر» این کار را امکان‌پذیر کرده است. این بار ابراهیم حقیقی در نمایش خط‌نگاره‌هایش آثاری لطیف تر و ملایم‌تر از کارهای یک دهه اخیرش را به نمایش گذاشته است: آن غوغای درونی و شورانگیزی خط، جایش را به لطافت رنگ و رازآمیزی خوشنویسی داده است.

در مجموعه اخیر که نمایش دستاوردهای هنرمند در ۷۰ سالگی است، گذر خاطرات و مخاطرات با همۀ تلخ و شیرین‌اش، پیش روی مخاطب است: تیله ها، عکس‌های کودکی هنرمند، تصویر مادر هنرمند و عکس‌هایی از آلبوم‌های خانوادگی و نمایش کلمات و جملاتی همچون «یاد باد آن روزگاران»، «به کجای این شب تیره»، «ابرهای همه‌عالم شب و روز….»، «من دلم سخت گرفته است...»، «وقتی که من بچه بودم...» تاکیدی بر این خاطرات پراکنده است. کارهای اخیر ابراهیم حقیقی در اینجا، بیشتر نقاشی هستند تا «نقاشی- خط» (و یا به قول او خط‌نگاره). زبان نقاشی های اخیر بی‌واسطه‌تر از گذشته‌اند و محملی برای القای احساس‌های متفاوت هنرمند شده‌اند. ایجاز در استفاده از عناصر بصری، ترکیب نوشته‌ها با رنگ و میل به ناخوانایی، انتزاع خوشنویسی و غلبه هیجانات رنگ بر مفهوم ادبیِ خط، تفکر هنرمند و تاکید او را بر ایده اصلی کارها یعنی «نمایش خاطره» نشان می‌دهد. علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۷، باغ انجمن خوشنویسان مراجعه کنند.

 نمایشگاه عکس آگاتا گرژیبوسکا با نام «۹ دروازه بی‌بازگشت» تا ۲۸ آذردر گالری Ag واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ برپا است.

نمایشگاه نقاشی عسل رستگار با نام «هویت بدون مرز» تا ۲۹ آبان در گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ میزبان علاقمندان است.

نمایشگاه حجم و چیدمان المیرا سلامت با نام «بیجا مانده» تا ۴ آذر در گالری الهه برپا است. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «کفش‌هایی که راه رفتند، لباسهایی که پوشیده شدند و گاه نپوشیده باقی ماندند، قابهایی که از عکس‌ها پر و خالی شدند و مایی که همچنان در چرخش زمان تاب میخوریم. بیجـامانده، گردهمایی اشیاء و افرادی است که به جا ماندهاند، تصویری است از تجربه زیسته، یادبودی است از قدمهای برداشته شده و یادمانی است از لحظات تلخ، شور و اما شیرین زندگی».

نمایشگاه طراحی علی شفیعی با عنوان «تاش» تا ۲۹ آبان در گالری باروک به نشانی شریعتی، پایین‌تر از پل رومی، پلاک ۱۷۳۶ برپاست.

همچنین نمایشگاه عکس سودابه شایگان با نام «گیرنده ضعیف» تا ۳۰ آبان در گالری تم برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، نجات‌الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «خبرها بی‌درنگ پشت سر هم روی صفحه تلویزیون، گوشی موبایل و ... نقش می‌بندند و همواره هستند چیزهایی که فرصت خودنماییِ بی‌دردسر را از آن‌ها می‌گیرند؛ برفک‌ها، پارازیت‌ها و از همه جالب‌تر خودِ تماشاچی که قدرت درک و لمس خبرهای بدِ مربوط به دیگران را نخواهد داشت...»

نمایشگاه عکس رسول اولیازاده با نام «تمنای بهشت» تا ۳۰ آبان در گالری خانه عکاسان جوان به نشانی یوسف‌آباد، خیابان چهارم، پلاک ۳، طبقه دوم برپاست.

نمایشگاه ۱۰۰ پوستر از آثار مرتضی ممیز به مناسبت چهاردهمین سالگرد این هنرمند، روز گذشته در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شد. هم‌چنین نمایشگاهی از آثار جیانپینگ‌هه، طراح گرافیک از کشور آلمان با سخنرانی این هنرمند در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد. گالری نامی خانه هنرمندان نیز میزبان عکس‌های هانا بیسلی با عنوان «معماری ابرها» است. گالری تابستان خانه هنرمندان هم میزبان نمایشگاه گروهی عکس «قصه‌های سیدبار» است. این نمایشگاه‌ها تا ۵ آذرماه در خانه هنرمندان به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر ادامه دارد.

نمایشگاه عکس حمید جانی‌پور با نام «گلوبندک» تا ۴ آذر در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، طبقه ۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی «من و اسطوره» تا ۳۰ آبان در نگارخانه رسول مهر به نشانی سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، کوی ارغوان، بلوار مروارید برپاست. «من و اسطوره» نمایشی بزرگ از هنرمندان بهار ایده است که به کوشش نازیلا پاکیاری همراه با رونمایی کتاب آثار هنرجویان گشایش یافت. این نمایشگاه حاصل فعالیت گروهی هنرجویان موسسه هنرهای تجسمی بهار ایده است.

آثار نمایشگاه در دو بخش «من» که شامل آثار بچه‌ها با محور خودشناشی و « اسطوره » که  در این نمایشگاه  به شخصیت‌ها و قصه‌های اساطیر ایرانی در شاهنامه‌هایی همچون آرش کمانگیر، زال و سیمرغ و هفت خوان رستم و ... پرداخته شده است. شکل ارائه آثار نمایشگاه در قالب نقاشی، حجم، داستان‌نویسی و هنرهای اجرایی و موسیقی خواهد بود.

 نمایشگاه نقاشی و ویدئوآرت شه‌گل صفرزاده با نام «صدای شکسته» تا ۱ آذر در گالری ژاله برگزار می‌‎شود. این گالری به نشانی ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳ قرار دارد.

نمایشگاه عکس شقایق کریمی با نام «تراکب» تا ۲۹ آبان در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

نمایشگاه آثار رحیمه‌ پورنوربخش با نام «نقش خراش» تا ۲۹ آبان در نگارخانه شیث به نشانی چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی برگزار می‌شود.

نمایشگاه عکس مژگان خادمی‌راد با نام «ملحقات و ضمیمه‌ها» تا ۳ آذر در گالری ژینوس واقع در خیابان دکتر حسین‌ فاطمی، ابتدای خیابان‌ ولیعصر، پلاک‌ ۲۱ برقرار است. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «آدم‌ها شکلِ رسمیِ علاقه‌ام به دیدن دنیا هستند؛ رفتارها، روشها، زیستها، افتها، خیزها. عکاسی، این رسانه در دسترس همگان، با کلیدواژه های دمِ دستاش، خوب می تواند این شکل سطحی و کم عمق زندگیِ ما آدمها را روایت کند. اصلا گویی عکاسی برای ماهایی است که داریم زیستنی را تجربه میکنیم که نه قبل از ما و نه بعد از ما اینگونه تجربه نخواهد شد؛ و شاید حتی برای بعدیها چیزی بیاید که دیگر ناماش دوربین نباشد».

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط «کاشی هفتم» تا ۵ آذر در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برپاست.

همچنین نمایشگاه آثار کوروش قاضی‌مراد با نام «می‌دانی، نمی‌دانی...» در نگارخانه سهراب به نشانی خیابان سمیه، قبل از رامسر، شماره ۱۴۲ میزبان هنردوستان است.

نمایشگاه چند رسانه‌ای امیرحسین شهنازی تا ۲۹ آبان در گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ میزبان هنردوستان است.

 نمایشگاه گروهی «تصعید» با گردآوری رامین سعیدیان تا ۵ آذر در گالری علیها برپا است. این گالری در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، کوچه رمضانیان، ابتدای کوچه احمدی مقدم (ایزد)، پلاک ۳۱، طبقه اول قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «هر انسانی حداقل دو نفر است. بنابراین ما دو مؤلف و دو مخاطب داریم. مؤلف و مخاطب خودآگاه و ناخودآگاه. مؤلف خودآگاه ترسیم می‌کند، از معلومات خود در هنر سود می‌برد. مؤلف ناخودآگاه با تردستی، اشکال او را عوض می‌کند و در معانی غیرمتعارف به کار می‌برد و سمبل های ناشناخته می‌آورد. مخاطب به قول خودش دارد اثر هنری را می‌بیند اما حواسش جای دیگری است، فرمی، صحنه‌ای، وصفی دقایقی است که او را با خود برده است...»

نمایشگاه گروهی نقاشی «رنگ‌های رویایی من» تا ۳۰ آبان در گالری هنر شماره ۲ به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران برپاست.

نمایشگاه مجموعه‌ای از طراحی‌ها و نقاشی‌های دوره اسطوره و ریاضی، علی اکبر صادقی تا ۱۲ آذر در گالری هور برگزار می‌شود. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ قرار دارد.

نمایشگاه نقاشی طیبه دژدوست با نام «وارونگی» تا ۴ آذر در گالری ویستا برگزار می‌شود. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

نمایشگاه گروهی نقاشی «مهر» تا ۳۰ آبان در گالری فرهنگسرای گلستان به نشانی خیابان گلبرگ، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

 نمایشگاه آثار بیتا محبتی با نام «انتقال» تا ۲۹ آبان در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم قرار دارد.

نمایشگاه آثار مهسا الف با نام «ظرف از جنس مظروف» تا ۱۳ آذر در گالری محسن برگزار می‌شود. گالری محسن در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه آمده: « برای آن‌که پیراهن فهم و بازنمایی بر تن اندیشه‌ای کنیم باید ابتدا از پس ادعای توصیفش برآییم. ‪انتزاعِ اندیشه به حروف ختم می‌شود هرچند حروف به ژرفای اندیشه دست نمی‌یابد. ظرف و مظروف همچون حروف و اندیشه از یک صورت‌بندی مرئی‌ و نامرئی یا ظاهری و باطنی صحبت می‌کند که در آن یکی دیگری را در بر می‌گیرد و قالبی برای آن می‌شود. مهسا الف از جنس همین صورت‌بندی الکنِ پیدا و پنهان، پیکره‌ی مجموعه‌ی جدیدش را شکل داده است».

نمایشگاه گروهی نقاشی «نقاشی ذهنی زندگی» تا ۲۹ آبان در گالری نجما به نشانی بلوارمیرداماد، خیابان البرز، ابتدای خیابان تابان شرقی، شماره ۴۴ طبقه پنجم جنوبی برپا می‌شود.

نمایشگاه نقاشی «منطق الطیر» مجموعه ای از آثار نسیم داوری نیز در پروژه های آران برگزار شده است. این نمایشگاه در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ واقع شده است. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «راآرادر برداشت خود از یکی از مهم ترین منظومه های شعر پارسی، نسیم داوری به لایه های متفاوتی از شاهکار فرید الدین عطار نیشابوری می پردازد: بداعت، ویژگی غنائی شعر، سمبولیسم و ذکاوت. با جادوی قلم نقاشی خود و همراه با پرندگان شاعر، هنرمند همسفران خود را می یابد: برای دست یابی به عالمی بالاتر، با بینشی والاتر و در جهانی بینظیر که ساخته تخیل سرکش و مثال زدنی هنرمند است. هنرمند قصه هدهد، طاووس، گنجشک، کبوتر،  فاخته، اردک، بلبل، طوطی، کبک، حواصیل،   جغد و شاهین،..را به تصویر میکشد. سی پرنده ای که به سفری پر مخاطره برای رسیدن به کوه قاف دست می زنند تا سیمرغ افسانه ی را پیدا کنند و درک کنند که  هریک سیمرغی در درون خود هستند.

تمثیل های نهفته در این نقاشی ها  خاطراتی پنهان در اعماق ذهن انسانها را نشانه میرود. ما شاید با هم پرواز کنیم، ولی سفر برای هریک متفاوت خواهد بود. هم در شعر و هم در این نقاشی ها، بسیاری از موضوعات و مسائل زندگی پسا مدرن مورد اشاره قرار می گیرند: فردیت، همزیستی، احترام برای ارزش های خود و دیگری، حق برخورداری از آزادی و حق انتخاب ...»

نمایشگاه نقاشی محسن فراهانی با نام «وارون» تا ۲۹ آبان در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

نمایشگاه طراحی و مجسمه هما توکلی با نام «سنگ و کاغذ» تا ۲۹ آبان در گالری ۷ ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ برپا است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.