نشست نقد و بررسی فیلم«درسکوت» با حضور ژرژهاشم زاده کارگردان در پردیس سینماهویزه مشهد برگزار شد.

پروسه تولید فیلم در ایران طولانی و پیچیده است/متاسفانه نتوانستیم برای سینمامخاطب خوبی تربیت کنیم

به گزارش قدس آنلاین،در ابتدای این نشست ژرژهاشم‌زاده که سابقه کارگردانی فیلم کوتاه و دستیار کارگردانی در سینما را دارد درباره اولین فیلم بلندش گفت: از بیست‌وپنج سال پیش به این‌ طرف فیلم کوتاه می‌ساختم و هر سال باید یک فیلم کوتاه بسازم.اما از پنج یا ده سال قبل دلم می‌خواست فیلم اولم را بسازم ولی شرایط جور نمی‌شد. برای اینکه به‌واسطه سال‌ها کار در سینما و فیلم‌های کوتاه و تله‌فیلم‌هایی که می‌ساختم و هم اینکه مرا به عنوان دستیار و برنامه‌ریز در سینما می‌شناختند و اصلا امرارمعاش من در این سینما از این طریق بود به همین جهت عوض کردن این لاین کاری در شاخه دیگر سینما برایم کمی با سختی همراه بود. تا اینکه از سه سال قبل که تصمیم گرفتم ساخت فیلمنامه در سکوت را شروع کنم. ابتدا فیلمنامه دیگری به وزارت ارشاد داده بودم که تصویب شد اما آنها محترمانه به من گفتند آن فیلم را نسازم و فیلم دیگری جایگزین آن کنم.

هاشم زاده افزود:همیشه دوست داشتم فیلم بلند کارکنم و برای تولید این فیلم از لحظه ایی که تصمیم گرفتم تا پایان کار،پنج سال زمان برد تا "درسکوت" آماده شد.

وی با اشاره به اینکه پروسه تولید فیلم در ایران طولانی  وپیچیده است افزود: من فیلم «در سکوت» را سال ۹۴ تمام کردم و سال ۹۵ برای اکران آماده شد و بدون هیچ اصلاحیه‌ای از ارشاد پروانه نمایش گرفت، اما به دلایلی فیلم اکران نشد تا دو سال قبل که فارابی مالکیت صددرصد فیلم را گرفت و امسال در هنروتجربه اکران شد،اتفاقا در طول ساخت فیلم برخی بازیگران وعوامل به این موضوع اشاره می کردند که اگر فیلم در گروه هنر وتجربه هم اکران شد ناراحت نشوم و آن زمان متوجه این موضوع نمی شدم تا اینکه شرایط اکران را دیدم وخوشحالم که امروز فیلمی ساختم  که درگروه هنروتجربه اکران شده و خیلی راضی هستم، چون مخاطبان این گروه خاص و حرفه ای تر به دیدن فیلم می آیند.

کارگردان فیلم"در سکوت" افزود: متاسفانه واقعیت این است که درطول هفتاد الی هشتاد سال گذشته ما نتوانستیم برای سینما، مخاطب خوبی تربیت کنیم و سینمای بی کیفیت ونازل امروز سینمای ایران باعث شده ازهمین موقعیت و جایگاه هم پایین تر برویم وامروز مخاطبین فیلمهایی که دغدغه صرف گیشه را ندارند به همین خاطر کم است اما بازهم من ازاینکه فیلمم در گروه هنروتجربه بعد از سه سال اکران و مخاطب آن هم تا پایان تیتراژ در سالن می نشیند و با روشن شدن چراغ سالن را ترک می کند خوشحالم.

وی درخصوص حضور بازیگران مطرح سینما در اولین ساخته اش نیز گفت: سال‌های طولانی در سمت دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در پروژه‌هایی با این بازیگران مثل فاطمه معتمدآریا و آقای سعید پورصمیمی کار کرده‌ام. شاید دوستی و نزدیکی با آن‌ها کمک کرد برای این‌که در فیلمم بازی کنند. زیاد کلنجار نروم و آن‌ها به من لطف کردند و کار را پذیرفتند. یکی از دلایل دیگر، فیلم‌نامه است که احتمالا برایشان جذابیت داشته و در آن بازی کردند. گروهی که در این فیلم کنار من بودند خیلی کمک کردند.

هاشم زاده در خصوص صحبت های حبیب قاآنی مجری  ومنتقد این نشست در خصوص استفاده از برخی چهره ها در برخی نقش ها که پرداخت درست و کاملی نداشتند و برخی ایرادها در فیلمنامه گفت: این ایراد رو که برخی چهره ها را در نقش هایی که پرداخت کاملی نداشتند استفاده کردم قبول دارم و امروز که فیلم رو نگاه می کنم متوجه این اشتباه هم شده ام و آن را به عنوان یک تجربه در کارهای بعدی ام استفاده می کنم.

هاشم‌زاده گفت: ایده فیلم از مطلب کوتاهی که من چند سال پیش در روزنامه خواندم گرفته شده که زنی که مورد تجاوز قرار می گیرد و بعد از چندین سال به دنبال فرزندش آمده بود. طرح اولیه فیلم را در قالب چند صفحه به آقای مهدی شیرزاد دادم که فیلم‌نامه نویس حرفه‌ای هستند و هر ایرادی در فیلمنامه و یا شخصیت هاست تقصیر من در زمان اجرا بوده است.

 وی با اشاره به علاقمندیش به ساخت فیلم با محوریت آسیب های اجتماعی گفت:همیشه بزه برایم موضوع جذابی بوده، این که چه عواملی باعث ایجاد بزه می‌شوند و بزه روی جامعه چه اثراتی دارد. حتی فیلم بعدی‌ام در مورد بزهکاری نوجوانان است. در طول تحقیقم در مورد موضوع تجاوز با روان‌شناسان زیادی صحبت کردم و موفق شدم با سه نفر از بیماران آن‌ها صحبت کنم. در فیلم هم سعی کردم به تاثیرات و عوارض این آسیب در طول زندگی فرد بپردازم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.