بوشهر- بسیاری از مردم آنفولانزا را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند درحالی‌که آنفولانزا بیماری ویروسی و واگیر است که می‌تواند در موارد شدید فرد را به کام مرگ بکشاند.

تب آنفولانزا در بوشهر بالا رفت/دو نفر جان باختند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه طی هفته گذشته تاکنون این بیماری که در اذهان بسیاری از مردم بسیار عادی و معمولی جلوه می‌کند موجب جان باختن دو تن از هم‌وطنان ما در استان بوشهر شده است.

ازدحام در مراکز درمانی

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه بابیان اینکه یک کودک ۴ ساله از این شهرستان به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا جان باخت اظهار کرد: این کودک باوجوداینکه در یکی از بیمارستان‌های بوشهر بستری شد اما جان به جان تسلیم کرد.

محمد بازیاری در خصوص این سؤال که چرا این بیماری تا این میزان خطرآفرین بوده و منجر به مرگ این کودک شده است ادامه می‌دهد: برخی افراد در برابر این بیماری مقاومت و دیر به مراکز درمانی مراجعه  و یا به توصیه پزشکان توجه نمی‌کنند.

وی عنوان می‌کند: آنفولانزا در گروه‌های آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلابه مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد.

بازیاری بابیان اینکه روزانه افزون بر ۱۰۰ نفر در این شهرستان به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند می‌افزاید: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلودرد و درد عضلانی همراه است.

 وی یادآور می‌شود: ویروس بیماری آنفولانزای فوق حاد انسانی که از طریق ترشحات آلوده منتقل می‌شود، باید از تماس دست با چشم و بینی خود خودداری شود.

ضرورت رعایت بهداشت فردی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه تاکنون ۱۴۰ بیمار با علائم بیماری‌های تنفسی مشابه آنفلوانزا به بیمارستان‌های استان بوشهر مراجعه و تحت درمان قرارگرفته‌اند بیان می‌کند: متأسفانه دو مورد فوت ناشی از بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بوشهر گزارش‌شده است که نمونه برای آزمایش ازنظر ابتلا به آنفلوانزا به آزمایشگاه مرجع ملی ارسال‌شده و هنوز پاسخ اعلام‌نشده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به این موضوع که تاکنون در خصوص پنج مورد از بیماران جواب آزمایش‌های آن‌ها مثبت گزارش‌شده است می‌افزاید: آنفلوانزا ویروسی غیرقابل‌پیش‌بینی است که بیشتر در فصل سرما رواج می‌یابد و تشخیص زمان بروز و شدت بروز آن در افراد دشوار است.

وی با اشاره به اینکه همه‌ساله با آغاز فصل پاییز بیماری‌های تنفسی نیز در بین مردم شیوع پیدا می‌کند یادآور می‌شود: امسال فعالیت ویروس آنفلوانزا در کشور ما زودتر شروع‌شده و به‌تبع آن پیش‌بینی می‌شود که طول مدت شیوع نیز طولانی‌تر شده و همچنین شدت بیماری‌زایی ویروس بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

خواجه‌ئیان با اشاره به برخی از راه‌های مؤثر در پیشگیری از بروز آنفولانزا بیان می‌کند: شستشوی مرتب دست‌ها مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری است. همچنین دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است؛ چراکه ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

 وی تأکید می‌کند: برای پیشگیری از ابتلا و همچنین گسترش همه‌گیری در جامعه باید بهداشت فردی را جدی گرفت و از طرفی اگر افراد دچار این بیماری شدند در منزل استراحت کرده و از تماس نزدیک ومصافحه با دیگران خودداری کرده و حتماً از ماسک یک‌بارمصرف استفاده کنند.

خواجه‌ئیان هشدار می‌دهد: افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، گروه‌های خاص مانند کودکان، سالمندان (افراد بالای ۶۵ سال) و افرادی که دارای بیماری نقص ایمنی هستند ضروری است واکسن آنفلوانزا را تهیه و تزریق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.