امیر خورشیدی فرد معتقد است یکی از دلایل مهم ماندگاری این برنامه دعای خیر خانواده شهدا و دینی است که به گردن ما دارند تا بتوانیم پیام رسان شهدای عزیز باشیم.

می‌خواستیم پیام‌رسان شهدا برای نسل‌های آینده باشیم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، برنامه تلویزیونی «از آسمان» از برنامه های باسابقه شبکه دو است که به موضوعاتی در حوزه فرهنگ جهاد، حماسه و شهادت می پردازد و آرشیوی غنی و ماندگار در حوزه تاریخ دفاع مقدس برای تلویزیون به جا گذاشته است. اینکه برنامه ای با موضوع جهاد و  شهادت، بیست سال روی پا بماند و حدود ۱۳۰۰ برنامه را برای مخاطبان پخش کند، ذخیره‌ای گرانبها برای مردم و تولید کنندگان آن است. برنامه «از آسمان» کاری از گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه دو، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «امیر خورشیدی ‌فرد» تنها برنامه مستمر تلویزیون در حوزه فرهنگ شهادت و دفاع مقدس است که به موضوعاتی همچون مقاومت، جهاد، دفاع از حرم و وطن می پردازد. این برنامه هر هفته جمعه‌ها ساعت ۱۶ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. با امیر خورشیدی فرد درباره جزئیات این مجموعه قدیمی و ماندگار گفت و گو کردیم که می خوانید:

جرقه ساخت این برنامه چطور زده شد؟

جرقه ساخت برنامه «از آسمان» به حدود بیست سال پیش برمی گردد یعنی در سال ۱۳۷۸ تولید و پخش این برنامه از شبکه دو سیما شروع شد. البته آن زمان با عنوان «ویژه های دفاع مقدس» روی آنتن می رفت و موضوعاتی درباره شهدا، عملیات های دفاع مقدس، آزادگان و رزمندگان داشت. عنوان «از آسمان» از سال ۸۳ روی این مجموعه گذاشته شد و تا امروز که برنامه وارد بیستمین سال تولید خود شده است، ادامه دارد.

برنامه در این بیست سال تغییر رویکردی هم داشته است؟

رویکرد برنامه با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ می داد، مشخص می شد و موضوعات برنامه بر همان مبنا ساخته می شد مثلا زمانی که با گروه تولید همراه با مقام معظم رهبری به شهرهای مختلف می رفتیم از حاشیه های دیدار رهبری با مردم، بسیجیان، خانواده های شهدا و ایثاگران، محتوای برنامه را تولید می کردیم و روی آنتن صدا و سیما می رفت. موضوع راهیان نور ازدیگر محورهای این برنامه بود که حدود ده سال از شبکه یک و دو سیما پخش می شد. برنامه های این مجموعه به فراخور شرایط کشور ساخته می شد. تا الان ۲۰۰ برنامه از شهدای مدافع حرم از سراسر کشور در این مجموعه تولید شده است. در این سالها سعی کردیم که رویکرد برنامه از جهت تنوع و محتوا همسو با خواسته ها و نظرات مردم باشد.

از مخاطبان برنامه هم سوژه می گرفتید؟

بله ما از طریق فضای مجازی، کانال برنامه و روابط عمومی سازمان  بازخوردهای خوبی از مردم گرفتیم. نظراتی که مردم برای برنامه می فرستند، نشان می دهد که چقدر از مجموعه راضی هستند مثلا می گویند که چرا زمان برنامه بیشتر نمی شود یا چرا فقط هفته ای یکبار پخش می شود. جالب است بدانید زمانی که برنامه شهدای مدافع حرم پخش می شد، مردم به ما پیام می دادند که دوست دارند در کنار مدافعین حرم در سوریه باشند و گاهی درباره نحوه اعزام داوطلبان می پرسیدند.

به نظر شما رمز ماندگاری یک برنامه تلویزیونی با بیست سال قدمت چیست؟

یکی از دلایل ماندگاری این برنامه تعهدی است که به شهدا، جانبازان و اقشار ایثارگران داشتیم و داریم، بنظرم این تنها شاخصه ای است که باعث شده برنامه تا امروز باقی بماند، به مو برسد ولی پاره نشود که آن را از عنایات خدا و شهدا می دانیم. اخلاص گروه تولید هم بسیار مهم است، بچه ها با جان و دل برنامه ها را تولید می کنند، با حسابهای مالی و دستمزدهای معمولی هیچ برنامه ای نمی تواند بیست سال دوام بیاورد ولی گروه ما وابستگی سازمانی ندارد بلکه گروه با اخلاص توانسته دو دهه دوام بیارود چون تعهدی بر دوش ماست. دعای خیر خانواده شهدا و ایثارگران هم پشت این برنامه است که توانستیم دوام بیاوریم. برنامه هایی که درباره شهدای مدافع حرم کار کردیم، اتفاقات عجیبی را در پی داشت مثلا گاهی بعد از پخش برنامه، آن شهید به خواب اعضای خانواده اش می آمد یا طی مصاحبه با خانواده آن شهید، متوجه می شدیم که شهید بزرگوار از مخاطبان برنامه بوده است.

اخیرا برنامه ای برای شهید حسین محرابی از مشهد کارکردیم. چندی پیش همسر شهید، نامه ای برای شبکه دو  فرستاده بود که در آن نوشته بود؛ من همسر شهید مدافع حرم هستم و شوهرم همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) در سال ۹۴ در سوریه به شهادت رسید. در آن نامه اشاره شده بود: قبل از اینکه حسین آقا به سوریه برود برنامه «از آسمان» را همراه با سه فرزندانمان تماشا می کردند و پا به پای خانواده شهدا اشک می ریختیم. فرزندانمان دوست دارند که برنامه ای برای پدرشان ساخته شود. این برنامه ساخته شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بنظرم یکی از دلایل مهم ماندگاری این برنامه دعای خیر خانواده شهدا و دینی است که به گردن ما دارند تا بتوانیم پیام رسان شهدای عزیز باشیم.

ضرورت وجود چنین برنامه هایی در تلویزیون چیست؟

بنظرم هر کدام از این برنامه ها به عنوان یک سند تاریخی مهم برای کشور ما باقی خواهند ماند.  اگر به برنامه بیست سال پیش برگردیم بسیاری از پدران و مادران شهدا، فوت کرده اند و جانبازان گرانقدری که شهید شدند، سخنان و خاطرات این بزرگواران در این برنامه ها باقی می ماند. چه بسا که بسیاری از این حرفها و خاطرات مدفون شده باشند ولی ما به وسع خودمان سعی کردیم که به این موضوعات بپردازیم. حتی اگر روزانه یک برنامه از این جنس، تولید و از تلویزیون پخش شود باز هم کم است چون این ها به عنوان اسناد تاریخی در کشورمان می مانند.

چطور می شود که خانمی با  سه فرزند، اجازه بدهد که شوهرش به میدان نبرد برود؟ ما در برنامه «از آسمان» درباره این مسائل حرف می زنیم و این ها برای آیندگان می ماند. شهید مدافع حرم، سجاد طاهرنیا پنج روز قبل از تولد فزندش به سوریه اعزام شد، گفته بود اگر تولد فرزندم را ببینم ممکن است پایم برای رفتن سست شود. این ها اثرش را در آینده می گذارد و باقی می ماند.

حتما خاطرات فراوانی در طول دو دهه برنامه سازی درباره شهدا و جانبازان دارید به نمونه هایی از آنها اشاره  می کنید؟

هر کدام از این برنامه ها برایم خاطرات ماندگاری داشت. به یاد دارم ده سال پیش برای تولید برنامه ای درباره خدمات سردار شهید شوشتری به سیستان و بلوچستان رفتیم و توفیق داشتیم مدتی را در محضر ایشان باشیم. چندی پیش هم برای تولید برنامه به مناسبت شهادت این سردار عزیز به منزل ایشان رفتیم. در سالهای اخیر هم برنامه های زیادی برای شهدای مدافع حرم تولید کردیم.

برای تولید برنامه هایی درباره شهدای مدافع حرم، چند روز در مشهد بودیم. سوژه های مشخص را تصویربرداری کردیم و کار تمام شد. دو روز قبل از رفتن گروه به تهران، دنبال سوژه جدیدی بودیم که جور نمی شد. به حرم رفتم و به آقا گفتم که ما دو روز دیگر در مشهد هستیم و دستمان خالی است، عنایتی کنید تا دست پر برگردیم. وقتی از حرم برگشتم، مصاحبه با خانواده شهید مدافع حرم مصطفی عارفی هماهنگ شده بود، آن هم در کمتر از چند ساعت. بعد از برگشت به تهران، همسر این شهید بزرگوار زنگ زد و گفت خواب دیدم وقتی برای فیلمبرداری به مزار شهید رفته بودیم، آقا مصطفی سه پایه های دوربین را جابه جا می کرد و همراه با گروه بود. همسر شهید می گفت این نشان می دهد که شهید عارفی چقدر از تولید این برنامه رضایت داشته است. در  زمان ساخت این مجموعه پی بردم که چقدر شهدای مدافع حرم با مردم گره خورده اند.

مردم برای ادامه مسیر می توانند به ما کمک کنند، حتی آمادگی داریم که دو برنامه را در هفته تولید کنیم. این مجموعه از سال ۷۸ شروع شده و به لطف خدا تا کنون ۱۳۰۰ برنامه ساخته شده که به عنوان اسناد تصویری در آرشیو صدا و سیما موجود است. امیدوارم خانواده شهدا با دعای خیرشان پشتوانه ما باشند و بتوانیم تا آخرین لحظه عمرمان این برنامه را روی آنتن ببریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.