در پی اظهارات مداخله جویانه اخیر «جفری فلتمن» سفیر سابق آمریکا در لبنان، شهروندان این کشــور با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در لبنان مراتب اعتراض خود را نسبت به این اظهارات نشان دادند.

جهان/ سید احمد موسوی

در پی اظهارات مداخله جویانه اخیر «جفری فلتمن» سفیر سابق آمریکا در لبنان، شهروندان این کشــور با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در لبنان مراتب اعتراض خود را نسبت به این اظهارات نشان دادند. پایگاه خبری العهد در این رابطه نوشت: شهروندان لبنانی برای مشارکت در تظاهراتی با هدف محکومیت مداخلات آمریکا در این کشور و اظهارات جفری فلتمن سفیر سابق ایالات متحده در لبنان به سمت سفارت آمریکا در منطقه عوکر بیروت رفتند.

در این رابطه خبرگزاری رویترز با اشاره به اقدامات امنیتی شدید ارتش لبنان در اطراف سفارت آمریکا نوشت: ارتش لبنان روز یکشنبه تمامی خیابان‌ها و مسیرهای منتهی به سفارت آمریکا در بیروت را با سیم خاردار مســدود کرده است. لازم به ذکر است که فلتمن چند روز پیش در گفت‌وگویی که با روزنامه ســعودی الشرق الاوســط انجام داد، مدعی شده بود وجهه حزب‌الله به واسطه اینکه بخشی از مشکلات سیاسی این کشور محسوب می شود در تظاهرات اعتراض اخیر در لبنان مخدوش شده است.

 سفیر سابق آمریکا در لبنان با اشاره به اینکه تظاهرات کنونی در لبنان با اعتراضــات ۱۴ مارس ۲۰۰۵ که به گمان او جنبه سیاسی داشــت، کاملاً متفاوت است و اعتراضات کنونی صرفاً دلایل معیشــتی و انسانی دارد که همین موضوع منبع قدرت آن بوده اســت.

فلتمن در ادامه از حاکمیت لبنان خواسته بود به درخواست معترضان گوش دهد و مبارزه با فساد و اصلاحات را در پیش گیرد؛ وی همچنین خواهان از سرگیری کمک‌های نظامی آمریکا به نیروهای امنیتی لبنان شده بود.

 واکنش معاون حزب الله به مداخلات آمریکا

 اظهارات مداخلــه جویانه فلتمن اما با واکنش حزب اهلل مواجه شد و شیخ نعیم قاسم، معاون سید حسن نصرالله در این رابطه گفت: زمانی که فلتمن لبنانی‌ها را به انتخاب بین مسیر منتهی به فقر همیشگی یا آسایش احتمالی مخیر می‌کند، زمینه را در برابــر راهکارهایی که آمریکا برای نجات می‌خواهد، باز میکند و ایــن بر خلاف حقوق ملت لبنان اســت.

 وی افزود: وقتی که فلتمن میگوید دولتی متناســب با برترین حمایت‌ها از منافع آمریکا می‌خواهیم؛ یعنی روی مصادره نظر ملت لبنان در تشکیل دولتشان کار می‌کند. پیش از اظهارات جنجالی فلتمن ۲۴۰ عضو کنگــره آمریکا نیز در پیامی خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به احتمال بروز درگیری بین رژیم صهیونیستی و لبنان از وی خواسته بودند به نفوذ حزب الله در لبنان خاتمه دهد.

گفتنی است، اعتراضات لبنان که از حدود یک ماه گذشــته این کشور را به صحنه تظاهرات اعتراض آمیز بدل کرده تاحدود بسیاری فروکش کرده است و در روزهای اخیر بیشتر به شکل تجمعات کوچک در مقابل مراکز خاص نمود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.