سال‌ها پیش وقتی استفاده از کارت سوخت آغاز شد تا مدت‌ها صحبت از حاشیه‌های مثبت و منفی آن بود و تقریباً بیشتر دارندگان کارت سوخت با روش صحیح استفاده آن آشنا بودند.

کسر سه لیتر بنزین سهمیه کارت سوخت جزای عجول‌ها!

علی محمدزاده/

سال‌ها پیش وقتی استفاده از کارت سوخت آغاز شد تا مدت‌ها صحبت از حاشیه‌های مثبت و منفی آن بود و تقریباً بیشتر دارندگان کارت سوخت با روش صحیح استفاده آن آشنا بودند. اما با وقفه چندساله در استفاده از کارت‌های سوخت بسیاری از این نکات فراموش شدند ولی با بازگشت دوباره کارت‌های سوخت به فرایند سوخت‌گیری در دو هفته اخیر دوباره شاهد تکرار برخی از موضوعات مطرح شده در سال‌های گذشته هستیم.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در روزهای اخیر به گوش می‌رسد مسئله کسر سهمیه بنزین برخی از شهروندان به دلیل استفاده نادرست از کارت سوخت است؛ مسئله‌ای که در نگاه اول غیرمعمول به نظر می‌رسد و مورد انتقاد شهروندان است اما به اعتقاد کارشناسان امری طبیعی و به لحاظ فنی بدون ایراد است.

یک راننده مشهدی می‌گوید: چند روز پیش 10 لیتر سوخت‌گیری کردم و بلافاصله پس از گذاشتن نازل کارت را برداشتم و با محاسبات ذهنی خودم تصور می‌کردم 50 لیتر بنزین سهمیه‌ای دارم ولی وقتی چند روز بعد برای سوخت‌گیری مراجعه کردم میزان سهمیه موجودی در کارت سوختم 47 لیتر بود.

احمدی می‌افزاید: وقتی موضوع را با کارگر پمپ بنزین مطرح کردم گفت: چون کارت سوخت را زودتر از دستگاه خارج کرده‌ام این اتفاق افتاده است.

• شرح فنی اتفاق

همان گونه که در ابتدا نیز گفته شد سال‌ها قبل و در همان ماه‌های اول استفاده از کارت سوخت این موضوع از سوی مدیران حوزه پخش فراورده‌های نفتی شرح داده شده اما به نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان نکات گفته شده را فراموش کرده‌اند. لذا به منظور توضیح دوباره آن ضمن تماس با مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی خواستار توضیحاتی شدیم که در ادامه می‌خوانید.

قائمی‌طلب می‌گوید: به صورت خلاصه و ساده به شهروندان توصیه می‌شود پس از اتمام سوخت‌گیری و قرار دادن نازل به سرعت اقدام به برداشتن کارت سوخت از دستگاه نکنند.

وی می‌افزاید: بر اساس ضوابط فنی تعریف شده در دستگاه‌های دیجیتالی باید تا زمان اتمام فرایند خللی در محاسبات ایجاد نکرد بر همین مبنا در خصوص کارت سوخت هم شهروندان توجه داشته باشند باید پس از اینکه نازل سوخت را در محل آن قرار دادند به پیام‌های روی صفحه توجه کنند و با انتخاب گزینه پرداخت نقدی در مواقعی که به صورت نقدی پرداخت می‌کنند فرایند محاسباتی را ادامه دهند.

وی ادامه می‌دهد: پس از آن پیام «کارت را بردارید» در پایین صفحه نمایش داده می‌شود و این به معنای اتمام کار است ولی زمانی که بلافاصله پس از گذاشتن نازل سوخت اقدام به برداشتن کارت می‌کنند چون فرایند تکمیل نشده است بر اساس برنامه امنیتی نوشته شده در چنین مواقعی برای آنکه آسیبی به کارت سوخت شهروندان وارد نشود دستگاه با چند لیتر بیشتر محاسبات را پایان می‌دهد.

قائمی‌طلب در پایان با تأکید دوباره به شهروندان توصیه کرد تنها با دیدن پیام «کارت را بردارید» اقدام به خارج کردن کارت از دستگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.