خراسان شمالی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: پس از اعلام نتایج آزمایشات، مرگ یک بیمار در اثر ابتلا به آنفولانزا در این استان تایید می شود.

تایید مرگ یک بیمار مبتلا به آنفولانزا در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی دکتر افشین دلشاد اظهار داشت: تا کنون فقط یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده و انتظار می رود فعالان عرصه مطبوعات و فضاهای مجازی از دامن زدن به آمارهای غیر رسمی و ارائه نظرهای غیر کارشناسی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ویژگی خاص ویروس آنفلانزا این است که تغییر آنتی ژنیک می دهد، ادامه داد: با وجود این ویژگی، آنفولانزا برای سیستم ایمنی بدن ناشناخته می شود، یعنی بدن در برابر ویروس جدید هیچ ایمنی ندارد.

دکتر دلشاد در مورد اینکه بیماری آنفولانزا از کدام کشور وارد ایران شده است، توضیح داد: این بیماری در حال حاضر خاورمیانه و برخی کشورهای اروپایی را درگیر کرده که با توجه به اینکه دو سوش فعال شده اند، شدت بیماری نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه همه افراد مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، کودکان زیر ۶ سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران دیابت و غیره بیشتر در معرض عوارض ابتلا به بیماری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه این بیماری از طریق هوا منتقل می شود، اضافه کرد: پیشگیری عمده در ابتلا به آنفولانزا بر اساس رعایت بهداشت فردی است.

دکتر دلشاد در مورد نحوه و زمان تزریق واکسن آنفولانزا، توضیح داد: با توجه به اینکه ویروس آنفولانزا  تغییر ژنتیکی می دهد، واکسن سال قبل برای امسال کاربردی ندارد و هرسال افراد با نظر پزشک متخصص در صورت نیاز باید واکسن تزریق کنند.

وی تزریق واکسن آنفولانزا را به افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۶ سال توصیه کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در بازار و داروخانه ها مشکلی در تهیه واکسن آنفولانزا وجود ندارد، گفت: پرسنل بیمارستان و کارکنانی که با بیماران سر و کار دارند از طریق معاونت بهداشتی واکسینه شده و سایر افراد از داروخانه ها واکسن مورد نیاز را تهیه می کنند.

دکتر دلشاد بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا را آغاز فصل پاییز عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.