«غذای حضرتی» احتمالاً آرزوی هر زائری است؛ اینکه در مهمانسرایی در جوار حضرت، بر سر سفره‌ای بنشینی که با موقوفه‌های خاص برای زائران تدارک دیده شده است.

راهنمای عملی استفاده از غذای حضرتی

حسین رسول‌زاده/

  «غذای حضرتی» احتمالاً آرزوی هر زائری است؛ اینکه در مهمانسرایی در جوار حضرت، بر سر سفره‌ای بنشینی که با موقوفه‌های خاص برای زائران تدارک دیده شده است. دعوت‌نامه‌های مهمانسرای حضرت، پیش از این‌ها در هتل‌ها، زائرسراها و دیگر مراکز اقامت زائران توزیع می‌شد حالا اما یک سالی می‌شود که با طراحی یک سامانه، این امکان برای همه زائران فراهم شده تا دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت رضا(ع) را دریافت کنند.

سامانه نعیم رضوان حالا به کمک آمده تا همه زائران در شرایطی برابر از امکان استفاده از غذای حضرتی بهره‌مند شوند. این سامانه کاربری بسیار آسانی دارد. با وجود این هنوز برای شماری از زائران پرسش‌های فراوانی درباره نحوه استفاده از این سامانه و چگونگی دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت رضا(ع) وجود دارد. این گزارش که بر اساس توضیحات حسین قمی، مسئول دفاتر پیشخوان نعیم رضوان سازمان حرم مطهر رضوی تنظیم شده، احتمالاً می‌تواند به بسیاری از این پرسش‌ها پاسخ بدهد.

راهنمای دریافت دعوت‌نامه مهمانسرا با گوشی هوشمند

در راستای ایجاد فرصت برابر برای بهره‌مندی تمامی زائران امام رئوف(ع) از مهمانسرای حرم مطهر، آستان قدس رضوی با ایجاد تحول در روش توزیع دعوت‌نامه مهمانسرای حضرتی، کد ملی هر فرد را مبنای توزیع غذای حضرتی قرار داده است. در نظر است که در این طرح هر شخص(با کد ملی خود) بتواند حداقل یک بار در یک دوره زمانی (مثلاً دو یا سه ساله) از غذای متبرک بهره‌مند شود.

در این شیوه نوین کاربران باید برنامه کاربردی یا اپلیکیشن «رضوان» را در گوشی‌های دارای سیستم هوشمند نصب کنند.

رضوان یک برنامه کاربردی برای زائران و دوستداران امام رضا(ع) است. در این برنامه امکانات زیر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است: نقشه شهر مشهد مقدس/ ادعیه منتخب زیارت امام رضا(ع) / امکان پرداخت اینترنتی و USSD خیرات و نذورات/ پخش زنده اینترنتی حرم مطهر رضوی/ ثبت‌نام برای دریافت غذای متبرک حضرتی/ امکان تعریف گروه همراهان و تعیین محل و زمان برگشت از زیارت.

زائران هنگامی که وارد حرم مطهر می شوند، با فعال کردن موقعیت مکانی (location) گوشی همراه خود و اجازه دسترسی به اپ رضوان، در فهرست انتظار قرعه‌کشی روزانه حرم مطهر قرار می‌گیرند و در صورت انتخاب شدن، امکان بهره‌مندی از سفره اطعام رضوی برای خود و همراهانی که تاکنون از غذای حضرتی متنعم نشده‌اند را خواهند داشت.

روند ثبت‌نام در سامانه هم به این صورت است:

پس از نصب اپ، می‌بایست شماره تلفن همراه خود را وارد و تأیید نمایید.

با توجه به موقعیت مکانی کاربران، به تعدادی از زائران عزیز دعوت‌نامه اختصاص داده می‌شود. این اختصاص از طریق پیامک و همین طور اپ به اطلاع شما خواهد رسید.

پس از دریافت پیامک مربوط، به صفحه «غذای متبرک حضرتی» در اپ مراجعه نمایید و ضمن وارد کردن کدملی و تاریخ تولد خود و حداکثر چهار نفر از همراهان، تاریخ مورد نظر خود را انتخاب نمایید، در صورتی که ظرفیت تمامی تاریخ‌ها تکمیل شده است می‌توانید بعداً مراجعه فرمایید (تا حدود دو سال پس از دعوت امکان مراجعه مجدد وجود دارد).

راهنمای دریافت دعوت‌نامه مهمانسرا از طریق پیامک

زائرانی که گوشی تلفن همراه آنان ساده و غیرهوشمند است هم می‌توانند از غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا(ع) استفاده کنند.

بدین منظور این گروه از زائران باید عدد ۳(به لاتین) را به سرشماره ۸۸۰۰ ارسال و پس از آن پیامکی که بیان‌کننده قرار گرفتن در مرحله قرعه‌کشی غذای حضرتی است را دریافت می‌کنند و در صورت پذیرفته شدن مانند مرحله قبل(مربوط به تلفن‌های همراه هوشمند دارای نرم افزار اندروید) پیامک دعوت‌نامه برای این افراد ارسال می‌شود.

تفاوت این مرحله با مرحله قبل، مراجعه حضوری زائران است که باید به دفتر پیشخوان نعیم رضوان واقع در صحن غدیر حرم مطهر رضوی همه روزه، حتی جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تقویم تاریخ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب مراجعه و با ارائه  مدرک شناسایی معتبر یعنی شناسنامه و یا کارت ملی، نسبت به ذخیره‌سازی وعده غذایی(ناهار یا شام) و روز و تاریخ مربوط به دریافت دعوت‌نامه، اقدام کنند.

برای احراز هویت شخص مراجعه‌کننده ارائه یکی از مدارک شناسایی معتبر شامل: شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه رانندگی، دفترچه بیمه و... و برای زائران غیرایرانی هم ارائه گذرنامه معتبر الزامی است.

این کار ضمن رعایت اصول مربوط به احراز هویت شخص مراجعه‌کننده، به این دلیل است که برای کاربر این سامانه محرز شود، شخص متقاضی استفاده از دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر امام هشتم(ع) در حرم مطهر رضوی حضور مستقیم دارد.

ممکن است پس از خروج زائران از شهر مشهد، پیامک دعوت‌نامه برای آنان ارسال شود. زائران نگران نباشند، چون مطابق ضوابط تعیین شده، هر شماره تلفن همراه شخص متقاضی دریافت دعوت‌نامه مهمانسرای حضرت رضا(ع) بین سه روز تا یک هفته در سامانه نعیم رضوان و در مرحله قرعه‌کشی، شرکت داده می‌شود و چنانچه شخص متقاضی، جزو پذیرفته‌شدگان در این قرعه‌کشی بوده، اما در این فاصله از شهر مشهد خارج شده باشد، مطابق آیین‌نامه سامانه نعیم رضوان تا دو سال این پیامک دعوت‌نامه همچنان به قوت و اعتبار خود باقی بوده و در طول این دو سال این شخص می‌تواند با مراجعه به دفتر پیشخوان نعیم رضوان واقع در صحن غدیر حرم مطهر امام رضا(ع) و با ارائه مدرک شناسایی معتبر و نشان دادن پیامک مربوط، نسبت به دریافت دعوت‌نامه اقدام کند.

وی همچنین به زائران توصیه می‌کند این گونه پیامک‌های ارسالی از سوی سامانه نعیم رضوان را در گوشی تلفن همراه خود و با دقت و مراقبت لازم، نگهداری کنند.

پرسش‌های متداول درباره دعوت‌نامه مهمانسرای حرم مطهر رضوی

آیا فرصت استفاده از دعوت‌نامه محدود است؟

خیر، شما الان یا هر زمان دیگری در آینده (حداکثر تا دو سال پس از زمان دعوت) می‌توانید به سامانه مراجعه کرده و زمان مناسب برای خود را انتخاب نمایید.

آیا دعوت‌نامه، مخصوص شخص من است یا می‌توانم دیگران را ثبت‌نام کنم؟

شما می‌توانید با استفاده از این رمز، کد ملی هر فردی را که مایلید وارد کنید و نیازی نیست که حتماً خود شما هم در بین این افراد باشید.

غیر از ثبت‌نام در سامانه کار خاص دیگری باید انجام دهم؟

نیاز به کار خاص دیگری (مانند چاپ برگه) نیست. فقط باید روز قبل یا همان روزی که به عنوان تاریخ مراجعه انتخاب کرده‌اید، برای دریافت دعوت‌نامه کاغذی به حرم مطهر رضوی مراجعه نمایید(اطلاعات تکمیلی در صفحه نهایی ثبت‌نام موجود است).

پیامک برای من ارسال نشده یا نرسیده است. چه کاری می‌توان انجام داد؟

نگران نباشید، اصل ثبت‌نام بر اساس کد ملی است و نه پیامک، حق استفاده شما محفوظ است و در آینده با دریافت پیامک توسط خود یا بستگانتان می‌توانید دعوت‌نامه دریافت کنید.

گوشی من سیستم هوشمند ندارد و نمی‌توانم هم پیامک بزنم. چه کار کنم؟

چنانچه زائری توانایی استفاده از تلفن همراه یا توانایی نصب نرم‌افزار رضوان و ارسال پیامک را نداشته باشد، این گروه از زائران(که عمدتاً شماری از زائران سالخورده هستند) باید به رواق غدیر حرم مطهر رضوی مراجعه کنند تا گروهی از خادمیاران رضوی نعیم رضوان که تحت عنوان راهنمای زائر در این رواق مستقر هستند، آنان را نسبت به چگونگی مراحل ثبت‌نام در این سامانه راهنمایی کرده و نیز کار ارسال پیامک را برایشان انجام بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.