رئیس‌جمهور گفت: اگر زنده ماندیم خواهم گفت با چه درسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی روی ما بود.

صحبت ۲۰ دقیقه‌ای با اوباما باعث شد در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق رسیدیم/ عربستان و اسرائیل عوامل اصلی خروج آمریکا از برجام بودند

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با تأکید بر اینکه ظاهر بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی گنجانده می‌شود، اظهار کرد: واقعیت صنعت بیمه این است که بیمه دارای ماهیت امنیت‌بخش به جامعه است و باید ذیل تأمین اجتماعی تعریف شود.

وی گفت: بیمه می‌خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، صنعت‌گر، کشاورز، کارآفرین و مردم عادی که زندگی روزمره دارند برای روزهای سختی اطمینان دهد و به آن‌ها بگوید که در روز خسارت و مشکلات تنها نیستند، بلکه یار و یاوری به نام صنعت بیمه در کنار آن‌ها حضور دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عملکرد صنعت بیمه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند، خاطرنشان کرد: سرعت عمل، از بین بردن بروکراسی در زمینه تأمین خسارت و همچنین کارشناسی فوری و تعیین پرداخت خسارت از اصول تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

روحانی اظهار کرد:‌ امروز در شرایط فعلی صنعت بیمه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر بتوانیم حوزه‌های تحت پوشش بیمه را به همه مواردی که در زندگی پیش می‌آید توسعه دهیم، به طور طبیعی آرامش‌مان بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما کشوری هستیم که در معرض ریسک‌های خاص خودمان قرار داریم، ادامه داد: کشوری هستیم که در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بوده‌ایم و طی دو سال اخیر شدیدترین فشارهای تحریمی بر ما وارد شد، اما در این زمینه همه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم بر این بوده که این ریسک را کاهش دهد.

وی با اشاره به رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم در تعامل با دنیا گفت: وقتی دولت یازدهم آغاز به کار کرد کشور در شرایط تحریمی پلکانی قرار داشت؛ در آن زمان بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل مجاز بودیم که در سال نخست اجرای تحریم‌ها یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و این میزان سالانه ۲۰ درصد کاهش می‌یافت. در این شرایط نخستین کاری که ما انجام دادیم حذف آن ۲۰ درصد بود. در مذاکرات اولیه قرار شد برای ادامه مذاکره صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکند.

روحانی تصریح کرد: گام دومی که دولت یازدهم در جهت کاهش ریسک در کشور برداشت این بود که معتقد بودیم برای حل این مسئله باید در سطوح بالاتری مذاکره کنیم؛ برای این کار مقدمات لازم را آماده کردیم و تقریبا برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۹۲ و در آغاز دولت یازدهم میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا گفت‌وگو و مذاکره آغاز شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه گفت‌وگو و مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا ممکن است از دید مردمی که خیلی در سیاست سررشته زیادی ندارند، کار ساده‌ای باشد، خاطرنشان کرد: این کار کاری بزرگ بود؛ چرا که ما به مردم قول داده بودیم که در ظرف صد روز شاهد اولین تحول در این ریسک باشند و اگر بنا بود ظرف صد روز این کار انجام شود بدون این سطح از تماس امکان‌پذیر نبود.

روحانی با اشاره به درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای برقراری تماس تلفنی با او اظهار کرد: مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات خوب است که جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم. این موضوع مورد تردید من بود اما وقتی همه مشاوران و همراهان من به اتفاق این نظر را مطرح کردند، من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم رئیس جمهور آمریکا در هتلی که در آن حضور داشتم به من تلفن زد و من پاسخ تلفن او را دادم.

وی با تأکید بر اینکه این صحبت کوتاه یک ربع، بیست دقیقه‌ای لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود، خاطر نشان کرد: در این تماس تلفنی در ابتدا چارچوب را با ایشان مشخص کردیم و ایشان سه موضوع را برای مذاکره مشخص کرد و من گفتم که راجع به این سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که هسته‌ای است به زودی تمام شود و شما درست آن را اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: این حرکت باعث شد ما کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم و در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد اما ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌ها در اختیار ما قرار می‌گرفت. همچنین در این توافق موقت پذیرفته شد که ایران حق غنی‌سازی دارد که این مهم‌ترین دستاورد بود.

روحانی افزود: هیچ کس باور نمی‌کرد که ما در مذاکره با شش قدرت بزرگ دنیا می‌توانیم از آن‌ها این نکته را بگیریم که برخلاف آنچه که در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده ایران حق غنی‌سازی را دارد. پس از توافق موقت، مذاکرات بعدی را آغاز کردیم و در آن هدفی داشتیم که از نظر بسیاری از کارشناسان شدنی نبود؛ ما می‌گفتیم که بعد از توافق تمام قطعنامه‌های ذیل فصل ۷ سازمان ملل علیه ایران باید یک جا فسخ شود. هیچ متخصص حقوق بین‌الملل باور نمی‌کرد که شش قطعنامه فصل هفتی سازمان ملل که ما حتی یک ساعت آن‌ها را اجرا نکردیم توسط شورای امنیت یک مرتبه و یک جا لغو شود. اما این کار شد و قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌های تحریمی را لغو کرد.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط کشور بعد از لغو قطعنامه‌های تحریمی اظهار کرد: بعد از برجام شاهد ایجاد رونق در اقتصاد و گشایش‌های بسیاری در ایران بودیم. در این میان شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قراردادهایی امضا شد و فقط یک کشور در آن شرایط ۵۰ میلیارد دلار به ما اعتبار داد. در آن زمان یکی از رهبران بزرگ آسیایی به من گفت که بعد از برجام با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردند؛ چرا که می‌دیدند که هر چه صنعت‌گر و سرمایه‌گذار است به سمت تهران سرازیر شده است.  

وی با بیان اینکه در کشور بعد از برجام شرایط مناسبی ایجاد شد، اظهار کرد: در این شرایط لازم بود برجام را حفظ کنیم؛ در آینده خواهم گفت که با چه دردسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی روی ما بود اما به هر قیمتی که بود من نگذاشتم که ایران ناقض برجام باشد. ما گفتیم که اگر قرار است این توافق روزی نقض شود، به دست ما نقض نخواهد شد چرا که ما مسلمانیم و به عهدمان پایبند هستیم و چیزی را به سادگی امضاء نمی‌کنیم، اما اگر امضاء کردیم پای آن می‌مانیم.

روحانی با بیان اینکه دولت سختی بسیاری کشید تا برجام را حفظ کند، خاطرنشان کرد: ما در سال ۱۳۹۳ می توانستیم به توافق نهایی برسیم، اما تا سال ۹۴ این اتفاق به تاخیر افتاد به دلیل اینکه صهیونیست ها و عربستان در این زمینه فشارهایی وارد می کردند؛ وزیر خارجه عربستان و نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای به تأخیر انداختن توافق به وین رفتند و توانستند در انجام توافق تأخیر بیاندازند و در آن تأخیر بود که به آمریکا قول دادند که قیمت نفت پایین می‌آورند. مشاهده کردیم که قیمت نفت از ۱۱۲ دلار به زیر ۳۰ دلار رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: آن‌ها زمانی که قیمت نفت کاهش یافت گفتند که اینجا جایی است که ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند و هر چه آمریکایی‌ها بگویند امضا می‌شود، اما ما ایستادگی کردیم و در اواخر سال ۹۳ و اوایل سال ۹۴ با وجود کاهش شدید قیمت نفت توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کنیم و تورم را کاهش دهیم. ما توانستیم در سال ۹۴ نرخ تورم را تک رقمی کنیم و همچنین برخلاف آنچه که آن‌ها فکر می‌کردند رشد اقتصادی ما بالا رفت و شرایط اقتصادی کشور آرامش یافت؛ در این زمان بود که آمریکایی‌ها به عربستان و رژیم صهیونیستی گفتند که حرف‌تان اشتباه بود. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ایران تسلیم نمی‌شود و در نهایت با ما قرارداد را امضا کردند.

وی با اشاره به عهدشکنی آمریکا و خروج او از برجام خاطرنشان کرد: عربستان و اسرائیل به کاخ سفید فشار آوردند و گفتند که اگر از برجام خارج شوی و تحریم شدید وارد کنی، نظام ایران چند ماه بیشتر باقی نخواهد ماند؛ آنچنان اطمینانی پیدا کرده بودند که گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخی در ۱۳ آبان ۹۷ اعمال و اجرا شود امکان ندارد که ایران تا ۱۱ دی‌ ماه یعنی اول ژانویه بتواند به حکومت ادامه دهد. آن‌ها به صراحت گفتند که در ژانویه در تهران خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه فعالان در حوزه صنعت بیمه متخصصان کاهش ریسک و خسارت در زندگی مردم هستند، اما این وظیفه در سطح دیگری بر عهده دولت است، گفت: ما باید به عنوان دولت ریسک مردم را کاهش دهیم و شرایط آن‌ها را برای تعالی و توسعه آماده کنیم وگرنه اینکه بگوییم مذاکره نمی‌کنیم بسیار راحت است، اما وقتی می‌گوییم مذاکره می‌کنیم آن زمان اول گرفتاری برای دولت است؛ چرا که باید بنشیند، بحث کند، دعوا کند و استدلال کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه از مذاکره نکردن و تحریم همه منطقه و دنیا و ملت بزرگ ایران ضرر خواهند کرد، ادامه داد: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسئولیت سخت فرار کنیم. ما می‌دانستیم برخی امور چقدر سخت است و من می‌دانستم که اگر در نیویورک جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم در فرودگاه مهرآباد عده‌ای افراطی به سمت من لنگه کفش پرتاب می‌کنند اما به جان خریدم چرا که این موضوعات برای من مهم نبود، بلکه آنچه برای من مهم بود این بود که وجدانم راضی باشد و به قولی که به مردم دادم پایبند باشم و پایبند ماندم.

وی اظهار کرد: ما در آن شرایط، شرایط کشور را آرام کردیم اما مجددا اسرائیل، عربستان و افراطیون آمریکا سر ترامپ کلاه گذاشتند و بزرگترین کلاهی که بر سر ترامپ رفت درباره موضوع برجام بود؛ به او گفتند که اگر از برجام خارج شوی و تحریم‌های سنگینی بر ایران اعمال کنی این نظام سقوط می‌کند و آن زمان پیروز بزرگ تاریخ هستی و می‌گویی بعد از ۴۱ سال من رئیس جمهوری بودم که ایران را درهم شکستم.

روحانی با بیان اینکه ترامپ می‌خواست ادای ریگان را دربیاورد، اظهار کرد: ترامپ نمی‌دانست که ملت و جامعه ایران و همچنین جوانان این کشور و کارآفرینان و مسئولان برای استقلال، عزت و کشورشان تا پای جان می‌ایستند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه این آمریکایی‌ها بودند که نقض پیمان کردند، گفت: این موضوع در ذهن و تاریخ ما باید بماند که ایران با شش قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضا کرد که آن‌ها زیر پا گذاشتند، ما زیر پا نگذاشتیم، بلکه ما هنوز هم در حال عمل به آن هستیم و اگر کاهش تعهدات داریم، در چارچوب همان قرارداد است. پس آن‌هایی که از پیمان خارج شدند مقصر هستند.

وی با اشاره به تمایل آمریکا به برقراری ارتباط مستقیم با ایران خاطرنشان کرد: حال می‌گویند بیایید مسئله را حل کنیم و این آمریکایی‌ها هستند که بیشتر از دیگران این موضوع را مطرح می‌کنند. ایامی که در نیویورک بودم به جز سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اصلا فرصت نکردم که از هتل خارج شوم؛ هر روز در هتل ما ترافیکی بود و رئیس کشوری خارج می‌شد و رئیس دیگری وارد می‌شد و از صبح تا شب در ملاقات بودیم و همه پیام‌ها در این زمینه بود که همه کارها درست می‌شود و اشکال از طرف ایران است. آمریکایی‌ها این موضوع را در ذهن سران کشورهای مختلف جا انداخته بودند و می‌خواستند باری که بر دوش خودشان است را بر دوش ایران بگذارند. سران کشورهای مختلف به ما می‌گفتند که آمریکا آماده است که همه مشکلات برطرف شود. این شما (ایران) هستید که حاضر نیستید با او مذاکره کنید و تقصیر بر گردن شما است. این پیام را تمام رهبرانی که با من ملاقات کردند بر زبان می‌آوردند. آن‌ها می‌گفتند شما قبول کنید تا با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کنید سپس تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود.

رئیس جمهور افزود: ما می‌خواستیم این توطئه و این نقشه را بشکنیم و به همه دنیا بگوییم که ما برای ملاقات مشکل نداریم و این گونه نیست که شما فکر کنید ما حاضر نیستیم ملاقات کنیم، بلکه هر زمان که رئیس جمهور آمریکا تحریم‌های را بردارد من یک ساعت بعد با او ملاقات می‌کنم. ما با این کار حربه را از آمریکایی‌ها گرفتیم و سران کشورهای مختلف پس از شنیدن سخن ما می‌گفتند که این حرف منطقی است.

روحانی گفت: سران یکی از کشورها پیشنهاد داد که تحریم‌ها امروز برداشته شود و برنامه‌ریزی کنیم که دو روز بعد دیدار روسای جمهور انجام شود اما من به او گفتم نه. اگر الان گفته شود که کل تحریم‌ها برداشته شده ساعتی بعد من ملاقات می‌کنم؛ چرا که ۱+۵ همگی در نیوریورک هستیم و اجماع و ملاقات می‌کنیم و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی ها می‌گفتند اول ملاقات کنیم سپس درباره تحریم‌ها بحث کنیم؛ این به آن معنا بود که می‌خواستند نسبت به هوش ایرانی و ملت ایران تردید کنند اما ما دیگر حاضر نیستیم که کلاه بر سرمان بگذارند. ما همچنین نمی‌خواهیم کلاه بر سر کسی بگذاریم بلکه می‌خواهیم آنچه حق و عدل است اجرا و عملیاتی شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: ‌امروز نیز دوستانی هستند که در حال واسطه‌گری هستند، اما من به همه ملت ایران می‌گویم هر زمان آمریکا حاضر شود که تحریم‌های غلط، نادرست، ظالمانه و تروریستی خود را کنار بگذارد بلافاصله سران کشورهای ۱+۵ می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند و ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسئله تحریم نه آغازگر است، نه مقصر است و نه امروز لجبازی می‌کند؛ برخی در ذهن جوانان می‌گویند که ایران در حال لجبازی است اما ما این بهانه را از دست آن‌ها گرفته‌ایم و امروز دیگر بهانه‌ای در اختیار آن‌ها نیست؛ تحریم‌های ظالمانه و غلط را کنار بگذارند، برای مذاکره بیایند ما مشکلی برای مذاکره نداریم، اما در شرایطی که حق ما تأمین نشود همه باید دست به دست هم دهیم و در کنار هم بایستیم.

روحانی با اشاره به در پیش بودن روز دانشجو خاطرنشان کرد: امروز ۱۶ آذر دانشگاه‌های ما این است که بگویند و اعلام کنند راه برای ایستادگی در برابر اقدامات تروریستی آمریکا چیست؛ در تمام دانشگاه‌ها همه دانشجویان و اساتید باید یک سوال مطرح کنند و آن شعار علیه ترور و تروریسم‌های اقتصادی و آمادگی ما برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم‌های ظالمانه است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدام آمریکا در تحریم کردن صنعت بیمه در کنار تحریم نفتی و بانکی گفت: اینکه بیمه به عنوان نخستین موضوع در تحریم آمریکا قرار گرفته دال بر اهمیت آن است؛ چرا که بدون بیمه نمی‌توان کار کرد و افراد باید برای انجام کارهای خود به جایی اتکا کنند تا بتوانند ریسک و خسارت‌ها را جبران کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط تحریمی که در آن قرار داریم تقصیر ایران نیست و با تحریک صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه صورت گرفته و عملی ظالمانه از سوی کاخ سفید است، گفت: ما امروز راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌کنندگان نداریم. در عین حال نیز ما روزنه مذاکره را نبسته‌ایم؛ اگر آن‌ها حاضر باشند تحریم‌ها را کنار بگذارند ما آماده مذاکره حتی در حد سران کشورهای ۱+۵ هستیم و این را نیز به صراحت اعلام کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت اقلیمی و طبیعی ایران، اظهار کرد: ایران کشوری دارای زلزله است و گریزی از آن نیست؛ در ژاپن نیز در طول روز زلزله رخ می‌دهد، اما معمولا ساختمان‌ها مقاوم هستند و مردم آرامش دارند. در آنجا با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها جلوی ریسک را گرفته‌اند و مردم این کشور از وقوع زلزله احساس ریسک نمی‌کنند، اما در یک روستا که خانه‌های آن با خشت و گل ساخته شده مردم با زلزله با شدت کم نیز احساس ریسک می‌کنند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی گفت: در بازدید اخیری که از مناطق زلزله زده داشتم مشاهده کردم خانه‌هایی که بازسازی و نوسازی شده بودند سالم مانده بودند، اما آن‌هایی که بازسازی نشده بودند تخریب شده بودند.

روحانی با تاکید بر اهمیت صنعت بیمه از مردم خواست که زندگی خود را بیشتر به بیمه نزدیک کنند و فرهنگ بیمه را در جامعه تبلیغ و تشویق نمایند.

وی گفت:‌ همه باید تلاش کنیم که فرهنگ بیمه را در جامعه بگسترانیم؛ چرا که اگر فرهنگ بیمه در جامعه گسترش یابد مردم احساس آرامش بیشتری خواهند داشت. همچنین با گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در جامعه، وضعیت صنعت بیمه نیز رونق پیدا می‌کند و این رونق موجب رونق در تولید و همچنین بازار سرمایه نیز می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم از ابتدای کار خود با دو حادثه سخت مواجه شد؛ نخستین حادثه زلزله کرمانشاه بود که خسارات زیادی به روستاها و شهرها وارد کرد. در زلزله کرمانشاه ۱۰۷ هزار و ۷۱۰ واحد مسکونی خسارت دیدند که نیاز به مرمت و بازسازی کامل داشتند که تمام این اقدامات عمدتا ظرف یک سال انجام شد. در سال ۹۷ در دولت مشغول رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه بود اما تا آن سال تمام شد در فروردین ۹۸ سیل به سراغ‌مان آمد و ۲۵ استان کشور با سیل مواجه شدند که این موضوع در تاریخ ۵۰ ساله کشور سابقه ندارد.

وی ادامه داد: در جریان سیل ابتدای سال ۱۴۷ هزار واحد مسکونی دچار آسیب شدند که بخشی از آسیب‌های وارد شده برطرف شده و کار احداث واحدهای تخریب شده نیز آغاز شده است و ما قرار است یک ساله و تا پایان سال جاری این واحدهای مسکونی را تحویل دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به حضور گسترده نهادهای مختلف پس از وقوع حوادث و مشارکت آن‌ها گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی روزی که سیل یا زلزله رخ می‌دهد همه پای کار هستند اما زمانی که آرامشی نسبی فراهم می‌شود همه می‌روند و فقط دولت و مردم باقی می‌مانند و این دولت است که باید خانه‌ها را درست کند.

روحانی با مقایسه اقدامات انجام شده از سوی دولت ایران با دولت‌های اروپایی در زمینه رسیدگی به وضعیت مناطق حادثه‌ دیده گفت: ایران جزو کشورهای کارآمد در این زمینه است.

وی با اشاره به نقش صنعت بیمه در زمینه جبران خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه باید به صحنه بیایند و منازل، واحدهای تجاری و بانک‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند؛ چرا که با این کار بسیاری از دردها و گرفتاری‌ها کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح دولت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن همه مردم خاطرنشان کرد: قانون اساسی دولت را مکلف کرده که همه مردم را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد. در این راستا دولت دوازدهم کار بزرگی انجام داد و طرح بیمه سلامت را اجرا کرد. در این زمینه ده‌ها نفر از کشورهای مختلف دنیا درباره وسعت و چگونگی اجرای این طرح از من سوالاتی پرسیدند و به دنبال آن بودند که بدانند ما با چه روشی توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در زمینه تدوین لایحه بودجه سالانه کشور با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا سال ۹۹ بودجه عمرانی کشور حداقل شش برابر شده است، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات، بودجه سال آینده را به گونه‌ای تدوین خواهیم کرد که با مقداری صرفه‌جویی، هم حقوق کارمندان را مقداری افزایش دهیم و هم در بودجه عمرانی حرکت‌هایی انجام خواهیم داد. در سال ۹۲ بودجه عمرانی کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال آینده به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالیست که برخی مردم فکر می‌کنند که دولت در شرایط تحریم حداکثر می‌تواند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها، جنایت صهیونیست‌ها، ارتجاع و تندروهای آمریکا نبود ما شرایط دیگری داشتیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان توضیحاتی درباره علت اتخاذ تصمیم سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین پرداخت و گفت: زمانی که قیمت کالایی از هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان برسد طبیعی است اما اگر قیمت این کالا یک مرتبه چند برابر شود غیرطبیعی خواهد بود. به عبارت دیگر اگر روزی فردی جلوی مغازه‌ای رفت و قیمت کالایی هزار تومان بود و دو ماه بعد قیمت آن کالا به دو هزار تومان افزایش یافت اما حقوق او ثابت ماند دیگر زندگی برای او خیلی سخت خواهد بود. به همین دلیل نیز دولت برای ۱۸ میلیون خانوار و ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور در نظر گرفت که یک کمک معیشت پرداخت کند.

روحانی با بیان اینکه در ابتدا قرار بر این بود که بسته معیشتی به صورت اعتبار برای خرید کالاها در اختیار مردم قرار بگیرد، اما بانک مرکزی برای این کار آمادگی لازم را نداشت، افزود: برخی از دوستان از ما می‌پرسند که چرا دولت این تصمیم را گرفت که در پاسخ باید بگویم ما باید به فکر آینده کشور و چهار سال بعد نیز باشیم؛ این مروت نیست که بگوییم چون تا سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور هستم سال ۱۴۰۱ به من مربوط نیست. بلکه ما یک ملت و یک کشور هستیم. مهم نیست که مسئول عوض شود اما راه و قانون ما یکی است و پیشرفت کشور ما برای همه است.

وی با اشاره به وعده دولت برای احداث و اتصال راه‌ آهن رشت - آستارا و چابهار - زاهدان به خط سراسری گفت: ممکن است ما نتوانیم با وجود تلاش‌هایی که در حال انجام هستیم به این وعده خود عمل کنیم اما دولت بعدی این مسیر را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از وزیر نفت درخواست کرده‌ام که به طور منظم به مردم گزارش دهد که در ماه‌های بعد سهمیه‌بندی چقدر صرفه‌جویی شده و خوداتکایی ما چه میزان افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به میزان بنزین تولیدی در کشور گفت: در سال ۹۲ در کشور روزانه ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شد، اما امروز این رقم به ۱۰۷ میلیون لیتر رسیده است. بر اساس پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم اگر سالانه ۱۰ درصد مصرف سوخت در کشور افزایش پیدا کند از اواسط سال ۱۴۰۰ باید یا بنزین مورد نیاز خود را وارد کنیم یا باید پالایشگاه‌های جدیدی وارد مدار کنیم.

وی با اشاره به مصوبه دولت در خصوص حمایت از دوگانه‌سوز شدن خودروهای سواری اظهار کرد: در جلسه دولت تصویب کردیم که تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز عمومی با پول دولت دوگانه‌سوز شوند و دولت هم اصل و هم فرع آن را پرداخت کند. این طرح به حدود هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را نیز شامل می‌شود. ما همچنین در دولت طرح‌های دیگری نظیر دوگانه‌سوز شدن خودروها اجرا خواهیم کرد تا مردم بتوانند زندگی خود را با مشکلات کمتری بگذرانند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اعتراضات در هفته‌های گذشته پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در حوادث چند روز و هفته گذشته دچار مسئله‌ای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش‌بینی بود و من این موضوع را به دوستان گفته بودم؛ عده‌ای از کسانی که دستگیر شدند بی‌گناه هستند و باید آزاد شوند، عده‌ای دیگر هستند که تخلفی کردند که به نظر من جرم آنچنانی نیست. حال ممکن است فردی لاستیکی را آتش زده باشد و یا جوانی با فریاد شعاری سر داده باشد که به نظر من درباره این افراد نباید سخت‌گیری کنیم اما اگر کسی با سلاح گرم و سرد و قمه به خیابان‌ها آمده و آن کسی که فروشگاه‌ها را غارت کرده با افراد دیگر تفاوت دارد.

روحانی با تاکید بر لزوم تفکیک میان افراد بازداشت شده ادامه داد: قوه قضاییه باید تلاش بیشتری کند و آن‌هایی که مجرم هستند باید براساس قانون با آن‌ها رفتار شود و آن‌هایی هم که تخلفی کردند و جرم کوچکی داشتند باید با رأفت اسلامی برخورد شود. در این حوادث عده‌ای با احساسات می‌آیند و مسائلی پیش می‌آید اما آن‌هایی که سازمان‌یافته به خیابان‌ها آمدند و اعترافات‌شان در آینده پخش خواهد شد برنامه‌ریزی‌شان از پیش از دو سال قبل بوده است.

وی ادامه داد: این افراد قصد داشتند سال قبل در مقطعی اقدامات خود را انجام دهند که موقعیت مناسب برایشان پیش نیامد. امسال نیز به دنبال زمان مناسبی بودند و بیشتر در تلاش بودند که در اواخر دی‌ و بهمن‌ ماه و ایام نزدیک به انتخابات اقدامات برنامه‌ریزی شده خود را انجام دهند، اما زمانی که موضوع بنزین اعلام شد، اربابانشان از خارج به آن‌ها اعلام کردند که زمان کارشان فرا رسیده است؛ با این افراد باید برخورد شود و اگر کسی تخلفی کرده و وابستگی‌هایی دارد قوه قضاییه باید با آن برخورد کند.

رئیس جمهور با اشاره به جلسه دیروز خود با وزیر کشور خاطرنشان کرد: روز گذشته وزیر کشور را خواستم و او گزارش بسیار مفصلی از آغاز تا پایان مسئله داد. در عین حال که دستورات لازم را به او دادم، دستور دادم که هیأتی سه نفره متشکل از معاون حقوقی رئیس جمهوری و وزرای کشور و دادگستری تشکیل شود تا همه موارد را بررسی کنند و در اسرع وقت به من گزارش دهند.

روحانی گفت: ممکن است در این حوادث کسی کشته شده باشد که اصلا مقصر نبوده بلکه عابر بوده، همچنین ممکن است کسی در حال حفاظت از واحد تجاری خود بوده و کسی با قمه به او حمله کرده و او کشته شده که این فرد شهید حساب می‌شود. همچنین آن‌هایی که مورد اصابت تیر قرار گرفتند، بر اساس گزارش پزشکی قانونی مشخص است که چه نوع گلوله‌ای به آن‌ها اصابت کرده است. اصلا گلوله‌هایی که پیدا شده در اختیار سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نبوده بلکه مشخص است متعلق به چه نوع اسلحه‌ای بوده است.

وی اظهار کرد: باید به وضعیت آن‌هایی که بی‌گناه از دست رفتند رسیدگی شود. همچنین همه آن‌هایی که کشته شدند یکسان نیستند؛ اگر در محل یا شهر ما یک نفر کشته شده فورا نباید بگوییم که او آشوب‌گر بوده و حق‌اش بوده بلکه ممکن است او واقعا آشوب‌گر نبوده و بی‌گناه و بی‌تقصیر بوده و در حال عبور بوده یا یک شعار ساده داده است. من از هیأت سه نفره می‌خواهم که هر چه سریع‌تر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من بدهند و اگر کسی مقصر نبوده و به او خسارتی وارد شده سریعا آن را جبران کنیم.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر لزوم جبران خسارت‌های وارد شده به مردم از سوی شرکت‌های بیمه متعهد گفت: مردم ما در حوادث اخیر بزرگواری، عزت و عظمت خود را نشان دادند و امیدوارم بتوانیم خادم خوبی برای آن‌ها باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    5 0
    عجب توافقی هم شد ... آثارش کاملا مشهود
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    4 1
    اروپا در کل دشمن ایران است چه در زمان قاجار ،پهلوی و چه در زمان حال آنها در زمان جنگ چقدر به عراق کمک کردند ودرزمان دولت فعلی آمدند خوردند و رفتند در پارس جنوبی هم خیانت کردند ما اگر باور کنیم آنها به ما خدمت می کنند سادگی ست بایدمتکی به فکر و نبوغ جوانان خودمان باشیم وبه دانش بنیان بودجه ی خوب بدهیم واز دانشمندان خودمان در سراسر جهان با سیاست بخواهیم که به کشورشان خدمت کنند.