وارد کارگاه که می‌شوم بوی خوش چرم طبیعی همه فضا را پر کرده است.   زهرا بختیاری متولد ۱۳۵۶ و دیپلم انسانی است. او امروز جزو زنان کارآفرینی است که چند نفر دیگر در کنار او مشغول به کارهستند.

خلاقیت و ظرافت رمز موفقیت یک کارآفرین

قدس آنلاین: وارد کارگاه که می‌شوم بوی خوش چرم طبیعی همه فضا را پر کرده است.   زهرا بختیاری متولد ۱۳۵۶ و دیپلم انسانی است. او امروز جزو زنان کارآفرینی است که چند نفر دیگر در کنار او مشغول به کارهستند. این بانوی پرتلاش در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره حضورش درعرصه این کار می‌گوید: مدت‌هاست محصولات چرمی باتلفیقی از سایر هنرهای دستی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته، بنابراین از ۶ سال پیش که حس کردم باید هم مادر باشم و هم پدر همه سعی خودم را کردم تا بتوانم زندگی خوبی را برای فرزندانم فراهم سازم.

• تجربه برای ورود در کار جدی

این بانوی کارآفرین می‌افزاید: مدتی در یک هتل مشغول به کار شدم و یک سال هم کار در بازار را تجربه کردم تا بتوانم خیلی جدی راهم را پیدا کنم و کاری که در شأن خودم باشد را انجام دهم.

وی خاطرنشان می‌کند: دنبال کار بودم که به این نتیجه رسیدم باید خودم کاری را شروع کنم. بازار را سنجیدم و از طرفی به کار چرم علاقه داشتم. به صورت جدی دوره‌های فنی و حرفه‌ای را در این رشته گذراندم.

• منحصر و متمایز بودن

وی با اشاره به این نکته که برای آنکه کاری متفاوت و متمایز از سایر محصولات بازارتولید کند، بیان می‌دارد: سعی کردم برای بهترشدن کار ابتدا سایر آموزش‌های تکمیلی را که بتواند در زیبایی و منحصر به فرد شدن کارم کمک کند را هم آموزش ببینم، بنابراین دوره‌های خصوصی در راستای کار چرم را نیز گذراندم.

• وام و شروع کار

وی تأکید می‌کند: برای شروع کار دنبال وام بودم و شنیدم واحد اشتغال‌زایی کمیته‌امداد برای کارآفرینان وام در نظر گرفته، از این رو با مراجعه به واحد خودکفایی توانستم ابتدا ۸ میلیون تومان وام بگیرم و کارم را در پارکینگ منزلمان شروع کردم و پس از یک سال مجدداً ۲۰ میلیون تومان وام از همان واحد خودکفایی و اشتغال‌زایی به من تعلق گرفت.

زهرا بختیاری خاطرنشان می‌کند: تجهیزات و وسایل موردنیاز را خریداری و یک مغازه کوچک برای کارگاه اجاره و جوازهای لازم را اخذ کردم. در حال حاضر کارگاهی را اجاره کردم و مشغول به توسعه کارم هستم.

وی اظهار می‌دارد: درحال حاضر سه خانم در منزل کار دوخت محصولات چرمی را برعهده دارند تا کنار خانواده کمک خرج هم باشند و از طرفی سه خانم که آن‌ها هم سرپرست خانوارهستند، به زودی در این کارگاه که جدیداً افتتاح شده مشغول به کارمی‌شوند. این کارگاه را نزدیک منزل رهن و اجاره کردم تا بتوانم به دو فرزندم نزدیک باشدم، زیرا گاهی‌اوقات از صبح ساعت ۸ تا ۱۲ شب در کارگاه مشغول به کار هستم.

• مشوق‌های من

او می‌گوید: یک پسر بیست و دو ساله و یک دختر هجده ساله دارم و خوشحالم که فرزندان خوبی خدا به من داده که حمایت عاطفی کاملی را از من دارند و مشوق اصلی من هستند. در کنار آن‌ها افرادی چون استادان هنری و مشاوره‌های افراد باتجربه توانست به من روحیه و اعتماد به نفس خوبی بدهد و با تلاش محکم گام بردارم.

این بانوی کارآفرین درباره تولید محصولات چرمی کارگاهش می‌گوید: در کارگاه من محصولاتی چون کیف زنانه مجلسی، کیف مردانه، کیف‌های اداری و دیپلمات، کیف پول، کمربند، جاسوئیچی، جا کارتی، منو رستوران چرمی و... را تولید می‌کنیم.

• تلاش برای کار باکیفیت و مناسب

وی درباره نحوه کارش نیز توضیح می‌دهد: بیشتر کارها را خودم با گذراندن دوره‌های مختلف از عهده‌اش برآمده‌ام و همین سبب می‌شود که هزینه‌ها کاهش یافته و محصول تولیدی من مناسب‌تر باشد.

وی بیان می‌دارد: برای مثال طراحی کورل و برش چرم را خودم انجام می‌دهم، اما چون توان خرید دستگاه لیزر را ندارم در حال حاضر برش‌های لیزر را بیرون برایم انجام می‌دهند و پس از آن همه کارها را آماده می‌کنم. برای مثال چسب‌زدن‌ها و زیپ دوزی و... را خودم انجام می‌دهم و دست‌دوزی را همکاران من در منزل انجام می‌دهند، اما با توجه به گستردگی کار تعدادی از بانوان را نیاز دارم که بتوانند با چرخ، کارهای چرخکاری انجام دهند و سپس دست‌دوزی‌ها انجام شود.

از مشکلات کارش که سؤال می‌کنم، می‌گوید:به طور قطع تأمین هزینه‌هایی چون اجاره منزل و کارگاه، هزینه‌های زندگی و... کار ساده‌ای نیست و با توجه به گران شدن همه مواداولیه وعدم مشکلات مالی اکثر افراد جامعه باید کاری مناسب و باکیفیت ارائه داد تا بتوان در بازار موفق بود.

• افزایش چهار برابری قیمت مواداولیه

وی اظهار می‌دارد: متأسفانه در حال حاضرقیمت چرم طبیعی چهار برابر شده است. پیشتر با ۲ میلیون تومان در بازار می‌توانستم خرید کنم اما در حال حاضر با ۳ میلیون تومان فقط دو قلم جنس را می‌توانم خریداری کنم و این در حالی است که همه بازار فقط نقدی جنس را می‌دهند. دستگاه لیزر برش برای چرم از ۱۵ میلیون به ۸۰ میلیون رسیده و در حال حاضر برای لیزر یک کیف باید حدود ۲۰ هزار تومان هزینه لیزر بپردازم و همین موارد موجب افزایش قیمت محصولات می‌شود.

• موفقیت در کار

بختیاری می‌افزاید: برای آنکه بتوان کارآفرین موفق بود باید خلاقیت، ظرافت و کیفیت را در کار ایجاد کرد در غیر این صورت نمی‌توان در کار و ارائه محصولات به بازار موفق بود.

• تلفیق هنرها با چرم

وی تصریح می‌کند: مدت‌ها از محضر استاد نبی‌زاده در بحث هنر تذهیب و نگارگری بهره بردم و همچنین از مشاوره‌های استادی در بحث فرشبافی استفاده کردم تا با تلفیق سایر هنرها در هنر چرم‌دوزی بتوانم کاری به‌روز و درعین حال مناسب به بازار ارائه دهم.

وی همچنین درباره چشم‌انداز آینده کارش می‌گوید: به زودی با برند لاکا می‌خواهم در عرصه چرم حضوری جدی با زنان سرپرست خانوار در بازارهای ملی و بین‌المللی داشته باشم.

• ایجاد اشتغال

وی درباره چرم لاکا که به معنای چرم قدیمی مخصوص چارق در گذشته است، تصریح می‌کند: امیدوارم با حمایت سایرسازمان‌های مرتبط بتوان صنایع‌ دستی و هنری شهرمان را در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف معرفی کنیم و بازارخوبی را برای علاقه‌مندان به کار به‌خصوص زنان سرپرست خانوار ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.