این روزها در سایه اعتراضات مردمی عراق و در فضای غبارآلود ایجاد شده در پی این آشوب‌ها، جریان‌های مشکوکی که از سوی طرف‌های خارجی زخم خورده از محور مقاومت مدیریت و تغذیه می‌شوند، در تلاش هستند ضمن سوء استفاده از این روند، با چیدن سناریوی مد نظر خود جمهوری اسلامی ایران را به عنوان متهم نخست در تحولات عراق جا بزنند. در این بازی قرار است پازل به گونه ای چیده شود که ایران مقصر اوضاع کنونی در همسایه شرقی معرفی شود.

مهدی خالدی/

 این روزها در سایه اعتراضات مردمی عراق و در فضای غبارآلود ایجاد شده در پی این آشوب‌ها، جریان‌های مشکوکی که از سوی طرف‌های خارجی زخم خورده از محور مقاومت مدیریت و تغذیه می‌شوند، در تلاش هستند ضمن سوء استفاده از این روند، با چیدن سناریوی مد نظر خود جمهوری اسلامی ایران را به عنوان متهم نخست در تحولات عراق جا بزنند. در این بازی قرار است پازل به گونه ای چیده شود که ایران مقصر اوضاع کنونی در همسایه شرقی معرفی شود.

پس از حملات مشکوک به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف و آتش زده درب ورودی مرقد آیت‌الله حکیم در همین شهر، شامگاه جمعه یک گروه مسلح ناشناس سوار بر وانت به میدان «الخلانی» و منطقه «پل السنک» در ۵۰۰ متری میدان تحریر در بغداد حمله کرده و با جمعی از تظاهرات‌کنندگان که در این محدوده تجمع کرده‌اند، درگیر می‌شوند. حدود ۳۰ نفر از معترضان در این تیراندازی جان خود را از دست می‌دهند. فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی بلافاصله با صدور بیانیه ای اعلام کرد هیچ یک از نیروها و تشکلات این سازمان در میدان‌های تظاهرات نقش میدانی ندارند. در مورد این توطئه دو نکته قابل ذکر است. نخست اینکه هویت افراد مهاجم، تاکنون ناشناخته است. دوم؛ منابع امنیتی در نجف گفتند چند روز پیش از این اتفاق ۱۲ ماشین پیک‌آپ با شماره دولتی که بعضاً ماشین‌های نظامی بوده‌اند، به صورت شبانه و از درب خانه‌ها، ربوده شده و به بیرون نجف منتقل شده‌اند. آمریکا بدون توجه به این واقعیت‌ها به سرعت انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفته و چهار شخصیت عراقی نزدیک به تهران از جمله سه تن از فرماندهان حشدالشعبی را تحریم می‌کند.

رشته توییت دکتر معصومی زارع، تحلیلگر مسائل عراق در باب ‌حوادث اتفاق افتاده در میدان الخلانی و ‌پل السنک به روشنی گویای توطئه پیش رو است. او همزمان با این تحولات نوشت: خودروهای ناشناس وارد می‌شوند؛ می‌زنند؛ می‌کشند و می روند... نه حتی یک نفر تلفات یا بازداشتی یا حتی یک عکس از چهره مهاجمان!؟ نه حتی رهگیری از طریق دوربین‌های مداربسته بغداد!؟ متهم: جریان‌های نزدیک به ایران!

پرده دوم از پروژه متهم سازی صبح شنبه کلید می‌خورد. در این هنگام و در شرایطی که رهبر جریان صدر عراق در ‌ایران است، رسانه ها از حمله پهپادی و سپس راکتی به منزل سیدمقتدی صدر خبر می‌دهند. از هویت مسئول حمله اطلاعاتی در دست نیست. رسانه‌های وابسته به واشنگتن و ریاض اما در ادامه موج رسانه ای خود علناً یا ضمناً گروه‌های نزدیک به ایران را به دست داشتن در این اتفاق متهم می‌کنند. این در حالی است که برخی از منابع نزدیک به نیروهای امنیتی عراق از رژیم صهیونیستی به عنوان عامل پشت پرده این حمله نام برده‌اند.

این اما پایان اتفاقات مشکوک در عراق نیست. روز گذشته نیز دو نفر از دست‌اندرکاران اعتراضات در استان کربلا، در حاشیه اعتراضات خیابانی این کشور، ترور شدند. در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده، افراد نقابدار «فاهم الطائی» و «ایهاب جواد الوزنی» را هدف گلوله قرار می‌دهند. استان بصره نیز شاهد عملیات مشابهی بوده، به طوری که «هدی» یکی از فعالان اعتراضات پس از بازگشت از تجمعات، ‌ ربوده می‌شود.

در این حوادث، رسانه‌های ضد عراقی مانند شبکه آمریکایی الحره، شبکه سعودی العربیه و شبکه انگلیسی بی. بی. سی عربی حشد الشعبی را متهم کرده‌اند. همه‌ این حرکات قابلیت آن را دارند که پازل جنگ شیعی-شیعی در عراق و طرح اختلاف میان تهران و بغداد را تکمیل کند.

رویدادهای مشکوک اخیر مجموعه اهداف همبسته ای را دنبال می‌کنند؛ انحلال ‌حشدالشعبی (به مثابه نیروی اصلی در مقابله با اشغالگران)، بازداشت و محاکمه فرماندهان و رهبران نزدیک به ایران، زمینه سازی برای تقابل نهادهای نظامی_امنیتی با حشدالشعبی و حمله رسانه‌ای به ‌مرجعیت و منزوی سازی  نهاد اجتهادی دین و ممانعت از نقش آفرینی مؤثر آن در تحولات پیش رو و به طور معین ماهیت نظام سیاسی پیش رو از جمله این اهداف است.

اکنون عراق در موقعیت خطیر و سرنوشت سازی قرار دارد. در شرایطی که ایالات متحده همچنان به سنگ اندازی‌های خود در مقابل رایزنی‌های گروه‌های عراقی برای تعیین نخست وزیر ادامه می‌دهد، سیر ورود دلارهای نفتی سعودی – اماراتی به این کشور شدت گرفته است. این تحولات هوشیاری بیشتر جریان‌های عراقی برای عبور از این فتنه غربی – عربی – عبری را طلب می‌کند. روز گذشته دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق به آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان و دخالت آن‌ها در امور عراق هشدار داد. قیس الخزعلی، تأکید کرد آن‌ها در ریختن خون عراقی ها دست داشته و به این دلیل بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.